Studiu: Doar trei din zece români cu vârsta peste 55 de ani mai preferă modelul clasic de banking
Numărul 33-34, 23 aug. - 6 sep. 2023 » Analize și sinteze
Aproximativ 39% dintre respondenți au declarat că preferă să folosească băncile digitale, în primul rând pentru flexibilitate (26%) și pentru controlul sporit asupra propriilor fonduri (13%), arată un studiu publicat de aplicația financiară Revolut, citat de Agerpres. Conform aceleiași surse, doar 4% dintre respondenți au indicat că preferă băncile cu prezență fizică deoarece au mai multă încredere în acestea decât în băncile digitale. De asemenea, 9% dintre respondenți au spus că preferă băncile cu prezență fizică deoarece pot cere sfatul unui consultant.
Potrivit unui studiu realizat în iulie 2023 de compania Dynata, pe un eșantion de 1.000 de adulți români, reprezentativ după gen, vârstă și distribuție geografică, digital banking-ul se bucură de tot mai multă încredere printre români, indiferent că este vorba despre Generația Z (cei născuți după anul 1995, n.r.), Mileniali (cei născuți între 1980 – 1994, n.r.), Generația X (cei născuți între 1965 – 1979, n.r.) sau Baby Boomers (cei născuți între 1945 și 1964, n.r.).
"Diferențe există și la nivelul comunităților regionale. Cei mai mari susținători ai băncilor digitale sunt rezidenții din vestul țării (49%), în timp ce în sudul țării (Muntenia), modelul mixt de bancă cu prezență fizică, dublată de o aplicație de digital banking, este mai popular (44%). Locuitorii din nord-vestul țării sunt fani ai modelului clasic de banking la ghișeu (15%), în timp ce, la polul opus, bucureștenii și locuitorii din Ilfov sunt cei mai mari opozanți ai acestui model (5%)", susțin autorii studiului.
Studiul mai arată că Milenialii au cel puțin două conturi bancare. Cei mai mulți români (42%) au două conturi bancare, dar campioni în această secțiune sunt milenialii (53%). GenX se remarcă prin numărul mai mare de conturi bancare - 28% declară că au între 3-5 conturi bancare.
"Doar 3% dintre respondenți spun că nu au niciun cont bancar, iar procentul este identic atât în rândul femeilor, cât și printre bărbați. Cei mai mulți consumatori care nu au niciun cont bancar se regăsesc printre reprezentanții Generației Z (8%), un procent superior mediei naționale, în timp ce la segmentul de vârstă 35-44 de ani a fost identificat cel mai mic procent de răspunsuri «niciun cont bancar» (0,9%)", precizează cercetarea.
Totodată, unul din doi români din Generația Z preferă banca din smartphone celei cu prezență fizică. Circa 35% dintre aceștia consideră că este preferabilă banca digitală deoarece oferă mai multă flexibilitate, iar 13% pentru controlul sporit asupra banilor.
Preferința față de digital banking este mult mai evidentă în rândul generațiilor Z, Mileniali și parțial Generația X, cu procente care variază între 45% și 50%. Respondenții cu vârste peste 45 de ani sunt în favoarea unei soluții mixte - serviciile bancare clasice combinate cu o aplicație de digital banking (cea mai mare valoare, 49%, se remarcă la categoria de vârstă 55-64 de ani).
Potrivit studiului, aplicațiile și băncile digitale ajută la o mai bună monitorizare a cheltuielilor.
"Asta e inclusiv pe placul generației Baby Boom. Aproape opt români din zece (78%) cred că ținerea unei evidențe a cheltuielilor îi poate ajuta să își gestioneze mai bine bugetele personale. 41% fac deja asta acest lucru și apelează la aplicații și la instrumente de digital banking pentru a-și urmări cheltuielile. Totuși, 15% dintre respondenți susțin că nu își monitorizează cheltuielile, fie pentru că nu cred că astfel și-ar îmbunătăți situația financiară (10%), fie pentru că își propun să reducă achizițiile (5%), fără a le mai urmări", precizează cercetarea.
Generația Z și Milenialii recurg la tehnologie pentru a face mai ușoară monitorizarea bugetelor personale. Cea mai mare rată de utilizare (50%) se observă în rândul categoriei de vârstă 25- 34 de ani. Pe măsură ce înaintează în vârstă, românii preferă să calculeze manual bugetul personal, pe hârtie (18% pentru Generația X și 20% pentru generația Baby Boom).
"Deoarece au unele dintre cele mai mici venituri din țară, consumatorii de peste 65 de ani, care sunt pensionari, arată și cel mai ridicat nivel de scepticism (21%) față de ideea îmbunătățirii situației financiare personale prin utilizarea unor instrumente de analiză a cheltuielilor", precizează studiul.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice