Studiu: Gestionarea impactului creșterii costurilor, cea mai mare provocare pentru 77% dintre companii

Studiu: Gestionarea impactului creșterii costurilor, cea mai mare provocare pentru 77% dintre companii

Numărul 37, 18-24 sep. 2024  »  Analize și sinteze

Gestionarea impactului creșterii costurilor a fost cea mai mare provocare a anului 2024 pentru 77% dintre companii, potrivit studiului „Evoluția afacerilor din România”, lansat de compania de consultanță Valoria Business Solutions, în colaborare cu Doingbusiness.ro, relatează Agerpres. Potrivit sursei citate, anul 2024 este considerat de companiile din România ca fiind ușor mai defavorabil pentru afaceri, în comparație cu 2023 (scor general 5,5 față de 5,7), însă ușor mai favorabil decât 2022 (scor general de 5,4). Principalele provocări pentru companii au fost gestionarea creșterii costurilor (77%), atragerea și retenția angajaților (73%), digitalizarea și automatizarea proceselor (61%), gestionarea fluxului de numerar (58%) și instabilitatea mediului politic și social (32%).

În ultimele 6 luni, retenția personalului s-a îmbunătățit la 19% dintre companii, în timp ce la 70% a rămas la fel. Accesul la creditare și relația cu băncile au rămas stabile pentru 75% și respectiv 79% dintre companii. Relația cu clienții este indicatorul care a înregistrat îmbunătățiri pentru cele mai multe companii (43%), urmată de procesul de digitalizare (42%). În ceea ce privește controlul costurilor și fluxul de numerar, provocările sunt mai mari, 32% dintre companii raportând o deteriorare a fluxului de numerar, iar 38% au avut dificultăți în controlul costurilor.

Datele arată că și în anul 2024 cele mai multe companii prognozează creșteri ale cifrei de afaceri de 5%-10%. Ponderea acestora este însă în scădere, de la 24% în 2023 la 20% în 2024. Totodată, ponderea companiilor care au avut o creștere de peste 30% scade de la 13% în 2022 la 11% în 2023 și rămâne la acest nivel în 2024. În același timp, procentajul afacerilor cu creșteri moderate (între 5% și 10%) crește în 2023 (+3 puncte procentuale - pp), dar scade ușor în 2024 (-4 pp).

Analiza răspunsurilor date de companiile respondente din 10 industrii reprezentative arată că o creștere a cifrei de afaceri de 10%-20% este previzionată la 21% dintre companiile din comerț și de 19% din agricultură și alimentație. Pe de altă parte, 20% dintre firmele de IT spun că vor crește cu 10%-20%, iar 13% dintre cele din industria de producție industrială se așteaptă la creșteri de peste 30% ale cifrei de afaceri în acest an.

În 2024, companiile care au reușit să-și crească vânzările au folosit în principal următoarele trei tactici: adăugarea de noi produse/servicii în portofoliu (55%), creșterea investițiilor în marketing și comunicare (52%), deschiderea de noi canale de distribuție (38%).

Companiile care spun că vor înregistra o creștere modestă a profitului (1%-5%) reprezintă 27%, un salt semnificativ față de 2022 (15%), dar ușor în scădere față de 2023 (28%).

În 2024, 36% dintre companii estimează un număr constant de angajați, în creștere față de 26% în 2022 și 32% în 2023. De asemenea, 23% dintre companii prognozează o creștere modestă (1%-5%) a numărului de angajați în 2024, comparativ cu 19% în anii anteriori. Pe de altă parte, procentajul companiilor care anticipează scăderi mai mari de 10% este în scădere, atingând doar 6% în 2024, față de 12% în 2023.

Datele din raport arată o evoluție interesantă a salariilor între 2022 și 2024. Procentajul companiilor care au acordat creșteri salariale modeste, între 1%-5%, este în ascensiune, de la 11% în 2022, la 14% în 2023 și 21% în 2024, indicând o tendință de evoluție salarială treptată. În schimb, procentajul companiilor care oferă creșteri mai mari (10%-20%) scade de la 24% în 2023 la 16% în 2024.

Rezultatele cercetării evidențiază o scădere semnificativă a investițiilor mari (peste 30%), de la 12% în 2022 la 7% în 2023 și 2024. În același timp, procentajul companiilor care nu anticipau modificări în nivelul investițiilor a scăzut la 22% în 2024, comparativ cu 28% în 2023.

Directorii executivi au identificat trei măsuri esențiale pentru îmbunătățirea mediului de afaceri din România: asigurarea predictibilității legislative și fiscale (83%), îmbunătățirea timpilor de implementare a programelor de finanțare cu fonduri europene (66%) și digitalizarea administrației publice (51%).

Privind spre 2025, doar 17% dintre directorii executivi sunt încrezători sau foarte încrezători în creșterea economiei naționale, în timp ce 26% au aceeași perspectivă asupra industriei din care fac parte. În contrast, majoritatea top managerilor (40%) au un nivel scăzut de încredere în evoluția economică pozitivă a României, iar 30% nu au încredere în evoluția favorabilă a propriului sector.

Deși priorități precum predictibilitatea legislativă și fiscală, accesul rapid la fonduri europene și digitalizarea administrației publice rămân cruciale, incertitudinile legate de contextul economic global și local continuă să influențeze prognozele de creștere ale companiilor din România.

Studiul Valoria privind percepția managerilor asupra evoluției mediului de afaceri românesc în anul 2024 are la bază un chestionar care analizează percepțiile a 306 directori executivi și manageri de top provenind din companii cu activitate în diverse industrii.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.