Propunere legislativă privind unele măsuri de prevenire și combatere a activităților economice ilicite, depusă la Senat
Telex » Știri 11 mai 2023
Se are în vedere, între altele, sancționarea operațiunilor cu bunuri a căror proveniență nu este dovedită
La Senat a fost depusă o propunere legislativă privind unele măsuri de prevenire și combatere a activităților economice ilicite (documentul poate fi consultat pe site-ul Senatului, aici), măsurile incluse în proiect urmând să conducă, potrivit inițiatorilor, la consolidarea mediului concurențial și, implicit, la reducerea drastică a concurenței neloiale generate de cei care își creează un avantaj nelegal prin sustragerea de la îndeplinirea sarcinilor fiscale.
Prin noul proiect de act normativ se propun o serie de măsuri care să permită sancționarea operațiunilor ilegale cu bunuri a căror proveniență nu este dovedită și, de asemenea, atragerea răspunderii contravenționale a celor care nu îndeplinesc condițiile legale de desfășurare a activității.
Potrivit Expunerii de motive, prin noul proiect de act normativ se propune consolidarea disciplinei economico-financiare consacrate în perioada aplicabilității Legii nr. 12/1990 (abrogată), pe timpul desfășurării activităților de producție, depozitare, transport, comerț sau prestări de servicii și „se readuce organelor de control fiscal și vamal acel instrument eficient de prevenire a evaziunii fiscale ca premisă pentru creșterea conformării voluntare, optimizarea colectării creanțelor fiscale, asigurarea eficientă a veniturilor bugetare, și, nu în ultimul rând, consolidarea unui mediu concurențial onest”.
Astfel, se reglementează măsuri de prevenire și combatere a activităților ilicite de producție, comerț sau prestări de servicii, respectiv interdicția de a efectua activități de producție, depozitare, transport, comerț sau prestări de servicii, cu bunuri care nu sunt însoțite de documente de proveniență, precum și obligația ca aceste activități să fie realizate cu respectarea condițiilor prevăzute de lege.
Prin aplicarea amenzii și a măsurii confiscării, fie la depozitare, fie la transport, fie la comercializare, se preîntâmpină efectele în plan fiscal, întrerupându-se circuitul de comercializare ilicită a bunurilor.
„Totodată, actul normativ dispune de coerență, este adaptat stadiului dezvoltării sociale și experienței dobândite și respectă cerințele privind securitatea juridică și legalitatea, fiind avute în vedere deciziile Înaltei Curți de Casație și Justiție, emise de-a lungul anilor, cu privire la aspectele cu care aceasta a fost sesizată referitoare la Legea nr. 12/1990. Una dintre deciziile cu impact major asupra activității organelor de control este Decizia ICCJ nr. 1 / 2002, iar actul normativ propus conține elemente de noutate, în contextul evoluției economiei în societate, fiind reglementată o procedură prealabilă aplicării unei sancțiuni contravenționale complementare. În acest sens, persoana verificată are posibilitatea să prezinte documentele justificative în termen de 24 de ore de la data constatării contravenției, evitând situațiile sancționate de Înalta Curte de Casație și Justiție în care bunurile au fost confiscate pentru că nu erau însoțite de documentele justificative la data și ora controlului, cu toate că acestea existau în fapt, limitându-se generarea de inechități și supraaglomerarea instanțelor de judecată. Astfel, prin prezentarea documentelor și justificarea provenienței bunurilor în termen legal, persoanelor în cauză nu le este aplicată și sancțiunea contravențională complementară constând în confiscarea bunurilor”, precizează inițiatorii proiectului.
De asemenea, comparativ cu situația actuală, competențele de constatare și sancționare a contravențiilor sunt extinse la nivelul structurilor menționate în Legea nr. 12/1990, abrogată.
Se propune, totodată, organizarea, de către instituțiile cu atribuții de aplicare a măsurilor cuprinse în proiectul de act normativ, a evidenței electronice a sancțiunilor aplicate, astfel încât să poată fi urmărită conduita destinatarilor normei juridice, iar în situația în care, în termen de 12 luni de la ultima sancționare a faptei, contravenientul săvârșește o nouă contravenție, pentru care a fost sancționat, să se poată aplica și sancțiunea complementară de suspendare a activității acestuia.
Inițiatorii proiectului consideră că măsurile incluse în propunerea legislativă depusă la Senat vor conduce la o îmbunătățire accentuată a colectării, cu impact durabil asupra creșterii veniturilor bugetare.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial