Sorin Grindeanu: Ne-am dori ca Autostrada Unirii să fie continuată până la Chișinău (Republica Moldova) și Odesa (Ucraina)
Telex » Știri 27 ianuarie 2023
România și Republica Moldova vor colabora mult mai strâns în domeniul infrastructurii, în domeniul rutier dorindu-se continuarea Autostrăzii Unirii (A8) până la Chișinău (Republica Moldova) și Odesa (Ucraina), a scris ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, pe pagina sa de Facebook, relatează Agerpres. "Am discutat cu omologul meu din Republica Moldova, Andrei Spînu, despre cum ne putem dezvolta parteneriatul pe toate sectoarele de transport! Mai întâi, am propus întrunirea, în februarie, a Comisiei Mixte bilaterale pentru coordonarea tuturor activităților referitoare la proiectarea și construirea Podului peste Prut de la Ungheni. Am convenit asupra necesității de a identifica și alte proiecte transfrontaliere eligibile prin fonduri europene (CEF). Acestea ar putea fi depuse la următorul apel de aplicare, care va fi lansat în luna septembrie a acestui an. În prezent sunt deja identificate trei propuneri: construcția Podului de la Ungheni (proiect aprobat în luna decembrie 2022); construcția infrastructurii de acces la acest pod care să includă un punct de trecere a frontierei (pe teritoriul Republicii Moldova) și modernizarea DJ 249 pentru asigurarea descărcării și conexiunii cu infrastructura existentă (pe teritoriul României); asigurarea conexiunii rutiere Albița (România) - Leușeni (Republica Moldova)- pentru care aplicația va fi depusă în perioada septembrie 2023 - ianuarie 2024. În domeniul rutier, ne-am dori ca Autostrada Unirii (A8) să fie continuată până la Chișinău (Republica Moldova) și Odesa (Ucraina)", a notat ministrul.
Potrivit acestuia, a fost abordat și subiectul modernizării și construcției mai multor poduri rutiere transfrontaliere peste Prut: Podul de la Sculeni (Sculeni); Podul Oancea (Cahul); Podul Albița (Leușeni) - pod nou; Podul Răducăneni (Bărboieni) - pod nou; Podul Bumbăta (Leova) - pod nou; Podul Fălciu (Leca/Cantemir) - pod nou.
În domeniul infrastructurii feroviare, cele două părți au discutat despre extinderea liniei de cale ferată cu ecartament larg până la Stația Nicolina. Astfel, trenurile ar putea circula pe cale ferată cu ecartament larg pe relația Ungheni - Cristeși Jijia - Socola- Nicolina.
De asemenea, un punct de interes comun este și reabilitarea coridorului feroviar Iași (Aeroportul din Iași) - Ungheni - Chișinău (Aeroportul din Chișinău) - Odesa, prin finanțare obținută de la Banca Mondială.
"În contextul conflictului armat din Ucraina, am reamintit că, în septembrie 2022, au fost finalizate lucrările pentru repunerea în funcțiune a liniei de cale largă din frontiera cu Republica Moldova (Giurgiulești) până la silozul de la dana portuară Galați. Linia cu ecartament larg permite încărcarea și descărcarea directă a vagoanelor ucrainene, fără transbordare, care circulă pe relația Galați (RO) - Giurgiulești (R.Moldova) - Reni (Ucraina). În domeniul aerian am discutat despre posibilitatea creșterii numărului de frecvențe ale operatorilor aerieni români pe segmentul București - Chișinău - București, dar și despre diversificarea destinațiilor prin operarea unor noi curse de pe mai multe aeroporturi internaționale din România", a mai scris Sorin Grindeanu.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale