Sorin Mititelu (ASF): În viitorul apropiat, cei mai buni agenți de asigurări pentru clienții persoane fizice vor fi agenții IA
Numărul 6, 19-25 feb. 2025 » Conectarea la era digitală
Agenții de inteligență artificială (IA) vor fi, în viitorul apropiat, cei mai buni agenți de asigurări pentru clienții persoane fizice, deoarece pot face recomandări mult mai precise și mai corecte, iar ceilalți agenți ar trebui mai degrabă să-i folosească ca instrumente pentru îmbunătățirea activității, a declarat joi vicepreședintele sectorului de Asigurări-Reasigurări în cadrul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Sorin Mititelu, citat de Agerpres. „De curiozitate, dacă încercați să aflați ce aveți de făcut pentru avizarea unui dosar de daună, folosiți ChatGPT (un chatbot lansat de Open AI în noiembrie 2022, n.r.). În 30 de secunde aveți toate informațiile necesare. Este un exemplu cum un agent IA este de folos. Consumați mult mai puțin timp decât a naviga pe site-ul unei companii de asigurări. Este și un fel de lecție pe care ar trebui să o învețe asiguratorii, unde ar trebui să ajungă atunci când se dorește asigurarea unor servicii corespunzătoare pentru clienți. (...) N-aș vrea să șochez, dar eu cred că în viitorul apropiat cei mai buni agenți de asigurări pentru clienții persoane fizice vor fi agenții IA. De ce? Pentru că sunt produse standardizate, simple, nu cu foarte multe date și, prin urmare, pot face recomandări mult mai precise și mai corecte. Sper ca agenții ceilalți, mai degrabă să-i folosească ca instrumente în a-și îmbunătăți activitatea, pentru că altfel au un concurent redutabil”, a menționat Sorin Mititelu, la un eveniment de specialitate.
El a precizat că ASF are un proiect care încorporează inteligența artificială într-un viitor sistem de gestiune a activității pentru toate cele trei sectoare. Sorin Mititelu a subliniat că inteligența artificială este un subiect cu care ne întâlnim din ce în ce mai des în jurul nostru. „În ce privește piața de asigurări, aș putea spune că subiectul ar trebui abordat din două perspective: întâi cel al pieței și apoi cel al autorității. În ceea ce ne privește, avem în desfășurare un proiect care încorporează, într-o anumită măsură, ce-i drept, destul de mică - și acest instrument numit inteligență artificială, într-o viitoare platformă, într-un viitor sistem de gestiune a activității ASF pentru toate cele trei sectoare. Avem un proiect pentru care au fost depuse documentele necesare în a accesa fondurile pentru achiziția și dezvoltarea unui sistem integrat, proiect realizat prin intermediul ADR (Autoritatea pentru Digitalizarea României n.r.). Încercăm să ținem pasul cu aceste evoluții. Este dificil, pentru că este vorba de finanțare. Nu se întâmplă nimic fără finanțare, iar expertiza necesară pentru a alege cele mai bune soluții este la un nivel din ce în ce mai ridicat”, a precizat Sorin Mititelu.
Potrivit acestuia, cu instrumentele IA pot fi automatizate numeroase procese, fiind îmbunătățită activitatea companiilor.
„Pot fi folosite în activitatea noastră, individuală, în a putea să exercităm anumite activități, să le desfășurăm mai bine, mai eficient și mai precis. E ceea ce se spune o augmentare, o îmbunătățire a activității noastre. Mai mult, aceste instrumente pot opera semi-autonom, ca agenți. E ca și când ai avea o altă entitate în fața ta, cu care interacționezi și cu care ai de rezolvat o serie de probleme. Iar ca aplicabilitate, domeniul este extrem de vast: de la asistență sau customer service, vânzare, apoi subscriere, deschidere de dosare de daune și evaluări daune, «pricing» (stabilirea prețurilor, n.r.). Toate acestea sunt domenii în care putem avea inteligență artificială care să ne ajute, în final, să facem lucrurile mai bine, mai eficient, în beneficiul clienților și al companiilor de asigurări, chiar și a noastră, a autorităților de reglementare, supraveghere pentru că putem avea informații mai bune, reacție mai rapidă și, în final, decizii mai bune”, a adăugat Sorin Mititelu.
Totodată, el a atras atenția asupra unui aspect legat de tarifare, menționând că inteligența artificială nu este prea bine venită în asigurări. "Îți trebuie instrumente mai puternice de analizat date, dar nu folosite atât de mult încât să ajungi să ai calcule în ceea ce privește tarifele la nivel de persoană, de activ sau mici segmente. De ce? Pentru că, în final, acel preț nu mai reflectă comportamentul unui grup omogen, iar prima de risc rezultată și apoi tariful este de așteptat ca la unii clienți sa fie foarte mic, iar la alții să fie foarte mare (...). Dar, pentru toate celelalte, inteligența artificială este necesară și cu siguranță o vom vedea din ce în ce mai prezentă în companii, la noi - și în ceea ce folosește orice angajat a acestor companii și chiar clienții”, a mai spus Mititelu.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Ziua Brâncuși sub semnul omagierii unei opere inestimabile
Pe întregul cuprins al țării, manifestări prin care toate artele transmit un mesaj comun, autentic umanist
Iași – opt zile de concerte memorabile
Zeița Thalia inspiră formule inovative în arta spectacolului
Ample programe științifice și culturale dedicate marilor personalități ale istoriei naționale
Ziua Culturii Naționale, prilej de celebrare a celor mai de seamă valori din patrimoniul românilor de pretutindeni
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc