Card Cadou Edenred - oferă un cadou personalizat la ocazii speciale
Studiu: Exporturile României ar putea depăşi 70 miliarde euro în acest an

Studiu: Exporturile României ar putea depăşi 70 miliarde euro în acest an

Numărul 14, 16-22 aprilie 2019  »  Analize și sinteze

Economia românească se îndreaptă spre un record istoric în materie de exporturi în 2019, acestea urmând să depăşească pragul de 70 miliarde euro, impulsionate de construcţia de automobile şi piese auto, industria prelucrătoare, agricultura şi software-ul, potrivit analizei realizate de compania specializată în plăţi internaţionale Moneycorp, citată de Agerpres. „În 2018, economia românească a exportat bunuri şi servicii de peste 67,7 miliarde de euro, în creştere cu 81,3% faţă de 2010 (37,3 miliarde euro) şi cu 8,1% peste nivelul din 2017. Estimările privind evoluţia din 2019 indică o creştere ceva mai temperată faţă de anul precedent, de sub 7%, spre nivelul de 72,4 miliarde euro”, arată analiza privind comerţul internaţional.

Potrivit sursei citate, sectorul automotive, cu Dacia-Renault, Ford şi producătorii de piese auto în prim-plan, ar putea asigura, în acest an, principalul vector de creştere a exporturilor, după ce, în 2018, au asigurat 18,8% din volum (12,7 miliarde euro), în creştere cu aproximativ 13% faţă de anul precedent. Exporturile de maşini şi aparate şi echipamente electrice au reprezentat 28,7% din totalul exporturilor din 2018, în creştere cu 9,1% faţă de anul precedent. „Lansarea noilor modele de automobile şi extinderea afacerilor producătorilor de piese şi subansamble auto vor reprezenta, în orizontul 2019-2020, un factor semnificativ în evoluţia exporturilor României”, estimează analiştii de la Moneycorp.

Industria prelucrătoare va contribui cu peste 30% din volumul exporturilor, iar agricultura şi sectorul zootehnic cu peste 6%. Potrivit analizei, în 2018, cel mai bun an pentru agricultura românească, valoarea exporturilor a trecut de 3,57 miliarde de euro, în creştere cu 2,1% faţă de anul precedent şi cu peste 20% mai mult faţă de nivelul din 2010.

„Statisticile arată că, în ultimii ani, asistăm la o inversare a trendului din anii 2000, când România exporta cu precădere materii prime. Structura exporturilor prezintă, astfel, o îmbunătăţire constantă, ponderea produselor industriei constructoare de maşini şi echipamente de transport ajungând, spre exemplu, la 47,4%. Din totalul exporturilor româneşti, peste 75% reprezintă produsele manufacturate. Economia produce mai multe produse finite, cu valoare adăugată mare, fapt care atrage o dezvoltare economică pe orizontală, în care sunt implicate tot mai multe companii”, afirmă Cosmin Bucur, managing director Moneycorp România.

Potrivit analizei, peste 22.000 de companii desfăşoară, în prezent, activităţi de export în România, în creştere cu 5,3% faţă de 2013. Cele mai multe activează în comerţ (8540), industria prelucrătoare (7875), transport/depozitare (1107) şi agricultură (1067). Majoritatea (14.500) au capital integral românesc, peste 5000 au capital străin, iar 2500 capital mixt.

Companiile cu capital străin din România exportă, în medie, de 5 milioane de euro, în timp ce firmele cu capital integral românesc înregistrează o medie de 600.000 euro. Diferenţa este chiar şi mai mare, de 13 ori, în cazul firmelor importatoare. În context, specialiştii menţionează că accesul diferenţiat la pieţele internaţionale ţine de relaţiile de business, de reputaţia companiilor şi de soliditatea financiară a acestora.

„Potenţialul firmelor româneşti este grevat, în continuare, de lipsa unor strategii eficiente de promovare şi de suportul insuficient oferit de misiunile economice româneşti din străinătate. Totodată, România are nevoie de un efort comun stat-privat pentru a susţine competitivitatea produselor româneşti pe plan internaţional. Accentul pe inovaţie, calitate şi servicii de suport sunt primordiale într-o economie globală aflată într-o perioadă plină de provocări. Asigurarea competitivităţii ţine şi de predictibilitatea costurilor de fiananţare, inclusiv acoperirea riscului valutar”, afirmă Claudiu Ghebaru, senior dealer în cadrul aceleiaşi companii.

Documentul aminteşte, de asemenea, că, în 2018, importurile au crescut cu peste 90% faţă de 2010 iar deficitul comercial al României a crescut cu 16,8, până la 15,1 miliarde de euro.

Pentru acest an, estimările Moneycorp arată că valoarea deficitului comercial al României ar urma să treacă de nivelul de 17,7 miliarde de euro, în condiţiile în care importurile României sunt estimate la 90 miliarde euro. Germania asigură peste 20% din volumul importurilor româneşti, cu afaceri de 16,9 miliarde de euro, urmată de Italia (7,7 miliarde euro), Ungaria (5,6 miliarde euro) şi Polonia (4,6 miliarde euro). China, ţară de unde vin multe dintre mărfurile vândute în România, se situează pe locul 5, cu afaceri de 4,4 miliarde euro, în creştere cu 12% faţă de anul precedent, şi cu mai mult de 50% faţă de 2013.

Germania este şi principala destinaţie pentru exporturile României, în această ţară ajungând peste 23% din exporturile româneşti. Nemţii au cumpărat, în 2018, bunuri produse în România de 15,5 miliarde de euro, în creştere cu 8,4% faţă de 2017 şi cu peste 110% faţă de 2013. Un alt partener comercial principal al României este Italia, unde firmele româneşti au exportat anul trecut de 7,7 miliarde de euro, în creştere cu 35% faţă de 2013. În topul destinaţiilor de export ale României urmează Franţa, care a cumpărat produse româneşti de 4,8 miliarde de euro, Ungaria (3,3 miliarde euro), Marea Britanie (2,8 miliarde euro) şi Bulgaria (2,2 miliarde euro).

„Potenţialul de export al României este unul semnificativ. Dincolo de relaţiile comerciale în creştere cu ţările din UE, statisticile indică un avans semnificativ şi în afacerile cu ţări precum Armenia, Kazahstan, Uzbekistan, Sri Lanka, Egipt, Liban sau Nigeria unde volumul exporturilor, raportat la anul 2013, s-a dublat, iar în unele cazuri chiar a crescut de 3-4 ori faţă de anii anteriori. Chiar şi în relaţia cu SUA stăm mai bine decât acum 6 ani, în 2018 fiind raportate afaceri de aproape 1 miliard euro. De la maşini, combustibili, produse chimice, zootehnice (animale vii) şi agricole (grâu în special), relaţiile comerciale cu ţările din afara UE au depăşit nivelul de 15 miliarde de euro în 2018”, arată analiza Moneycorp.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.