Românii, din ce în ce mai nemulțumiți de transportul cu trenul, potrivit unui sondaj al Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă
Numărul 31-32, 25 aug. - 7 sep. 2021 » Roza vânturilor
Românii preferă tot mai puțin trenul, deși transportul feroviar este indicat de către 52% dintre aceștia ca fiind cel mai ecologic comparativ cu alte moduri de transport, relevă un sondaj de opinie realizat în cadrul proiectului „România Durabilă”, pe baza datelor Eurostat și Institutului Național de Statistică (INS), publicat de Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă, relatează Agerpres. Potrivit sursei citate, în cazul României, comparativ cu alte țări europene, se înregistrează o reducere masivă a ponderii transportului feroviar în transportul de pasageri, în ultimele două decenii. Astfel, România înregistrează o scădere de la 16,3% din totalul de pasageri, în anul 2000, la 4,2%, în prezent.
„Situația este cu atât mai interesantă, cu cât nu vedem astfel de involuții pentru alte țări. În Germania, ponderea era de 7,7% în anul 2000 și de 9,4% în 2019. În UE28, media era de 7,1% în 2000 și de 8,1% în 2019. În timp ce tendința generală în UE și în statele dezvoltate este de a investi și utiliza mai mult transportul feroviar pentru transportul pasagerilor, România a evoluat masiv în direcția opusă, ceea ce aduce în prim-plan nevoia unei mult mai mari atenții pentru transportul feroviar de pasageri”, se menționează în sondaj.
Datele centralizate de specialiștii din Departamentul pentru Dezvoltarea Durabilă arată faptul că reducerea utilizării transportului feroviar de către pasageri este în strânsă legătură cu diminuarea lungimii rețelei totale funcționale de cale ferată, așa cum relevă datele INS.
În acest context, statistica evidențiază că numărul total de kilometri de cale ferată a ajuns la 10.769, de la 11.015 kilometri totali în funcțiune în 2000, țara noastră pierzând 246 kilometri. „Valoarea medie a emisiilor de dioxid de carbon per kilometru pentru mașinile noi de pasageri s-a redus în ultimii ani: de la un nivel de 154,8 în 2007 la 124,3 în 2019. Aceste evoluții sunt prezente nu doar pentru România, cât și pentru media UE28 și pentru țări de referință precum Polonia și Germania, însă obiectivele europene pentru următoarele decenii sunt mai ambițioase”, se precizează în cercetare.
Cu excepția transportului naval, unde gradul de satisfacție la nivel de populație este de 21%, românii sunt cel mai puțin mulțumiți de transportul feroviar (29% grad de satisfacție), comparativ cu transportul aerian (46%).
„Datele obiective și subiective spun aceeași poveste: românii preferă tot mai puțin trenul, deși transportul feroviar este indicat chiar de către români ca fiind cel mai ecologic comparativ cu alte moduri de transport (proporția celor care spun acest lucru este de 52%). Calitatea infrastructurii și confortul personal ar putea explica parte din această evoluție, care merită a fi investigată mai în amănunt în viitor”, explică realizatorii studiului.
În ceea ce privește transportul de mărfuri, sunt de remarcat datele Eurostat conform cărora, la nivelul anului 2018, ponderea transportului feroviar și a căilor navigabile interioare în transportul total de mărfuri din România era de peste 57%, mult peste media europeană de aproape 23%.
Pe de altă parte, viteza medie a trenurilor de marfă la nivel național este foarte scăzută (17 km/h, în 2018), ceea ce arată necesitatea de investiții în infrastructură pentru încurajarea acestei forme de transport mai ecologică – este una dintre concluziile documentului.
Proiectul „România Durabilă”, cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capacitate Administrativă, este implementat de Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul Guvernului României.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice