Regimul special de TVA aplicat de agențiile de turism la nivelul UE, analizat recent de membrii VAT Expert Group
Numărul 9, 9-15 mar. 2021 » Agenda CECCAR
Membrii VAT Expert Group s-au reunit, la finalul lunii februarie, într-o nouă ședință, la care a participat și reprezentantul CECCAR, conf. univ. dr. Adriana Florina Popa.
Pe agenda întrunirii s-a aflat evoluția pachetului destinat taxei pe valoarea adăugată în comerțul electronic (VAT e-commerce package) în contextul introducerii de noi reguli, ce vor intra în vigoare de la 1 iulie 2021, pentru care statele membre și mediul de afaceri trebuie să se pregătească. Pachetul de reguli privind comerțul electronic reprezintă una dintre prioritățile Comisiei Europene în cadrul Strategiei privind piața unică digitală (Digital Single Market Strategy).
Alte subiecte discutate de membrii acestui grup consultativ al Comisiei Europene au fost evaluarea modului în care funcționează regimul special aplicat de agențiile de turism și necesitatea modificării regulilor actuale în acest domeniu, ca urmare a introducerii posibilității unei revizuiri printre acțiunile Planului de acțiune fiscală pe care Comisia Europeană le va implementa până în 2024 pentru a face impozitarea mai justă, mai simplă și mai adaptată la tehnologiile moderne. Regimul special a fost introdus împreună cu sistemul comun de TVA pentru a simplifica aplicarea regulilor TVA de operatorii de turism care includ, în pachetul oferit clienților, servicii achiziționate de la alte persoane impozabile din alte state membre. Sub acest regim, toate tranzacțiile efectuate de un operator de turism care acționează în nume propriu în furnizarea unui serviciu sunt privite ca o prestare unică. Baza impozabilă este marja profitului, iar agenția nu are drept de deducere pentru achizițiile ce stau la baza serviciului prestat. Locul taxării este cel în care prestatorul este stabilit.
Printre motivele care stau la baza oportunității acestei evaluări se află schimbările din această industrie, precum creșterea turismului internațional, digitalizarea și apariția platformelor online de călătorie, care nu sunt reflectate în regulile fiscale actuale.
Au fost analizate posibile modificări menite să contribuie la îmbunătățirea regimului special și de a-l face mai potrivit mediului digital, în care platformele online de rezervare au devenit cei mai populari prestatori de servicii de turism. De asemenea, s-a adus în discuție relevanța expresiei „acționează în nume propriu” aplicate operatorului de turism, în condițiile în care, prin rezervarea online și prin utilizarea telefoanelor mobile, clienții își pot personaliza și combina pachetul turistic.
Întâlnirea s-a încheiat cu o analiză a acțiunilor derulate pe tema tratamentului TVA în ceea ce privește economia platformelor (platform economy), respectiv dificultățile întâmpinate de diferiții actori din acest domeniu – utilizatorii platformelor online, platformele online și autoritățile fiscale –, și o evaluare a soluțiilor potențiale la aceste probleme.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale