Recomandări ANPC de Black Friday: Cumpărătorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor în perioada reducerilor
Telex » Știri 2 noiembrie 2022
Cumpărătorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenționează să le achiziționeze în perioada marilor reduceri de prețuri, cum este și Black Friday, dar și să consulte site-urile care afișează prețuri comparative pentru același produs, recomandă directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, într-o postare pe Facebook.
„Reducerile mari de preț, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât și pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri și a le fi respectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenționează să le achiziționeze și să acorde atenție tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de prețuri, cum este Black Friday. De asemenea, recomandăm verificarea prețurilor prin consultarea site-urilor care afișează prețuri comparative pentru același produs, practică care a dus la îmbunătățirea constantă a modalităților de prezentare a prețurilor și reducerilor de către magazinele electronice. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de Black Friday, citiți cu atenție caracteristicile produsului și verificați dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dumneavoastră”, a scris Paul Anghel pe rețeaua de socializare, citat de Agepres.
Reprezentantul ANPC recomandă citirea recenziilor privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. Comerciantul este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele și să garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul.
Cât privește prețul redus, acesta trebuie să fie inferior prețului de referință/prețului anterior, care reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus. În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de data aplicării reducerii de preț.
Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat, fie prin mențiunile „preț nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzătoare, fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.
„Pentru siguranța contului dumneavoastră, când doriți să achiziționați online cu plata prin card bancar, căutați «https» în adresa URL și o pictogramă de lacăt în bara de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăților făcute cu cardul, nu transmiteți niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre și parole bancare, dacă primiți orice corespondență care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru”, subliniază sursa citată.
Cât privește returnarea produselor, potrivit reprezentantului de la Protecția Consumatorilor, în cazul magazinelor clasice, legea nu permite renunțarea la contract. Odată achiziționat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia rambursată decât dacă este defect, aplicându-se regulile privind garanțiile.
Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care se poate renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Unele magazine online au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile. Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menționat expres despre existența dreptului de returnare a produselor.
Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, atunci clientul trebuie să plătească returul. Comerciantul este obligat să ramburseze prețul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului) în maximum 14 zile de la momentul renunțării la contract.
„Există anumite cazuri în care nu vă puteți retrage din contract, cum ar fi, de exemplu, pentru bunurile care sunt realizate după specificațiile dumneavoastră sau înregistrările audio, video ori programele informatice care sunt livrate sigilate și pe care le desigilați. Comerciantul poate reține, în anumite cazuri, din prețul plătit de dumneavoastră valoarea diminuată a bunurilor în cazul în care le-ați folosit mai mult decât pentru a le testa funcționalitatea”, a mai arătat Anghel.
Pe de altă parte, dacă bunul ajunge la client deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suportă pierderea, iar cumpărătorul poate solicita un nou bun sau poate renunța la contract. Clientul are dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă bunul din interior este în cea mai bună stare.
Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul de achiziție. În principiu, garanția legală este de doi ani, dar exista și excepții precum în cazul bunurilor cu elemente digitale (televizoare, aspiratoare smart, telefoane mobile, etc.), unde garanția poate fi de cinci ani, sau în cazul produselor de ocazie, unde consumatorul și vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanție de cel puțin un an.
Dacă bunul se defectează sau nu respectă specificațiile, clientul are dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice