Studiu: Creșterea afacerilor marilor rețele de retail din România a fost peste rata inflației, în 2022
Numărul 24, 21-27 iun. 2023 » Analize și sinteze
Afacerile cumulate ale marilor rețele de retail au crescut cu 16,3% în 2022, comparativ cu anul precedent, iar vânzările de cosmetice, îmbrăcăminte și cele din restaurante și cafenele au înregistrat cele mai importante majorări, relevă studiul "Romania Retail Snapshot 2023", realizat de o companie de consultanță imobiliară, relatează Agerpres. Creșterea cifrei de afaceri cumulată de marile rețele de retail, în perioada analizată, se situează peste rata medie anuală a inflației din 2022, de 13,8%.
Potrivit cercetării Cushman & Wakefield Echinox, realizată pe baza rezultatelor financiare a 114 companii din 12 domenii diferite, cele mai mari creșteri au fost raportate pe segmentul cosmeticelor (32,9%), al restaurantelor și cafenelelor (32,5%) și de fashion (24,5%).
Pe de altă parte, cele mai reduse rate de creștere ale rulajului în cursul anului trecut, față de 2021, au fost înregistrate de segmentele electro-IT (+3,1%), DIY (+10,3%) și Home & Deco (+11,3%). În schimb, pentru toate celelalte categorii valorile vânzărilor au fost peste inflație, creșterile fiind de 18,2% pentru FMCG, de 16,4% pentru articolele sportive, de 21,5% pentru încălțăminte, de 17,8% pentru articole pentru copii, în timp ce retailerii care comercializează bijuterii au vândut cu 19% mai mult, iar magazinele specializate (petshopuri, farmacii, puncte de vânzare ziare, tutun etc) cu 14,8% în plus.
Totodată, rata medie anuală a vânzărilor, în perioada 2019 - 2022, s-a situat peste rata medie anuală de creștere a prețurilor pentru majoritatea categoriilor de retail, cu excepția comercianților de încălțăminte (4,3%). La polul opus, segmentul restaurante și cafenele a crescut cel mai mult în acest interval (13,8%), urmat de cel de cosmetice (13%) și de Electro IT (12,9%).
"Majorarea veniturilor obținute de marii retaileri a fost susținută atât de deschideri de noi magazine, dar și de o revenire puternică a vânzărilor în magazinele fizice, după eliminarea, în martie 2022, a restricțiilor impuse de pandemie. Extinderile retailerilor în cauză au fost favorizate și de investițiile dezvoltatorilor de spații de retail - centre comerciale și parcuri de retail - dezvoltatori ce în perioada 2019 - 2022, au finalizat 39 de proiecte, reprezentând atât scheme noi, cât și extinderi ale unora deja existente, în total acestea cumulând peste jumătate de milion de metri pătrați de noi spații de retail", se arată în cercetare.
Studiul de specialitate a avut la bază 12 domenii FMCG (marile rețele de hipermarketuri/supermarketuri) - Fashion, DIY, Articole Sportive, Încălțăminte, Articole pentru Copii, Bijuterii, Home & Deco, Restaurante și Cafenele, Cosmetică, Electro-IT, Magazine Specializate. Împreună, cei 114 retaileri analizați operează peste 6.000 de magazine, majoritatea dintre acestea funcționând în proiecte de retail de tip mall, parcuri de retail sau galerii comerciale.
Companiile incluse în studiu au raportat, în 2022, o cifră de afaceri cumulată de 32,3 miliarde de euro, comparativ cu 27,7 miliarde de euro în 2021, și de 24,9 miliarde de euro în 2020.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice