„Statutul de membru al CECCAR nu este un «cec în alb», ci un atestat care trebuie confirmat zi de zi, prin calitatea serviciilor pe care le prestăm”
Numărul 7, 23 feb.-1 mar. 2021 » Cariere. Drumul spre performanță
Interviu cu Nicoleta Ceauș, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Călărași
Alexandra Rizea: Vă rugăm să vă referiți la principalele momente ale carierei dvs., începând, desigur, cu opțiunea pentru profesia contabilă, pentru a aborda și aspecte de actualitate în această privință.
Nicoleta Ceauș: De unde am pornit? În cel mai firesc mod cu putință: după absolvirea liceului cu profil economic, am lucrat aproximativ zece ani (1995-2005) ca operator pe calculator, în calitate de salariat la o societate comercială. În această perioadă, am acumulat cunoștințe care au constituit bazele meseriei pentru care am optat, adică am învățat ABC-ul documentelor și înregistrărilor contabile. De asemenea, am înțeles că îmi place ceea ce fac și că îmi doresc mai mult. Astfel că, după absolvirea facultății cu specializarea Contabilitate și informatică de gestiune, am ocupat funcția de economist la o altă societate comercială, timp de aproximativ 12 ani (2006-2018). Este perioada pe care o caracterizez ca fiind aprofundarea și consolidarea cunoștințelor de specialitate. Am susținut examenul de acces, perioada de stagiu, și, în anul 2014, am promovat examenul de expert contabil. Din acel moment, îmi desfășor activitatea în cadrul biroului individual de contabilitate.
După această trecere în revistă a parcursului dvs. profesional, aveți, cu siguranță, suficiente argumente pentru a preciza locul și rolul calității de membru al CECCAR în ansamblul preocupărilor individuale și de echipă pentru afirmarea mai puternică a pozițiilor pe care le ocupați pe piața serviciilor contabile, inclusiv în vreme de pandemie.
Activitatea pe care o desfășor în calitate de membru al CECCAR înseamnă, prin definiție, o implicare profesională profundă și continuă în ceea ce numim, îndeobște, „viața Cetății”, adică asumarea responsabilității civice pe deplin conștientă. Această implicare include organic respectarea necondiționată a Codului Etic al CECCAR, înseamnă o conduită morală ireproșabilă, ceea ce reprezintă cheia prestigiului dobândit de fiecare și de noi toți, împreună, pe piața serviciilor contabile. Acest statut este o veritabilă „carte de vizită” care își dovedește valabilitatea practică prin modul în care noi o onorăm. Nu este un „cec în alb”, ci un atestat care trebuie confirmat zi de zi prin calitatea serviciilor pe care le prestăm. Din această perspectivă, mă simt onorată de locul meu în Filiala CECCAR Călărași, ca o confirmare a faptului că îmi îndeplinesc, la nivelul standardelor stabilite, obligațiile care îmi revin. Țin, de asemenea, să precizez că, în ultimii ani, în special în perioada de pandemie, a crescut vizibilitatea membrilor CECCAR în mediul de business, deoarece au apărut situații inedite, documente și proceduri complexe, care necesitau un timp de reacție scurt, ceea ce s-a reflectat și în activitatea noastră în raporturile cu clienții. Filiala CECCAR Călărași ne-a sprijinit în desfășurarea activității profesionale și am reușit să rezolvăm situațiile cu care ne-am confruntat cu profesionalism, ceea ce înseamnă calitate și promptitudine.
Precizarea dvs. referitoare la creșterea portofoliului de clienți în condițiile pandemiei pare, la prima impresie, un paradox, și, tocmai de aceea, vă propunem să prezentați câteva argumente în sprijinul opiniei pe care ați formulat-o.
Realitatea pe care am prezentat-o are o explicație, din punctul meu de vedere, simplă. Noi, profesioniștii contabili, ne-am situat și ne situăm, în percepția managerilor, a întreprinzătorilor, drept principali consilieri în vederea fundamentării deciziilor în entitățile de bază economico-sociale. Evident, în condițiile speciale determinate de pandemie, nevoia de o asemenea consultanță calificată a crescut și nu pot decât să consemnez, cu satisfacție, că am făcut față și unor asemenea exigențe. E adevărat, în această situație excepțională, principala „rețetă” a succesului este responsabilitatea, manifestată în pregătirea și perfecționarea profesională într-un nou ritm și cu un alt conținut specific. S-a completat aria drepturilor și obligațiilor reciproce, ceea ce a impus – și în cazul meu – să mă pregătesc, să citesc, să mă informez, să mă adaptez tuturor cerințelor și condițiilor, inclusiv în privința facilităților fiscale și a modalităților de accesare a fondurilor europene. În opinia mea, succesul nu este doar al meu, ci și al clienților, pentru că, împreună, formăm o echipă.
Această viziune este inspirată, desigur, din orientarea generală a CECCAR referitoare la adaptarea permanentă a modului de exercitare a profesiei contabile la realitățile în mișcare. Cum vedeți dvs. această stare de fapt la nivelul Filialei Călărași?
Din multitudinea de aspecte care definesc activitatea filialei, aș remarca continuarea și aprofundarea preocupărilor legate de implicarea în procesele care vizează accelerarea dezvoltării economico-sociale a județului nostru. Întrucât este vorba despre un obiectiv comun tuturor celor care trăim în această zonă, Filiala CECCAR a continuat și a diversificat modalitățile de colaborare cu reprezentanții mediului de afaceri, cu instituțiile de reglementare, cu alte structuri ale administrației locale, precum și cu colegii din organizațiile profesionale care au tangență cu activitatea noastră, a contabililor. În acest fel, am identificat obiectivele comune, care fundamentează acțiunile comune. Principala atenție am acordat-o societăților comerciale afectate de criză, iar contribuția noastră, a profesioniștilor contabili, a constituit-o, așa cum am relevat, participarea la elaborarea unor planuri de afaceri care să permită depășirea dificultăților, menținerea „pe linia de plutire” și, pentru viitorul apropiat, obținerea de profit. Bineînțeles, acțiunile la care mă refer au ținut și țin seama de specificul județului Călărași, în care agricultura are o pondere deosebită. Nu ne-am limitat la contribuția care vizează „supraviețuirea” unităților din această ramură, ci am avut și avem în vedere extinderea, în continuare, a potențialului de procesare a produselor agricole, ceea ce înseamnă și o valoare adăugată mai mare, o reziliență superioară celei din prezent.
În contextul pe care l-ați evocat, vă propunem, în încheiere, să priviți spre viitor și să menționați „țintele” personale și colective, la nivelul filialei, pentru perioada următoare.
În centrul preocupărilor noastre se află, așa cum cred că a rezulat din precizările mele, însușirea și extinderea noilor tehnologii care reprezintă componenta organică a erei digitale. Am dobândit, fiecare și toți laolaltă, o experiență care confirmă indubitabil că viitorul profesiei contabile constă în conectarea la tot ceea ce înseamnă conceptul de eră digitală. Nu cred că este cazul să detaliez, deoarece CECCAR Business Magazine are o rubrică permanentă pe această temă. Opinia mea este că, în condițiile în care vom acționa, individual și colectiv, în această direcție, profesia contabilă are viitor, un viitor marcat de noi succese, de noi performanțe.
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial