Card Cadou Edenred - ofera un cadou personalizat la ocazii speciale
Raport Accenture: Inteligenta artificială va aduce schimbări mari în modul în care funcționează companiile

Raport Accenture: Inteligenta artificială va aduce schimbări mari în modul în care funcționează companiile

Numărul 2, 22-28 ian. 2025  »  Conectarea la era digitală

Majoritatea liderilor de afaceri (69%) consideră că Inteligența artificială (AI) va aduce schimbări mari în modul în care funcționează companiile, arată datele raportului Accenture Technology Vision 2025, citat de Agerpres. Conform documentului, cea de-a 25-a ediție anuală a raportului explorează viitorul, pe măsură ce autonomia alimentată de inteligența artificială prinde contur și influențează toate dimensiunile reinventării de către companii a dezvoltării tehnologice, experienței clienților, lumii fizice și forței de muncă globale.

Raportul mai arată că inteligența artificială va deveni din ce în ce mai autonomă, învățând singură și ajutând organizațiile să își îmbunătățească procesele. Încrederea în modul în care AI va funcționa este importantă pentru ca aceasta să își îndeplinească promisiunile.

Totodată, cercetarea spune că AI va colabora tot mai mult cu oamenii și va fi folosită pentru a îmbunătăți activitățile din lumea reală, cum ar fi lucrul cu roboți, dar și pentru a crea relații mai bune între tehnologie și oameni.

„Cel de-al 25-lea raport Technology Vision oferă liderilor o privire asupra a ceea ce urmează atunci când AI învață continuu, acționează autonom cu și în numele oamenilor și ajută companiile și oamenii care o folosesc să se reinventeze continuu. Dar deblocarea beneficiilor AI va fi posibilă doar dacă liderii vor profita de oportunitatea de a dezvolta încrederea în performanța și rezultatele sale într- un mod sistematic, astfel încât afacerile și oamenii să poată debloca posibilitățile incredibile ale AI”, a spus Julie Sweet, președinte și CEO la Accenture.

Încrederea oamenilor în AI – dincolo de orice aspect tehnic, adică să funcționeze corect și conform așteptărilor – este esențială pentru ca aceasta să aibă un impact atât de larg și pozitiv pe cât se anticipează. Aceasta presupune ca sistemele digitale și modelele de AI să fie mai precise, previzibile, cosecvente și ușor de urmărit, dincolo de utilizarea responsabilă a AI.

Majoritatea (77%) executivilor consideră că adevăratele beneficii ale AI vor fi posibile doar dacă se bazează pe o fundație solidă de încredere, iar un procentaj ușor mai mare (81%) este de acord că strategia de încredere trebuie să evolueze în paralel cu orice strategie tehnologică.

„Progresele în digitizarea cunoștințelor, noile modele AI, sistemele și arhitectura AI agentice (sisteme concepute să acționeze autonom, luând decizii fără intervenția umană, n.r.) permit companiilor să-și creeze propriile creiere digitale cognitive unice. În timp ce tehnologiile convenționale au susținut de mult timp nevoile de afaceri pre-determinate, acesta este un moment generațional de tranziție. Autonomia creată de aceste sisteme AI generalizate poate ajuta organizațiile să fie mai dinamice și orientate spre intenție decât oricând. Va permite liderilor să regândească modul în care sunt proiectate sistemele digitale, modul în care oamenii lucrează și să reinventeze modul în care creează produse și interacționează cu clienții. Dar încrederea stă la baza tuturor, deoarece sistemele vor fi autonome doar atât cât sunt de demne de încredere”, a spus Karthik Narain, director executiv de grup – Tehnologie și CTO la Accenture.

Potrivit sursei citate, Accenture Technology Vision 2025 explorează impactul potențial al inteligenței artificiale generative (Gen AI), pe măsură ce se propagă în mai multe dimensiuni, inclusiv dezvoltarea tehnologiei, experiența clienților, lumea fizică și forța de muncă.

„Când modelele de bază au depășit bariera limbajului natural, au declanșat o schimbare care a transformat pentru totdeauna fundamentele dezvoltării software-ului și ecosistemelor. Deja, asistenții de codare gen AI ridică rolul dezvoltatorului la cel de inginer de sisteme, accelerând democratizarea codului și digitalizarea afacerilor. Crearea de sisteme personalizate datorită dezvoltării software asistate de gen AI și avansarea agenților AI determină o tranziție de la arhitectura statică a aplicațiilor la cadre bazate pe intenție și sisteme autonome. Pe măsură ce sistemele multi-agent devin mai capabile, adaptive și personalizate, acestea vor inspira o adoptare mai largă datorită competenței lor îmbunătățite, extinzându-se pentru a gestiona procese și funcții întregi, de la simplificarea călătoriilor la optimizarea stocurilor”, se menționează în raport.

Potrivit cercetării, organizațiile se grăbesc să facă din AI un nou punct de contact cu clienții, dar brandurile vor putea obține diferențierea doar dacă același accent este aplicat experiențelor AI. În timp ce 80% dintre executivi sunt îngrijorați că LLM-urile (Large Language Models) și chatboții ar putea da fiecărui brand o voce similară, 77% sunt de acord că brandurile pot rezolva acest lucru construind proactiv experiențe AI personificate și injectând elemente distincte cum ar fi cultura, valorile și vocea, în acele experiențe prin creierul său digital.

Totodată, roboții generaliști (concepuți să îndeplinească o varietate largă de sarcini) vor apărea în următorul deceniu, aducând mai multă autonomie AI în lumea fizică. Oamenii și AI-ul formează un ciclu virtuos de învățare: cu cât oamenii folosesc mai mult AI, cu atât aceasta se îmbunătățește, iar utilizatorii sunt mai înclinați să o folosească.

„Spre deosebire de automatizarea convențională, care a oferit beneficii unice, această nouă eră a AI-ului îi permite acestuia să își dezvolte și să își perfecționeze abilitățile în timp, sporind valoarea atât pentru utilizatori, cât și pentru organizații. O prioritate importantă (80%) pentru lideri este să asigure o relație pozitivă între oameni și AI, evitând ca aceasta să fie afectată de temeri legate de automatizare. Acest lucru începe prin comunicarea strategiei și implicarea angajaților în proces”, se mai precizează în raport.

Informațiile pentru raportul din 2025 au fost adunate de la un consiliu consultativ extern format din peste douăzeci de experți din mediul academic, afaceri și sectorul public. Cercetarea globală primară a inclus două sondaje paralele: peste 4.000 de executivi din 21 de industrii și 28 de țări și peste 12.000 de consumatori, realizate din octombrie până în decembrie 2024.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.