MyWIZ, secretul contabililor de succes
Sorin Elisei (Ministerul Energiei): Poluarea din transporturi este mult mai palpabilă decât în domeniul energiei electrice

Sorin Elisei (Ministerul Energiei): Poluarea din transporturi este mult mai palpabilă decât în domeniul energiei electrice

Telex » Știri astăzi, 9:00  

Poluarea în sectorul transporturilor este mult mai palpabilă decât cea din domeniul energiei electrice, iar dacă vom reuși să atingem țintele indicative, până în 2030, pe această linie cronologică, atunci nu vom mai fi nevoiți să intervenim cu politici și măsuri adiționale, a declarat, într-o conferință de specialitate, Sorin Elisei, director general în Ministerul Energiei, citat de Agerpres. „2025 devine un an de referință în marcarea progresului până la nivelul lui 2030. Cu alte cuvinte, dacă vom fi reușit ca țară să atingem țintele indicative pe această linie cronologică, atunci nu vom fi fost nevoiți să intervenim cu politici și măsuri adiționale legate de aceste ținte (...) O mare parte din tranziția verde se finanțează prin taxe verzi în lumea la care ne uităm acum către Europa de Vest și prin faptul că Fondul de modernizare alocă bani pentru dezvoltarea infrastructurii pentru producție de biocombustibil, pentru ca operatorii de distribuție să-și modernizeze sau să întărească rețeaua, să poată să permită mai multă energie regenerabilă în rețea. Din perspectiva mea, poluarea în sectorul transporturilor este una mult mai palpabilă decât cea din domeniul energiei electrice. În energie cred că am reușit. Până în 2030, prin eliminarea relativ prematură a cărbunelui, 87% din emisiile sectorului energetic au dispărut mai mult sau mai puțin în sectorul transporturilor. În schimb, dacă ne uităm în orașe și la calitatea vieții din orașe, poluarea dată de mașinile care merg pe combustibili fosili e mult mai palpabilă”, a menționat Elisei.

Acesta a adăugat că, pe sectorul electromobilității, România are o problemă în ceea ce înseamnă bazele de date referitoare la raportările referitoare la energia electrică vândută către stațiile de încărcare. „Din perspectiva tehnologiilor, cred că și în sectorul de încălzire-răcire, prin adoptarea unor tehnologii noi, mult mai eficiente, putem să ne gândim la acest deziderat legat de reducerea emisiilor, dar în sectorul transporturilor vor fi cele mai mari provocări. Ne-am gândit la nivelul ministerului și sper ca, anul viitor, să reușim să avem acces la expertiză și resurse care să ne facă să înțelegem mai bine cum se poate planifica dezvoltarea rețelei pentru a ajunge în situația în care investițiile să fie direcționate cu prioritate acolo unde este cu adevărat nevoie de ele. Din perspectivă micro, avem mari probleme cu bazele de date într-o țară în care, în acest moment, pe 3 decembrie, trebuie să raportezi câtă energie electrică s-a vândut în România către vehicule electrice, iar asta e o problemă. Sunt bâlbâieli în raportări pe biocombustibili, sunt bâlbâieli în raportările transportului public local, regional. La un moment dat va fi o problemă, pentru că, până la urmă, misiunea noastră este să avem politici bazate pe date reale, pe date de consum la care în continuare nu avem acces”, a explicat reprezentantul Ministerului Energiei.

Oficialul a punctat, totodată, că electromobilitatea reprezintă unul dintre vectorii care trebuie să rezolve problema decarbonării în sectorul transporturilor. „Din perspectiva Ministerului Energiei, electromobilitatea este unul dintre vectorii care ar trebui să rezolve o problemă de decarbonare în cel mai prost performant sector din România, sectorul transporturilor. O spunem din perspectiva creșterii accelerate a consumului de energie în sector (...) Un grafic din PNIESC (Planului Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice, n.r.) arată că avem nevoie, pentru atingerea țintelor de investiții calculate cumulate, de o mie de miliarde de euro până în 2030 pentru a atinge țintele de decarbonare. Peste 30% din această sumă ar trebui dedicată sectorului transporturilor (...) Sigur că există posibilitatea de variațiuni pe această temă, pentru că avem în vedere și susținerea producției de biocombustibili. Avem în vedere și o migrare a transportului greu din zona rutieră către zona feroviară și cred că o să avem în vedere și reducerea consumului până la urmă în acest sector, mai ales în ceea ce privește opțiunile alternative de mobilitate de acum încolo”, a afirmat Sorin Elisei.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.