Punct și de la capăt
Numărul 30-31, 13-26 august 2019 » La început a fost cuvântul...
În pofida înmulțirii și extinderii în mass-media românească a rubricilor dedicate scrierii și vorbirii corecte, numeroase derapaje nu numai că nu și-au diminuat prezența în spațiul public, ci au devenit mai dese, mai neplăcute, situație care ne obligă să revenim (de aici sintagma „punct și de la capăt”) cu speranța că observațiile în temă vor avea, în sfârșit, ecoul scontat.
Multe erori provin din insuficienta cunoaștere a proprietății termenilor. Când zici, de pildă, „normalitate și firesc” este limpede că nu avem de-a face cu termeni diferiți deoarece exprimă exact aceeași idee, același imperativ. Remarca este valabilă și pentru formule de genul „surprinzător și neașteptat” (culmea ar fi ca „surpriza” să fie „așteptată”), „aș adăuga în plus” (cum ar fi ca „adăugarea” să nu aducă… un „plus”?), „nu numai motivat, ci și necesar” („necesitatea” reprezintă, incontestabil, o „motivare” extrem de puternică), „miting popular” (mitingul nu este altceva decât o adunare „populară”), „vigoare și forță” („vigoarea” este o probă indubitabilă de „forță”).
Ne oprim aici cu exemplificările, nu înainte însă de a cita o frază dintr-o publicație cu profil economic: „Argumentația autorului este atât de solidă încât poate fi comparată cu o cetate fortificată”. Din păcate, „argumentarea” recenzentului este mai puțin „solidă”, întrucât termenul de „cetate” indică exact un spațiu… „fortificat”. Așa că, dacă vorbim despre „cetăți”, trebuie spus că nici „fortificațiile” cele mai redutabile nu ne apără de erori de exprimare, de comunicare. Doar dicționarele sunt de neînlocuit atunci când vrem să ne apărăm, cu adevărat, de erori lingvistice și logice. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național