Raport: Piața e-commerce din România a depășit 4,3 miliarde de euro, în 2019; românii au cumpărat de 12 milioane de euro/zi
Numărul 5, 11-17 feb. 2020 » Analize și sinteze
Sectorul e-commerce din România a depășit valoarea de 4,3 miliarde de euro, la finele anului 2019, în creștere cu circa 22% față de datele din 2018, media zilnică a cumpărăturilor online pe care le-au făcut românii fiind de aproximativ 12 milioane de euro, arată estimările Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO), citate în Raportul GPeC, informează Agerpres. „Sectorul de e-commerce a depășit pragul de 4,3 miliarde de euro la finalul anului 2019, cu 20-22% mai mult decât în 2018, când valoarea comerțului online a fost estimată la aproximativ 3,6 miliarde de euro. Ritmul de creștere 2019 vs 2018 a fost mai redus comparativ cu 2018 vs 2017, când rata de creștere de la un an la altul a fost de aproximativ 30%. Valoarea de peste 4,3 miliarde de euro face referire la toate tranzacțiile generate din România atât către comercianții autohtoni, precum și către magazinele online din afara granițelor țării”, notează sursa citată.
Șeful și fondatorul GPeC, Andrei Radu, precizează, totodată, că românii au cheltuit, în medie, pentru cumpărături online aproximativ 12 milioane de euro în fiecare zi a anului trecut, în creștere de la 9,86 milioane de euro – media zilnică înregistrată în 2018. Cu toate acestea, analiza de specialitate aduce în prim-plan datele Eurostat, conform cărora doar 23% din populația României a făcut cumpărături online în 2019, ceea ce situează țara noastră pe penultimul loc în Uniunea Europeană, devansând doar Bulgaria (22%).
Potrivit documentului, suma de 4,3 miliarde de euro, la cât este estimată piața comerțului online din România, reprezintă strict segmentul e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet. Nu sunt incluse: serviciile, biletele de avion, vacanțele și călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, plata facturilor la utilități, conținutul descărcat de pe internet etc.
În ceea ce privește valoarea coșului mediu pentru cumpărăturile online, aceasta a fost, în 2019, de 273 lei în cazul achizițiilor de pe desktop, respectiv de 208 lei, pe mobil. Valorile medii nu conțin TVA.
Informațiile 2Performant, centralizate în Raportul GPeC, relevă că la categoria electro-IT&C a fost înregistrată cea mai mare creștere a coșului mediu, de la 738,27 lei, în 2018, la 875 lei, în 2019. Majorări ale sumelor medii cheltuite în online au mai fost consemnate la categoriile: fashion (185,58 lei), articole pentru copii (256,28 lei), pet shop (186,91 lei), respectiv cărți, muzică și film (118,58 lei).
Pe de altă parte, categoriile unde s-au înregistrat scăderi ale valorii medii a tranzacției au fost: home & garden (de la 528,07 lei, în 2018, la 525,67 lei, în 2019), beauty (174,73 lei vs 172,29 lei), auto & moto (348,3 lei vs 342,55 lei) și adult (155,7 lei vs 136,66 lei).
Raportul de specialitate arată, totodată, că aproape 72% din traficul magazinelor online a fost generat, anul trecut, de telefoanele mobile, iar 63,6% dintre cumpărăturile de pe internet se fac de pe aceste dispozitive.
Un studiu GPeC și iSense Solutions scoate în evidență faptul că 87% dintre cumpărătorii online compară prețurile pe cinci website-uri diferite înainte de a face achiziția, iar mai mult de jumătate (56%) dintre utilizatorii de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puțin lunar.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice