Simplu și complex
Numărul 27-28, 12-25 iul. 2023 » La început a fost cuvântul...
Imaginea oferită cotidian de mass-media ar fi cu mult mai percutantă, mai folositoare, dacă în toate abordările s-ar respecta necondiționat fie și numai exigențele minimale lingvistico-logice. Din păcate, acest deziderat este departe de a fi împlinit. Bunăoară, într-o revistă săptămânală, a apărut un articol care a conținut următoarea frază: „Numai atunci când își exercită atribuțiile cu abnegație, managerul are satisfacția de a culege roadele propriei sârguințe și de uitare de sine”. În afară de faptul că „uitarea de sine” este o componentă organică a „abnegației”, observăm că exemplul dat ne „oferă” și un pleonasm: „sârguința” este un termen echivalent cu „abnegația”.
Mai puțin complicată a fost fraza rostită de un participant la o dezbatere televizată: „Mai bine ca niciodată s-au vădit ca eficiente soluțiile mai optime adoptate de respectivii întreprinzători”. Noțiunea de „niciodată” are un sens predominant negativ și, prin urmare, corect era să se spună „mai bine ca oricând”. Totodată, se constată că sintagma „cel mai optim” atestă necunoașterea sau ignorarea faptului că noțiunea de „optim” nu are grade de comparație.
La rândul său, un prezentator de știri televizate afirma: „Nimic mai simplu de constatat decât faptul că practica demonstrează chiar exprimental, în condiții complexe, că leacul propus nu a fost un panaceu universal”. În acest caz, se impune a reaminti că „experimentul” este, neîndoios, o componentă a „practicii”, pe când „panaceu” indică un „leac” pentru toate bolile și, astfel, definește un element cu caracter „universal”. Așa că, în condițiile în care dorim un „leac” contra derapajelor de tipul celor semnalate, „panaceul” imbatabil a fost și rămâne totdeauna apelul la dicționare; ameliorează și starea de sănătate a comunicării publice. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național