„Serviciile contabile de calitate, sursă a prosperității afacerilor”
Numărul 48-49, 17 dec. 2019 - 13 ian. 2020 » Cariere. Drumul spre performanță
Interviu cu Nicoleta Barbu, expert contabil, membru în Consiliul Filialei CECCAR Constanța
Alexandra Rizea: Vă rugăm să evocați, pentru început, principalele etape în exercitarea profesiei pentru care ați optat, cu accent pe deciziile esențiale și rezultatele pe care le-ați obținut până în prezent.
Nicoleta Barbu: Parcursul meu profesional a avut mai multe etape. Inițial nu m-am gândit că voi practica această profesie minunată; îmi plăceau foarte mult matematica și fizica, iar sub îndrumarea profesorilor mei și a părinților, m-am înscris la Facultatea de Inginerie, facultate pe care am absolvit-o în anul 1990. Cu toate acestea, nu m-am simțit atrasă foarte mult de această meserie, deoarece ceea ce îmi suscita cu adevărat interesul erau cifrele, statisticile, tot ceea ce însemna pentru mine atunci latura economică a activității. În căutarea visului meu, am început cu un simplu curs de contabilitate și am descoperit o mică parte din acest vast domeniu. Ulterior, am aflat de existența unui corp profesional și m-am înscris pentru susținerea examenului de acces în profesia de contabil autorizat. În anul 1998, eram deja contabil autorizat, membru al organismului profesional CECCAR.
Acum sunteți expert contabil. Cum s-au derulat pașii următori în vederea obținerii acestui statut deopotrivă profesional și civic?
Pentru mine, etapa pe care am menționat-o nu a fost suficientă; simțeam că puteam să fac mai mult. Consideram că pot să îmi asum răspunderea până la capăt pentru toată gama de activități specifice profesiei. Prin urmare, m-am înscris la cursurile de zi ale Facultății de Științe Economice. În timpul acesta am dobândit multe cunoștințe teoretice pe care le puneam în practică în activitatea curentă desfășurată în cadrul biroului meu de contabilitate, la care nu am renunțat pe parcursul studiilor academice. Chiar mai mult de atât, în pauzele dintre cursuri împărtășeam din experiența mea practică și colegilor mai tineri. Am absolvit facultatea și m-am înscris la examenul de acces la profesia de expert contabil. Astfel, în anul 2004 am depus jurământul în calitate de expert contabil. La examenul deontologic, un membru al Comisiei m-a întrebat ce propuneri aș avea pentru dezvoltarea profesiei, dacă aș face parte din Consiliul Superior al CECCAR. În acel moment, nici nu îmi puteam imagina că aș avea șansa de a accede în această funcție, dar undeva în mintea mea ideea începea să încolțească. Am continuat studiul și am constatat că pot împărtăși și altora din experiența mea; astfel, am devenit profesor de contabilitate în învățământul preuniversitar. O să spuneți ca sunt veșnic nemulțumită, dar nu este așa. Îmi doream, pur și simplu, să împărtășesc din experiența mea generației tinere. Consider că este obligația noastră morală de a transmite generației tinere cunoștințele acumulate. Este o lege a firii să formăm noi generații care să ducă mai departe profesia noastră. Cu trecerea timpului, întrebarea pusă de membrul Comisiei la examenul deontologic începea să se concretizeze, dar... calitatea de membru în Consiliul Superior continua să fie un vis.
Vorbiți despre un vis… Adică, despre o aspirație. Cât de realistă s-a dovedit aceasta?
Am făcut un prim pas depunându-mi candidatura la Consiliul Filialei Constanța. Cu multe emoții, mi-am susținut discursul electiv și am fost plăcut surprinsă de numărul mare de colegi care mi-au îmbrățișat ideile, viziunea. Au trecut patru ani plini de evenimente, mese rotunde, întâlniri cu reprezentanții mediului de afaceri, decizii. În acest context, am luat hotărârea să găsesc răspuns la întrebarea care mi-a fost adresată, practic, la începutul carierei. În anul 2012 am fost aleasă consilier - expert contabil - membru titular în Consiliul Superior al CECCAR. Am făcut parte din două comisii tehnice de specialitate și am participat, în calitate de reprezentant al Consiliului Superior, la Adunările Generale ale Filialelor Constanța și Tulcea. Mandatul meu în Consiliul Superior a fost de 4 ani. În 2016, mi-am depus candidatura pentru calitatea de membru în Consiliul Filialei Constanța, astfel încât să am posibilitatea de a pune în aplicare deciziile și hotărârile adoptate de Consiliul Superior.
Ați prezentat etapele unui parcurs ascendent. Cum s-au îmbinat activitățile la care v-ați referit cu exercitatea profesiei propriu-zise?
Începând din 2004 îmi exercit profesia de expert contabil și expert judiciar în cadrul propriului birou, efectuând lucrări de evidență contabilă, expertize contabile judiciare și extrajudiciare, audit financiar și consultanță fiscală. În toată acestă perioadă am îndrumat numeroși tineri pentru a descoperi tainele contabilității și am format, astfel, noi profesioniști contabili. Din anul 2011, împreună cu un tânăr expert contabil, am înființat o societate de profil, societate care a devenit o „pepinieră” de viitori profesioniști contabili.
Pe baza experienței acumulate de dvs. personal și de Filiala CECCAR Constanța, ce anume elemente definitorii ale profesiei contabile se cer evidențiate, mai ales ca exemple pentru noile generații de specialiști de profil?
Cum se știe, elementele definitorii ale profesiei sunt reglementate de statut. Dacă mă refer la trăsăturile pe care trebuie să le aibă un tânăr dornic să îmbrățișeze această profesie, acestea sunt: profesionalism, seriozitate, logică în gândire. Este vorba despre valorificarea calităților unor tineri curioși, studioși, perseverenți în a ține pasul cu cerințele vieții, ale realităților economico-sociale, buni comunicatori, capabili să explice cu răbdare antreprenorului cum să anticipeze și să evalueze riscurile afacerii și să își modifice business-planul în concordanță cu dinamica economiei, cum să-și dezvolte abilitățile de a face față concurenței, altor situații dificile în vederea obținerii de performanțe în materie economico-financiară.
Așa cum am avut prilejul să consemnăm în alte interviuri apărute în publicația noastră, specificul teritorial își pune în mare măsură amprenta asupra evoluției pieței serviciilor contabile. Or, județul Constanța se caracterizează, se particularizează într-o manieră inconfundabilă. Cum se manifestă, în acest context, preocuparea filialei, din al cărei Consiliu faceți parte, de a spori continuu contribuția la dezvoltarea mai puternică a acestei deosebit de importante zone a țării?
Consiliul Filialei Constanța a venit și vine în sprijinul membrilor prin organizarea de cursuri, întâlniri lunare cu reprezentanții ANAF, ai Inspectoratului de Muncă, ai Casei de Pensii și persoane care se implică în realizarea actului de justiție. Totodată, în fiecare zi de vineri au loc întâlniri între colegi – ocazie cu care discutăm diverse spețe. Fiind foarte important și elementul de comunitate, am considerat că este necesar să ne cunoaștem mai bine și să socializăm pentru a ne împărtăși din experiență și nu numai. Astfel, un alt eveniment pe care îl organizăm este „Cafeaua contabilului”. Vizăm, de asemenea, încheierea unor parteneriate cu Asociația Femeilor de Afaceri, cu Camera de Comerț, cu Oficiul Registrului Comerțului pentru a pune la dispoziție societăților nou înființate un ghid care să cuprindă primii pași în antreprenoriat și o listă a profesioniștilor contabili, persoane autorizate, pentru a facilita accesul exponenților sferei afacerilor la informații specializate și la personal adecvat pentru efectuarea unor lucrări de foarte bună calitate în domeniul financiar-contabil. Intenționăm să organizăm mese rotunde la sediul filialei și cu reprezentanți ai mediului de afaceri. Suntem în tratative pentru a avea o emisiune TV în care membrii CECCAR să aducă la cunoștința celor interesați principalele modificări legislative și să reliefeze rolul profesionistului contabil în luarea unor decizii favorabile în activitatea unei societăți. Parafrazându-l pe fostul președinte al Filialei Constanța, „afacerea unui privat stă în vârful pixului contabilului”. Un calcul și înregistrări corecte pot ajuta la prosperarea afacerii.
Dată fiind evoluția mediului de afaceri, atât în județ, cât și la scară națională, inclusiv sub impactul relațiilor economice externe, mai ales prin activitatea din Portul Constanța, cum se acționează în filială pentru adaptarea permanentă a serviciilor contabile la nivelul cerut de realitățile în continuă schimbare?
Pentru ridicarea permanentă a calității serviciilor contabile, filiala organizează cursuri de înaltă calitate de formare profesională orientate spre problematica pe care ați menționat-o. Venim, astfel, în sprijinul membrilor prin organizarea de întâlniri lunare atât la sediul filialei, cât și la sediul ANAF – ocazie cu care sunt dezbătute noutățile legislative și diferite spețe de interes comun. La sediul filialei există logistica necesară, precum și o bibliotecă în care se găsesc colecțiile publicațiilor de specialitate. În acest fel, includem organic și preocupările specifice activităților din cel mai mare port al țării, accentul fiind pus pe căile și mijloacele care se cer utilizate în vederea dezvoltării comerțului internațional al României.
Pentru că ați vorbit, direct și indirect, despre legătura dintre teorie și practică, vă rugăm ca, în încheiere, să vă referiți la obiectivele propuse în plan personal și pe ansamblul filialei pentru a face față provocărilor și oportunităților erei digitale.
Indiscutabil, era digitală este o provocare pentru profesionistul contabil. În noile condiții, nu se mai poate vorbi despre profesioniști care să efectueze evidența contabilă doar cu hârtie și pix. Softurile contabile au fost perfecționate și se perfecționează pe zi ce trece, ținând pasul cu modificările legislative, dar și cu dezvoltarea tehnologiei. Cu toate acestea, rolul profesionistului contabil nu trebuie alterat, acesta rămânând în continuare unul foarte important. Profesioniștii contabili au un bagaj de cunoștințe care, împreună cu gândirea logică, analitică, evaluează rezultatele înregistrate în program, iar pe baza cifrelor, oferă clienților consultanță de specialitate la un înalt nivel calitativ. În plan personal și pe ansamblul filialei, participăm la cursurile de informatică organizate de filială și de firme specializate pentru acumularea de noi cunoștințe și abilități. Cu ajutorul acestor cursuri învățăm să fructificăm tot mai eficient potențialul informatic și să reducem timpul necesar pentru întocmirea evidențelor contabile. Totodată, alocăm mai mult timp comunicării cu mediul de business pentru luarea deciziilor și întocmirea planurilor de afaceri, în funcție de cerințele erei digitale.
În încheiere, le urez succes în activitate profesioniștilor contabili și asteptăm ca tot mai mulți tineri să acceadă la acestă importantă și frumoasă profesie!
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice