Card Cadou Edenred - oferă un cadou personalizat la ocazii speciale
România, locul 28 în Indicele economiei și societății digitale – DESI 2017

România, locul 28 în Indicele economiei și societății digitale – DESI 2017

Numărul 9, 14-20 martie 2017  »  Conectarea la era digitală

Potrivit Indicelui economiei și societății digitale (DESI – Digital Economy and Society Index) pentru 2017, UE face progrese, însă decalajul dintre cei mai buni actori din sectorul digital și țările care înregistrează cele mai scăzute rezultate este încă foarte mare. Sunt necesare mai multe eforturi și investiții pentru a valorifica cât mai bine piața unică digitală. 

Decalaj semnificativ între statele situate la polii clasamentului

La începutul lunii martie au fost publicate rezultatele Indicelui economiei și societății digitale (DESI) pentru anul 2017. Acest instrument prezintă performanțele celor 28 de state membre în diverse domenii, de la conectivitate și competențe digitale la integrarea tehnologiei digitale de către întreprinderi și serviciile publice. „Treptat, Europa se digitalizează, însă multe țări trebuie să-și intensifice eforturile. Toate statele membre ar trebui să investească mai mult pentru a beneficia pe deplin de piața unică digitală. Nu ne dorim o Europă digitală cu două viteze. Ar trebui să colaborăm cu toții pentru ca UE să se numere printre liderii mondiali în domeniul digital”, a spus Andrus Ansip, vicepreședinte pentru piața unică digitală.

Indicele relevă că, în general, UE a înregistrat progrese și și-a îmbunătățit performanțele digitale cu 3 puncte procentuale față de anul trecut, însă aceste realizări s-ar fi putut face într-un ritm mai alert, iar situația variază de la un stat membru la altul (decalajul digital dintre primul și ultimul stat clasat este de 37 de puncte procentuale, față de 36 de puncte procentuale în 2014). Danemarca, Finlanda, Suedia și Țările de Jos prezintă cele mai bune rezultate în acest an, urmate de Luxemburg, Belgia, Regatul Unit, Irlanda, Estonia și Austria. Primii 3 cei mai buni actori din sectorul digital din UE sunt și liderii în domeniu pe plan mondial, înaintea Coreei de Sud, a Japoniei și a Statelor Unite ale Americii. Slovacia și Slovenia sunt țările din UE care au înregistrat cele mai importante progrese. Cu toate că au înregistrat unele îmbunătățiri, mai multe state membre, printre care Polonia, Croația, Italia, Grecia, Bulgaria și România (locul 28), sunt încă în întârziere în ceea ce privește dezvoltarea digitală, comparativ cu media UE.

Digital Economy and Society Index (DESI) 2017 Ranking

Ținând cont de rezultatele DESI, CE va publica în luna mai evaluarea sa intermediară referitoare la Strategia privind piața unică digitală, pentru a identifica domeniile în care ar putea fi necesare eforturi suplimentare sau propuneri legislative pentru a face față provocărilor viitoare.

DESI 2017 relevă următoarele:

76% dintre gospodăriile din Europa au acces la bandă largă de mare viteză
Conectivitatea s-a îmbunătățit, dar este încă insuficientă pentru a aborda nevoile viitoare.
  • 76% dintre gospodăriile din Europa au acces la bandă largă de mare viteză (cel puțin 30 Mbps) și în unele state membre o proporție semnificativă din acestea pot deja accesa rețele care oferă o viteză de 100 Mbps sau mai mult. Peste 25% dintre gospodării au abonament la servicii de bandă largă de mare viteză;
  • Numărul de abonamente la servicii de date mobile este în creștere: de la 58 de abonați la 100 de locuitori, în 2013, la 84 în 2016;
  • Serviciile mobile 4G acoperă 84% din populația UE.

Însă aceste progrese nu sunt suficiente pentru a răspunde exigențelor viitoare din ce în ce mai mari în materie de viteză, calitate și fiabilitate a conexiunilor. Traficul pe internet este în creștere cu 20% pe an și cu mai mult de 40% pe an în rețelele mobile. Parlamentul European și Consiliul discută în prezent propunerile Comisiei referitoare la revizuirea normelor UE în domeniul telecomunicațiilor și la încurajarea investițiilor în rețelele de foarte mare capacitate, pentru a răspunde nevoilor tot mai sporite de conectivitate ale cetățenilor europeni. De asemenea, pe agenda discuțiilor figurează și aspecte legate de obiectivele strategice ale unei societăți a gigabiților, la orizontul 2025. Statele membre ar trebui, de asemenea, să-și intensifice eforturile pentru a îndeplini obiectivele în termeni de asignare a frecvențelor radio armonizate, care în prezent includ banda de 700 MHz, astfel încât viitoarea generație de rețele de comunicații (5G) să poată fi utilizată pe scară largă începând din 2020. Coordonarea spectrului radio la nivelul UE este esențială pentru a asigura acoperirea wireless și furnizarea de noi servicii transfrontaliere. Mai mult, municipalitățile din toată Europa vor putea în curând să solicite finanțare pentru a instala Wi-Fi gratuit în spațiile publice, în cadrul inițiativei WiFi4EU a Comisiei. 

44% dintre cetățenii europeni nu au competențe digitale de bază
UE are mai mulți specialiști în sectorul digital decât înainte, dar persistă un decalaj în termeni de competențe.
  • În UE sunt mai mulți absolvenți în domeniile științe exacte, tehnologie, inginerie și matematică decât înainte (19 absolvenți la 1.000 de persoane cu vârsta cuprinsă între 20 și 29 de ani);
  • Se înregistrează un număr mai mare de specialiști TIC în populația activă (3,5% în 2015, față de 3,2% în 2012);
  • Aproape jumătate (44%) dintre cetățenii europeni încă nu au competențe digitale de bază care să le permită, de exemplu, să utilizeze poșta electronică sau instrumente de editare ori să instaleze noi dispozitive.

În colaborare cu statele membre, industria și partenerii sociali, Coaliția pentru competențe digitale și locuri de muncă în sectorul digital, lansată în decembrie 2016 în cadrul Agendei pentru competențe în Europa, ia măsuri în vederea dezvoltării unui rezervor important de talente digitale, pentru a garanta că cetățenii și forța de muncă din Europa dispun de competențe digitale adecvate.

Întărirea încrederii în mediul online

Cetățenii europeni dobândesc din ce în ce mai multe competențe digitale.

79% dintre cetățenii europeni se conectează la internet cel puțin o dată pe săptămână, o creștere cu 3 puncte procentuale față de 2016:
  • 78% dintre utilizatorii de internet navighează online pentru a se juca sau descărca muzică, filme, fotografii ori jocuri;
  • 70% dintre utilizatorii europeni de internet citesc știri online (64% în 2013);
  • 63% utilizează rețelele sociale (57% în 2013);
  • 66% fac cumpărături online (61% în 2013);
  • 59% utilizează serviciile bancare online (56% în 2013);
  • 39% utilizează internetul pentru a efectua apeluri telefonice (33% în 2013).

În cadrul Strategiei privind piața unică digitală, Comisia face eforturi pentru a întări încrederea în mediul online. Noile norme ale UE privind protecția datelor vor intra în vigoare în mai 2018 și vor fi însoțite de noi norme privind protecția vieții private în comunicațiile electronice. De asemenea, Comisia are în vedere măsuri pentru a crește volumul de conținut disponibil pe internet la nivel transfrontalier. 

Tehnologiile digitale sunt mai prezente în companii. Comerțul electronic progresează, dar lent
  • Întreprinderile din Europa utilizează din ce în ce mai mult tehnologiile digitale, cum ar fi software-urile dedicate întreprinderilor pentru schimbul de informații pe cale electronică (de la 26% dintre întreprinderi în 2013 la 36% în 2015) sau trimiterea de facturi electronice (de la 10% în 2013 la 18% în 2016);
  • De asemenea, implicarea IMM-urilor în comerțul electronic a crescut ușor (de la 14% dintre IMM-uri în 2013 la 17% în 2016). Cu toate acestea, mai puțin de jumătate dintre aceste întreprinderi fac vânzări către un alt stat membru al UE.

În 2016, Comisia a propus noi norme pentru stimularea comerțului electronic prin abordarea problemei geoblocării, prin sporirea accesibilității ca preț și a eficienței serviciilor transfrontaliere de livrare a coletelor și prin promovarea încrederii consumatorilor printr-o mai bună protecție a intereselor acestora, precum și o mai bună punere în aplicare a legii. Comisia a propus, de asemenea, simplificarea taxei pe valoarea adăugată pentru întreprinderile care operează în sectorul comerțului electronic în UE. Aceste inițiative, odată ce vor fi adoptate de Parlamentul European și de statele membre, vor facilita pentru cetățeni și întreprinderi cumpărarea și vânzarea peste hotare. 

Cetățenii europeni utilizează într-o mai mare măsură serviciile publice online
  • 34% dintre utilizatorii de internet au trimis formulare completate online către administrația publică, în loc să le completeze manual pe hârtie (în creștere față de 27% în 2013).

Este în creștere numărul de servicii din ce în ce mai sofisticate care sunt disponibile online, de exemplu servicii care le permit cetățenilor să le comunice autorităților informații despre schimbarea reședinței, nașterea unui copil sau alte evenimente importante. În cadrul Planului de acțiune privind guvernarea electronică, Comisia va lansa un portal digital unic pentru a garanta un acces online ușor la informații privind piața unică, o inițiativă pentru digitalizarea mai avansată a dreptului societăților și a guvernanței corporative.

Context

DESI este un indice compozit care permite măsurarea progreselor realizate de statele membre ale UE în direcția unei economii și a unei societăți digitale. Ca atare, acesta reunește o serie de indicatori relevanți privind mixul de politici digitale actuale din Europa. DESI este menit să ajute țările din UE să identifice sectoarele care necesită investiții și măsuri prioritare, cu scopul de a crea o adevărată piață unică digitală, una dintre măsurile de maximă prioritate ale CE. Bazându-se pe rezultatele DESI și în completarea Semestrului european, raportul Comisiei privind progresele din sectorul digital, care va fi publicat în mai 2017, va conține o evaluare aprofundată a modului în care UE și statele membre evoluează în dezvoltarea lor digitală și va identifica eventuale măsuri pentru a contribui la îmbunătățirea performanțelor naționale în domeniul digital.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.