Sondaj Eurobarometru: 60% dintre europeni consideră că beneficiază personal de pe urma comerțului internațional
Numărul 45, 26 nov. - 2 dec. 2019 » Analize și sinteze
Rezultatele unui sondaj Eurobarometru special, publicat zilele trecute de Comisia Europeană (CE), arată că 60% dintre europeni consideră că ei beneficiază personal de pe urma comerțului internațional, cu 16 puncte procentuale mai mult decât în urmă cu 10 ani, când s-a efectuat ultimul astfel de sondaj. Analiza a arătat, de asemenea, că 71% dintre respondenți consideră că UE este mai eficace în apărarea intereselor comerciale ale țărilor lor decât în cazurile în care ele acționează pe cont propriu.
Potrivit unui comunicat al Executivului comunitar, raportul cuprinde o gamă largă de aspecte legate de gradul de informare, de percepții și de atitudini ale cetățenilor europeni față de comerțul internațional.
Astfel, în ceea ce priveşte prioritățile politicii comerciale a UE, 54 % dintre respondenți sugerează că pe primul loc ar trebui să se situeze crearea de locuri de muncă în UE. Apărarea standardelor Uniunii în materie de mediu și de sănătate a devenit, de asemenea, importantă pentru europeni, jumătate dintre respondenți considerând că ea este o prioritate. Această opinie este mai prevalentă cu 20 de puncte procentuale față de 2010. Mai mult de jumătate dintre europeni recunosc, în același timp, că politica comercială a UE a luat deja în considerare impacturile social, asupra mediului și asupra drepturilor omului, atât în UE, cât și la nivel mondial.
Sondajul mai relevă că trei sferturi dintre europeni sunt de acord că avem nevoie de norme pentru comerțul internațional. De asemenea, şase din zece respondenți susțin că ei au încredere că UE își desfășoară politica comercială într-un mod deschis și transparent.
La capitolul „avantaje”, 54 % dintre cei care consideră comerțul internațional ca fiind benefic pentru ei apreciază că acest beneficiu se materializează într-o gamă mai largă de produse, în timp ce 36 % cred că reducerea prețurilor este cel mai important beneficiu. Aceste beneficii par a fi mai tangibile pentru respondenții mai tineri și pentru cei cu un nivel mai înalt de educație și de venituri.
Totodată, sondajul relevă că o treime dintre cei chestionați consideră că este o naivitate să existe așteptarea ca alte țări să respecte normele comerciale. Mai mult de jumătate dintre respondenți sunt de părere că UE ar trebui să mărească taxele la import pentru țările din afara UE sau pentru întreprinderile care nu respectă normele comerțului internațional.
„Prin urmare, rezultatele sondajului confirmă o bună concordanță între prioritățile formulate de cetățenii UE și cele stabilite în strategia UE «Comerț pentru toți» urmată în ultimii cinci ani. În această perioadă au intrat în vigoare 16 noi acorduri comerciale ale UE cu părți terțe, unele dintre acestea fiind de importanță majoră, precum cele cu Canada și Japonia. Comerțul internațional sprijină în prezent 36 milioane de locuri de muncă în UE, cu 5 milioane mai mult decât în 2014. S-a pus un accent sporit pe transparență și pe dezvoltarea sustenabilă, în condițiile în care protecția mediului și a drepturilor lucrătorilor a devenit o piatră de temelie a politicii comerciale a UE. Măsurile protecționiste unilaterale au sporit necesitatea ca UE să intervină și să apere europenii împotriva măsurilor comerciale neechitabile și ilegale instituite de alții. În prezent, există în vigoare peste 130 de măsuri de apărare comercială ale UE, care contribuie la protejarea a 343 000 de locuri de muncă în Europa”, precizează reprezentanţii CE.
Datele prezentate în raport vor servi, de asemenea, ca bază importantă pentru definirea obiectivelor și a practicilor în materie de politică comercială pentru anii următori.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice