Românii au cumpărat online de 6,3 miliarde de euro, în 2022

Românii au cumpărat online de 6,3 miliarde de euro, în 2022

Numărul 11, 22-28 mar. 2023  »  Conectarea la era digitală

Valoarea cumpărăturilor online, realizate în România în 2022, a fost de 6,3 miliarde de euro, în creștere ușoară față de anul anterior, când s-au consemnat 6,2 miliarde de euro, relevă datele celui mai nou raport întocmit de către GPeC, Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) și principalii jucători din domeniu, relatează Agerpres. Potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS), citate în comunicat, două treimi (66%) dintre utilizatorii de internet au plasat cel puțin o comandă online, în 2022, în creștere cu 8,7 puncte procentuale, de la 57,3% cât s-a înregistrat în 2021. Din acest punct de vedere, România a devansat Bulgaria (41%), Turcia (42%) și Italia (49%), după cum arată și statistica Eurostat.

În același timp, studii private realizate în 2023 indică faptul că ponderea internauților care ar fi comandat cel puțin o dată online în ultimul an a ajuns deja la 79%. Dintre aceștia, 25% au cumpărat și de la magazine online aflate pe continentul european, în creștere față de 21%, în 2021, arată o cercetare iSense Solutions, realizată pentru GPeC, derulată în septembrie 2022.

La nivel european, în ultimii zece ani numărul cumpărătorilor online a crescut cu 20 de puncte procentuale, de la 55% în 2012, la 75% în 2022. Cele mai importante sporuri din ultimul deceniu s-au înregistrat în Estonia (+47%), Ungaria (+43%), Cehia (+41%) și România (+41%).

Potrivit Eurostat, cele mai importante trei categorii de produse și servicii comandate online, în 2022, la nivel european au fost: îmbrăcăminte și încălțăminte (inclusiv accesorii și articole sportive) - cu o pondere de 42%; livrări de la restaurante, fast food sau servicii de catering (19%) și beauty (cosmetice, wellness) - pondere de 17%.

Totodată, din statisticile 2Performant reiese că, în medie, românii au cheltuit, anul trecut, 70,75 de euro pentru cumpărăturile efectuate de pe desktop, comparativ cu 66,67 de euro, în 2021. În cazul tranzacțiilor efectuate de pe telefonul mobil, valoarea coșului mediu a fost de 46,48 de euro, în 2022, aproape similar cu 46,47 de euro, cu un an în urmă. În ceea ce privește instrumentul utilizat pentru achizițiile online, 76,7% din total au fost efectuate de pe telefonul mobil, în creștere de la 69,8% cât s-a consemnat în 2021. De asemenea, traficul magazinelor online românești este generat în proporție de peste 80% de către dispozitivele mobile, în creștere de la 75,5%, în 2021. În cazul magazinelor online consacrate consultate de GPeC, traficul generat de telefoanele mobile depășește 85%.

Și din punct de vedere valoric, mobilul depășește desktop-ul, cu o pondere de 68,3% din valoarea tranzacțiilor online în comerțul electronic românesc, în timp ce 31,7% provin de pe desktop.

Pe parcursul anului 2022, compania de cercetare de piață iSense Solutions a derulat o cercetare cantitativă pe un eșantion de 1.025 de respondenți, utilizatori de Internet cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani, eșantion reprezentativ la nivel urban. Din aceasta a reieșit faptul că principalele criterii în baza cărora consumatorii români aleg magazinele online de la care cumpără sunt: 81% - cel mai bun preț; 72% - să existe modalități variate de livrare; 69% - ușurința navigării în site/user experience; 68% - timpul de livrare cât mai scurt; 66% - ușurința procesului de returnare a produselor.

Potrivit aceluiași studiu, înainte de a plasa o comandă, 54% din totalul respondenților caută activ păreri despre magazinul online de pe care urmează să cumpere și spun că nu ar cumpăra deloc dacă nu ar găsi păreri ale altor clienți despre magazin.

Ca previziuni pentru anul 2023, GPeC a identificat principalele trenduri în comerțul online românesc care ar putea ajuta magazinele online să își crească vânzările. "E mai important ca oricând ca magazinele să dezvolte programe de loializare a clienților existenți și să se axeze pe a crește gradul de recurență în locul achiziției de trafic nou, precum și încrederea în produsele și serviciile oferite de magazinul online. De cele mai multe ori este și economic așa pentru că achiziția unui client nou devine mai scumpă decât întreținerea relației cu clienții existenți, iar magazinele ar trebui să calculeze corect Customer Lifetime Value și să se orienteze pe a-i ține aproape pe clienții care au cumpărat deja de la ele. Pentru a-și maximiza vânzările este indicat ca, pe lângă propriul website, magazinele online să se orienteze și către vânzarea în marketplace-uri (pot fi mai multe și pot fi atât naționale, cât și internaționale)", se precizează în raportul de specialitate.

Sursele cifrelor și estimărilor de piață publicate în acest raport sunt: 2Performant, ARMO, Brand Finance, eMAG, Euromonitor, Eurostat, Global Data, GPeC, INS, iSense Solutions, McKinsey, PayU, Semrush și Statista.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.