Studiu: Consumul de produse locale câștigă teren printre europeni și, mai ales, printre români
Numărul 24-25, 2-15 iulie 2019 » Analize și sinteze
90% dintre români preferă să cumpere produse autohtone
90% dintre români spun că preferă să consume produse locale, relevă ediţia din acest an a studiului pan-european „L'Observatoire Cetelem”, care dezvăluie percepția europenilor despre consumul local și dorința de a consuma mai responsabil. Alte procentaje ridicate la acest capitol se înregistrează în rândurile austriecilor – 93%, germanilor – 92% și italienilor – 92%. Studiul a fost derulat în 17 țări europene, pe un eșantion de 13.800 de persoane cu vârste cuprinse între 18 și 75 de ani. În România, studiul s-a bazat pe un eșantion de 800 de respondenți.
Consumul local câștigă teren printre europeni și, mai cu seamă, printre români. Aşa cum am menţionat, studiul relevă că 90% dintre români preferă produsele locale, pe care le consideră mai calitative decât cele importate. Aceștia percep consumul local ca pe o reflexie a valorilor proprii, fiind de părere că astfel pot genera un impact pozitiv în comunitate. 34% dintre români cred că achiziționarea produselor locale este un act de patriotism, 31% văd această chestiune ca pe un obiectiv important de urmărit în viitor, iar 30% consideră că o astfel de atitudine ține de mândria națională.
Privit ca un catalizator în protejarea mediului înconjurător, opiniile europenilor asupra consumului local sunt diverse: în vreme ce doar 22% dintre români au convingerea că alegerea de a achiziționa produse fabricare în țara lor conduce la protejarea mediului înconjurător, media țărilor europene este de 42%, în frunte regăsindu-se Suedia (61%), Austria (55%) și Italia (47%). „În România, din ce în ce mai multe persoane îmbrățișează consumul local și îi apreciază beneficiile. Fie că o fac din dorința de a susține piața muncii, de a genera creștere economică, din motive patriotice sau fie din preocupare pentru mediu, pentru 45% dintre români dezvoltarea consumului local este o prioritate, iar peste jumătate (52%) sunt de părere că este important să încurajeze consumul de produse locale. Apetitul pentru produse locale contribuie, de asemenea, și la încurajarea producătorilor locali, fiind expresia clară a recunoașterii calității și a modelelor de producție responsabile și sustenabile”, a afirmat Bruno Leroux, CEO, BNP Paribas Personal Finance, Sucursala București.
Europenii menţionează, însă, că se lovesc de neajunsuri atunci când vine vorba despre disponibilitatea produselor locale, sectorul agro-alimentar fiind cel mai bine reprezentat atât la nivel european (93%), cât și la nivelul României (95%). La capitolul mobilier, produse și echipamente de uz casnic, 79% dintre români afirmă că pot găsi cu ușurință produse fabricate local sau regional, România situându-se peste media europeană care este de doar 59%. Și în ceea ce privește percepția despre disponibilitatea produselor de igienă și înfrumusețare piața din România este mai generoasă (76%) decât media europeană (55%). Bine reprezentată local este și industria textilă, 72% dintre români fiind de părere că există o ofertă variată pe piață, spre deosebire de media europeană, care este de 54%.
În ceea ce privește preferințele de cumpărare, 94% dintre respondenţii români au declarat că aleg, întotdeauna sau de cele mai multe ori, să achiziționeze produse alimentare fabricate în România, 71% preferă produsele de igienă și înfrumusețare locale, 73% aleg echipamente de uz casnic de proveniență locală sau regională, 67% optează pentru articole vestimentare fabricate în țară sau în regiune, și doar o treime optează pentru un autoturism (34%) sau pentru echipamente Hi-Fi (31%). Totuși, dorința lor de a consuma produse locale este înfrânată de aspecte care țin de preț. Deși consumul local este privit la nivel european ca un consum responsabil, atunci când se aduce în discuție prețul, peste jumătate dintre români (53%) sunt de părere că produsele locale au costuri mai ridicate față de cele importate. Cu toate acestea, doi din trei consumatori sunt pregătiți să facă eforturi financiare pentru a achiziționa produse locale.
Preţul, principalul criteriu în achiziționarea unui produs
Rezultatele studiului L'Observatoire Cetelem, ediția 2019, confirmă, totodată, optimismul cetățenilor din țările europene. Scorul mediu al acestui indicator depășeste „limita” de 5 puncte, atingând, anul acesta, 6,1 puncte (5,2 în 2018, 4,9 în 2017 și 3,7 în 2013). Deși sunt de părere că circumstanțele lor personale s-au îmbunătățit, europenii consideră că situația țării lor a rămas, în linii mari, neschimbată. Aceștia apreciază pozitiv mai degrabă circumstanțele personale decât cele legate de situația țării lor, media acestui indicator situându-se între 5,8 și 6,1 puncte. Românii manifestă un optimism crescut față de circumstanțele lor personale (6), clasându-se pe poziția a cincea în categoria celor mai optimiști respondenți, alături de Danemarca (7,1), Norvegia (6,8), Marea Britanie (6,6) și Germania (6,5), spre deosebire de bulgari (4,8) și unguri (4,7), care sunt mai puțin încrezători.
După o creștere economică semnificativă înregistrată în anul 2017, a doua jumătate a anului 2018 a afișat primele semne ale unei decelerări care se confirmă și în 2019. În zona euro, media estimată vizavi de creșterea economică este situată între 1,8% și 2,5%, în timp ce pentru Romania previziunile sunt de 3,4%, un procentaj peste media europeană, dar mai scăzut comparativ cu anii anteriori (4% în 2018 și 6,9% în 2017). Atunci când vine vorba despre puterea de cumpărare, 36% dintre români sunt de părere că puterea lor de cumpărare a crescut, în timp ce pentru 64% dintre români, puterea de cumpărare a scăzut (32%) sau a rămas stabilă (32%). „L’Observatoire Cetelem ediția 2019 dezvăluie că intențiile de cumpărare ale europenilor au crescut în aproape toate sectoarele de retail, în ciuda unei încetiniri a creșterii PIB-ului în țările europene. Chiar și așa, europenii rămân consumatori avizi, iar printre cei mai mari împătimiți ai cumpărăturilor se numără, în special, românii. Asemenea anilor precendenți, mare parte dintre europeni (60%) aleg să investească în călătorii și activități recreative, topul preferințelor fiind completat de aparatura de uz casnic (43%) și telefoane inteligente (37%). Aceștia ar prefera să consume produse locale, însă principalul criteriu de care țin cont atunci când aleg să achiziționeze un produs este prețul”, a adăugat Pascal Roussarie, director adjunct Brand, Comunicare și Publicitate, BNP Paribas Personal Finance, Sucursala Levallois Perret.
O dorință mai mare de a economisi decât de a cheltui
Studiul mai relevă că percepția europenilor cu privire la propria putere de cumpărare se transformă în prudență atunci când vine vorba despre intenția de a cheltui și dorința de a economisi cât mai mult. Astfel, 49% dintre europeni și-au propus să economisească, în timp ce numai 41% estimează că vor cheltui mai mult în următoarele 12 luni.
În topul celor care doresc să economisească, românii (58%) se clasează pe poziția a cincea, după norvegieni (71%), portughezi (64%), suedezi (63%) și britanici (59%). În privința intenției de a cheltui mai mult în următoarele 12 luni, România (63%) se situează printre primele patru ţări europene din fruntea clasamentului, alături de Slovacia (73%), Bulgaria (62%) și Republica Cehă (60%). (Al.R.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice