MyWIZ - Business în cloud
Spectatorii retrăiesc bucuria revenirii (parțiale) a teatrelor la normalitate

Spectatorii retrăiesc bucuria revenirii (parțiale) a teatrelor la normalitate

Numărul 5, 9-15 feb. 2021  »  Eveniment

Alexandra Rizea

Din momentul în care s-a anunțat că, în București, s-a dat „undă verde” la spectacolele teatrale, sute de oameni s-au înscris pentru cumpărarea de bilete. În cele mai multe cazuri, în mai puțin de două ore n-a mai rămas un loc liber. E adevărat, teatrele funcționează, acum, la 30% din capacitatea lor, dar – și așa – în condițiile în care și în vremuri normale cererea depășea cu mult oferta, este de remarcat „viteza” cu care a fost receptată informația referitoare la reluarea spectacolelor cu public. Este încă o dovadă a faptului că apetitul pentru cultură a rămas nealterat și în perioada pandemiei. Ba, mai mult, a crescut.

Spectacolele transmise online de majoritatea teatrelor bucureștene ca, de altfel, de majoritatea teatrelor din alte localități, în special cele din Cluj-Napoca, Iași, Craiova, Timișoara, Tg. Mureș, au fost urmărite constant de un public numeros, dar nimic nu poate înlocui prezența fizică a spectatorilor, cu tot ceea ce presupune această participare, efectiv și afectiv, de la fluxul emoțional transmis de pe scenă în sală, din sală pe scenă, de la fondul sonor marcat de râsete sau de tăceri grele (însoțite discret de lacrimi) până la aplauzele atât de reconfortante pentru actori și regizori. De când s-a „inventat” teatrul în antichitate, tocmai această comunicare vie, în timp real, dintre actori și spectatori, a reprezentat principala sursă de existență, de împlinire, de progres ale acestei arte nemuritoare.

Startul la reluarea spectacolelor cu publicul l-au dat, vineri, 5 februarie a.c. Teatrul Național „I.L. Caragiale” și  Teatrul „Constantin Nottara”. Au urmat, sâmbătă, 6 februarie a.c., „Teatrul de Comedie” și Teatrul Municipal „Lucia Sturdza Bulandra”. S-au prezentat principalele piese din repertoriu, unele care au avut premiera la începutul stagiunii, în toamna anului 2020, prin mijlocirea internetului. Pretutindeni, a dominat o atmosferă deosebită, așa cum se petrec lucrurile mai ales la marile evenimente teatrale, însă, de această dată, s-a petrecut ceva în plus, dificil de descris chiar și de participanți, deopotrivă, spectatori și actori, personal tehnic și administrativ. A fost un fel de regăsire, de reîmplinire, de reîntâlnire cu o doză consistentă de normalitate, în structura căreia nevoia de cultură, de artă autentică este vitală.

Desigur, nu putem să recurgem la detalieri, fiecare teatru străduindu-se să marcheze, într-o manieră proprie, reluarea spectacolelor cu public. Notăm doar efortul deosebit al personalului Teatrului Național din București care a susținut spectacole în toate cele 7 săli, inclusiv matineele tradiționale, de sâmbătă și duminică. De asemenea, începând de luni, 8 februarie, s-au reluat tururile ghidate în zonele mai interesante ale teatrului, prilejuri mult apreciate de vizitatori, dornici să cunoască nu numai impresionanta clădire, ci și istoria  acestei instituții naționale de cultură și artă. Sunt programate trei tururi pe zi, șapte zile din șapte.

Avem, deci, toate temeiurile să considerăm că, în acest început de februarie, s-a înregistrat un veritabil eveniment care a adus tuturor participanților bucurii reale, ca uvertură la mult dorita și mult așteptata revenire la normalitate, chiar dacă, așa cum se prefigurează lucrurile, va fi o nouă normalitate, marcată de depășirea unor vremuri grele din care fiecare am avut ceva de învățat pentru a fi capabili să facem față, în continuare, vitregiile vieții, indiferent care ar fi acelea.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.