Sorin Grindeanu: Pentru ca România să facă un salt important, e nevoie ca infrastructura să fie considerată una dintre priorități
Telex » Știri 9 noiembrie 2022
Pentru ca România să facă un salt important, este nevoie ca infrastructura să fie considerată una dintre prioritățile oricărui Guvern care vine, consideră ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, citat de Agerpres. "Ca titular al portofoliului de transporturi, experiența din acest aproape un an pe care o am cu companiile italiene este una în desfășurare. Avem, dacă pot să spun așa, și exemple foarte bune și cred că trebuie să fie subliniate acestea, dar cred că mai sunt unele locuri unde putem să îmbunătățim relațiile dintre noi. Am apreciat foarte mult poziția domnului ambasador atunci când, din cele peste 29 de miliarde prinse în Planul Național de Restructurare și Reziliență, aproximativ 60-70% din această sumă este destinată sectorului infrastructurii. Și România are nevoie în următorii ani de investiții în această zonă. Tocmai de aceea noi, la sfârșitul anului trecut, am aprobat în Guvern, sigur, discutând cu Comisia Europeană, acel plan investițional pe următorii 10 ani ai României, plan investițional în transport care înseamnă toate tipurile de transport și care are la bază Master planul de Transport al României. Vorbim de o sumă de peste 70 de miliarde de euro care ar fi necesară pentru a pune în aplicare acest Master Plan de transport. Acum, să știți că eu cred că toate guvernele care vor veni și după, că în mod sigur vin și alte Guverne după acesta, vor realiza un lucru: România să facă un salt important e nevoie ca infrastructura, transporturile să fie considerate una din prioritățile oricărui Guvern care vine în viitor", a spus Sorin Grindeanu, la conferința Italy & Romania - Building together.
El a menționat că peste jumătate din aceste sume sunt în acest moment acoperite prin diversele programe de finanțare pe care România le are.
Ministrul Transporturilor a declarat că este pentru prima dată când România va reuși să își termine sumele alocate de la Comisia Europeană pe exercițiul bugetar 2014 - 2020, unde funcționează regula n + 3. Aceste sume ar trebui cheltuite până la sfârșitul anului 2023.
"Vreau să vă spun că undeva în ianuarie-februarie vom termina toți banii aflați pe POIM - Programul Operațional Infrastructură Mare. Asta e o premieră pentru că noi, de obicei, aveam alocați bani de Comisia Europeană, dar nu-i cheltuiam pe toți. Și atunci spunem că asta e o premieră, dar ne pune și într-o situație, sau cel puțin pe mine la Ministerul Transporturilor, cel puțin ciudată, pentru că rămânem cu aproximativ 10 luni din anul 2023 când, vă spun cu toată deschiderea, vom încerca să luăm bani la Ministerul Transporturilor, sigur tot din Programul Operațional Infrastructură Mare, dar de pe alte domenii, de la cei care nu vor fi în stare să-i cheltuie. Și eu cred că vom putea lua în plus cam 1 miliard de euro anul viitor de la cei care altfel ar fi nevoiți să-i dea înapoi la sfârșitul anului 2023, să-i trimită înapoi către Comisie, nefiind accesați. Acesta e un lucru care deja e acceptat. Am scris Comisiei, domnilor comisari, spunându-le care e planul nostru și au fost cât se poate de acord. Asta e o sursă de finanțare. A doua sursă de finanțare e cea din PNRR, unde, așa cum știți, au început să se semneze contracte, fie că vorbim de zona rutieră, fie că vorbim de cea feroviară", a susținut acesta.
Potrivit lui Sorin Grindeanu, este nevoie ca România să investească în infrastructură, în condițiile în care, dacă ne vom uita la sfârșitul anului pe indicatorii macroeconomici, vom vedea că o mare parte din creșterea economică din acest an se datorează acestui sector. "De ce? Pentru că dincolo de faptul că anul acesta, spre deosebire de anul trecut, deci nu comparăm foarte mult în spate, am reușit să semnăm contracte noi de 4 ori mai multe decât anul trecut, o creștere de 400%. Iar, dacă e să dau un exemplu pe zona rutieră, CNAIR și-a dublat bugetul față de 2021, iar la anul, din ce avem așa ca predicție, probabil se va dubla față de anul acesta, ceea ce înseamnă foarte mulți bani, care merg direct în zona de investiții. Este o zonă unde Ministerul Transporturilor în acest moment este motorul principal și nu vom slăbi ritmul pentru că asta duce la creștere economică. Și eu cred că este una din șansele României de a trece cu bine peste această perioadă, nu simplă, pe care o traversăm nu noi și nu doar Uniunea Europeană, ci întreaga lume. Și de aceea vom apăsa foarte mult pedala în anii viitori, în lunile viitoare și anii viitori pe acest domeniu", a dat asigurări ministrul.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice