Card Cadou Edenred - oferă un cadou personalizat la ocazii speciale
Retailul de FMCG a crescut în România cu 15,8% în valoare, în 2022

Retailul de FMCG a crescut în România cu 15,8% în valoare, în 2022

Numărul 8, 1-7 mar. 2023  »  Analize și sinteze

Retailul de FMCG (bunuri de larg consum) a crescut în România cu 15,8% în valoare, în 2022, țara noastră situându-se într-o poziție mai avantajoasă decât majoritatea regiunii în ceea ce privește consumul, fiind unul dintre puținele state care nu au scăzut în volum la nivelul întregului an trecut, potrivit unui comunicat al NielsenIQ, citat de Agerpres. Presiunea inflaționistă se va domoli în a doua parte a anului 2023, iar PIB-ul țării este estimat că va crește cu 1,8%.

Compania de cercetări arată că deși inflația a atins pragul de 16,3% la finalul anului trecut, salariile medii au crescut doar cu 12,5%. Printre metodele de a face față majorării prețurilor, mai mult de jumătate dintre consumatorii români (64%) afirmă ca vor renunța să cumpere produse non-esențiale, iar 54% dintre ei spun că își vor face cumpărăturile din magazine de tip discounter.

"În 2022 retailul de FMCG a crescut cu +15,8% în valoare. Deși România se situează doar pe locul 7, alături de Polonia, în topul creșterilor valorice în estul Europei, ne aflăm într-o situație mai fericită decât majoritatea regiunii în ceea ce privește consumul, fiind una dintre puținele țări care nu au scăzut în volum la nivelul întregului an 2022. Și la noi, totuși, încetinirea consumului a devenit evidentă în ultimele două trimestre ale anului trecut, înregistrând o scădere de 2,6%", conform datelor de Retail Audit NielsenIQ.

Potrivit sursei citate, toate macro-categoriile de produse au înregistrat majorări valorice în 2022. Cea mai mare creștere este cea a categoriei de produse alimentare, care a avansat cu 20,1% și care reprezintă 54% din totalul coșului de cumpărături din România, urmată de băuturile non-alcoolice, ce au înregistrat o creștere valorică de 15,0%. Produsele non-alimentare au sporit în valoare cu 11,7%, iar băuturile alcoolice cu 6,1%.

Deși 81% din categoriile de produse au crescut în valoare în anul 2022, doar 43% dintre ele au sporit și în volum. În cele mai mari 15 categorii de FMCG ce au înregistrat majorări de peste 10%, regăsim produse precum carnea, băuturile răcoritoare, apa, brânza, cafeaua, ciocolata, snacksurile, produsele lactate, uleiurile de gătit sau pâinea, în timp ce singurele care au avut creștere și în volum sunt carnea, pâinea și snacksurile sărate.

Ca metodă de adaptare în fața dinamicii prețurilor, consumatorii români s-au îndreptat și către mărcile proprii ale retailerilor, ridicând cota de piață a acestora cu 0,9%, ajungând ca aceste produse să reprezinte 16,2% din totalul vânzărilor. Aceasta tendință a românilor de a se orienta către mărci proprii se datorează și faptului că, în România, comerțul modern este în creștere, atât în valoare, cât și în număr de magazine. Deși ne situăm în topul țărilor cu cea mai mare evoluție pozitivă a mărcilor private, ponderea lor din total vânzări este încă mult sub cea a unor țări precum Spania, Anglia sau Polonia, unde mărcile private reprezintă mai mult de o treime din piață.

În România, minimarketurile reprezintă canalul cu cea mai dinamică creștere (+25,2% în valoare), urmate de discounteri (19,6%), supermarketuri (17,7%) și hypermarketuri (13,5%), în timp ce comerțul tradițional a avansat cu 12,6% chiar și pe fondul reducerii numărului de magazine.

Și comerțul online monitorizat de NielsenIQ a înregistrat o creștere în anul 2022, atingând în vârfurile de sezon un maxim de 2% din totalul pieței de produse de larg consum.

În 2022, majoritatea retailerilor și-au redus ofertele promoționale sub presiunea prețurilor în creștere. În trimestrul 4 al anului 2022, 21,9% din vânzările din comerțul modern s-au desfășurat în cadrul ofertelor promoționale, în scădere față de aceeași perioadă a anului trecut. Singura macro-categorie de produse care a crescut nivelul promoțional a fost cea a produselor alimentare, în timp ce supermarketurile reprezintă singurul canal care a consemnat o creștere de promoții.

În acest context, promoțiile din 2022 au fost mai eficiente decât cele desfășurate în anul anterior, 52% (+2%) dintre vânzările promo aducând o creștere reală, ca urmare și a faptului că "vânarea promoțiilor" este o metodă importantă prin care consumatorii încearcă să facă față presiunii inflaționiste.

În timp ce la nivel global, 62% dintre consumatori consideră că în acest moment ne aflăm deja în recesiune, iar 38% declară că își pot acoperi doar nevoile primare, 48% dintre ei se așteaptă ca actuala contracție economică să se mențină pe toată durata anului 2022. În acest context, consumatorii își vor schimba prioritățile în așteptarea unui an dificil, vor exista reduceri de cheltuieli, dar și dorința de a se bucura de viață și de produse de calitate, la mai puțin de un an după dispariția restricțiilor legate de pandemie.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.