Studiu Euler Hermes: Nevoile de investiții în infrastructura de transport a României depășesc 70 miliarde de euro. Resursele disponibile până în 2030 totalizează 36 miliarde de euro
Numărul 24-25, 26 iunie - 9 iulie 2018 » Analize și sinteze
Potrivit unui studiu realizat de Euler Hermes, sectorul transporturilor traversează o perioadă favorabilă, legată direct de contextul economic, în principal de creșterea consumului privat, care, în 2017, a sporit cu mai mult de 10%. Aproape un sfert din exportul total de servicii al României din 2017, care însumează 20 miliarde de euro, a fost realizat de ramura transportului rutier de mărfuri. Cu toate acestea – sunt de părere autorii studiului – infrastructura rămâne o piedică majoră pentru dezvoltarea sectorului și, în sens larg, a economiei naționale (cu doar 800 km de autostradă și alți 60 km previzionați a se inaugura în 2018). Calitatea infrastructurii este unul dintre factorii luați în calcul în indicii care măsoară competitivitatea economiilor, cum ar fi și Indexul Competitivității Globale al WEF, în care, în 2017, România a pierdut șase poziții față de 2016, fiind clasată pe locul 68 din 137 țări.
Analiștii Euler Hermes relevă că, din estimările recente, nevoile de investiții în infrastructura de transport a României depășesc 70 miliarde de euro, în timp ce resursele disponibile până în 2030 (conform Masterplanului de transport) sunt de 36 miliarde de euro. „Soluțiile de finanțare ar fi utilizarea instrumentelor financiare, așa cum sunt fondurile structurale, cât și cele din Fondul European de Investiții Strategice, precum și utilizarea parteneriatului public-privat pentru o orientare mai bună a proiectelor către nevoile concrete de dezvoltare a economiei”, se arată în comunicatul companiei.
Potrivit studiului, piața transporturilor este dominată de transportul rutier și de industriile conexe și este axată pe spațiul comunitar (peste 90% din transporturile efectuate). Industria rămâne fragmentată în ciuda avantajelor pe care le-ar aduce consolidarea pentru finanțare și investiție în tehnologie. Autorii studiului precizează că există în acest moment mai mult de 35.000 de firme (și PFA-uri) care operează peste 180.000 de vehicule, angajând aproximativ 360.000 de șoferi profesioniști, dar sub 100 de firme au mai mult de 100 de camioane.
În România, industria transportatorilor este estimată la cinci-șase miliarde de euro, reprezentând 5% din Produsul Intern Brut. „Creșterea sectorului este condusă de serviciile integrate de depozitare și transport (care servesc retailul-ul modern aflat în continuă expansiune), curierat (datorită comerțului electronic piața de curierat a crescut la peste 400 milioane de euro în 2017) și transport de piese și subansamble auto (în linie cu dezvoltarea accelerată a industriei automotive). Transportatorii români sunt, în continuare, competitivi din punctul de vedere al prețului în raport cu piețele din Europa de Vest, dar, cu toate acestea, avantajul se erodează din cauza creșterilor de costuri (aferente polițelor RCA și salariului minim pe economie) și aplicării reglementărilor europene (timpul de repaos obligatoriu și regulile privind detașarea angajaților). Suplimentar, creșterea economică aduce cu sine și un deficit de forță de muncă înalt calificată, ceea ce limitează oportunitățile de dezvoltare, ținând cont de investițiile reduse în automatizare și sisteme IT în domeniu (văzute, încă, drept inutile și prea costisitoare)”, precizează analiștii.
Euler Hermes precizează că în cercetare au fost utilizate date de la: Institutul Național de Statistică; Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România; World Economic Forum Global Competitiveness Index 2017-2018; Major Companies in Romania 2018 report by ZF&Deloitte; Studiul Euler Hermes Modalități de plată – Euler Hermes Economic Research.
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național