Studiu: Doi din zece tineri români din Generația Z nu investesc

Studiu: Doi din zece tineri români din Generația Z nu investesc

Numărul 37, 18-24 sep. 2024  »  Analize și sinteze

Doi din zece (21%) reprezentanți ai Generației Z din România nu investesc, comparativ cu 38% în rândul respondenților din generațiile mai mature, X sau Boomers (peste 55 ani), arată rezultatele unui studiu privind comportamentul investițional al europenilor, realizat pentru Revolut, relatează Agerpres. Astfel, în Europa, interesul tinerilor față de investiții a cunoscut o creștere importantă, în condițiile în care GenZ este generația care începe să investească de la cea mai fragedă vârstă, comparativ cu generațiile anterioare.

Datele interne ale Revolut, fintech global cu peste 45 de milioane de clienți, dezvăluie preferințele tinerilor investitori individuali, în România și în Europa.

Studiul realizat de Dynata pentru populația adultă din România a arătat că doar 21% dintre respondenții din Generația Z (cei născuți între 1997 și 2010) spun că nu investesc, în timp ce procentajul crește la 38% pentru segmentele de vârstă peste 55 de ani, în rândul Generației X și Boomers. În plus, investitorii individuali din Generația Z sunt și cei mai deschiși să investească în instrumente cu risc mai ridicat (28% dintre respondenți). Doar 6% dintre respondenții peste 55 de ani se declară dispuși să investească în soluții mai riscante.

Potrivit studiului citat, toate generațiile recunosc că aleg partenerul pentru investițiile personale în funcție de transparența comisioanelor și cuantumul taxelor de achitat (54% dintre respondenții de 18-24 de ani și 50% dintre respondenții de peste 55 de ani). Un alt criteriu foarte important atât pentru GenZ, cât și pentru investitorii de peste 55 de ani este reprezentat de renumele și încrederea în furnizorul de astfel de servicii, cu 25% pentru prima categorie de respondenți și 39% pentru investitorii mai maturi.

Tinerii investitori de 18-34 de ani reprezintă 60% din totalul utilizatorilor români care folosesc Revolut pentru a investi, ușor sub media la nivelul UE, care este de 62%. Cei mai mulți investitori din GenZ sunt înregistrați în Belgia (72%), Olanda (70%) și Italia (69%). 1 din 4 clienți europeni care au investit prin Revolut, în prima jumătate a anului 2024, declarau că sunt nou-intrați în lumea investițiilor.

„Cea mai mare parte a investițiilor făcute de GenZ, raportat la totalitatea investițiilor pentru această categorie de vârstă, merge către obligațiuni (45%). Investițiile în Fonduri Flexibile de Investiții (Money Market Funds) se află pe poziția a doua cu 36%, urmate de tranzacționarea de acțiuni europene sau americane (12%) și ETF-uri europene cu 7%. Portofoliul mediu la nivelul unui utilizator Revolut din România este de 1.855 de euro, cei mai tineri (18-24 de ani) începând cu portofolii mai mici, 275 euro în medie, în timp ce utilizatorii de peste 35 ani au portofolii de peste 3.600 euro, în medie/ utilizator (date pentru semestrul I 2024)”, arată datele Revolut.

Dacă ne uităm la cele mai tranzacționate titluri, în iulie 2024, în rândul investitorilor de 18-34 de ani, titlurile americane preferate au fost cele ale gigantului tech Nvidia, atât la vânzare, cât și la cumpărare. Pe bursele europene, aceeași categorie de investitori a preferat titlurile companiei germane Varta AG (cumpărare și vânzare), în timp ce la secțiunea ETF-uri, preferința acestui segment de investitori a mers către Vanguard S&P 500 UCITS.

Studiul privind comportamentul investițional al europenilor a fost realizat de Dynata, pe un eșantion de 15.000 de respondenți, reprezentativ pentru populația adultă din 15 țări (Italia, Spania, Portugalia, Germania, Austria, Elveția, România, Bulgaria, Polonia, Ungaria, Lituania, Grecia, Cehia, Croația, Slovacia), inclusiv 1.000 de români. Datele interne au fost analizate în formă agregată și anonimizată, pentru perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2024.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.