Studiu: Principala îngrijorare a românilor o reprezintă prețurile tot mai mari la produse și servicii
Numărul 14, 13-19 apr. 2022 » Roza vânturilor
Aproape patru din zece respondenți au declarat că fac față cheltuielilor zilnice, dar nu mai reușesc să pună nimic deoparte, în timp ce 25% dintre ei au dificultăți în a-și gestiona cheltuielile sau chiar nu reușesc să facă față și atunci renunță la unele dintre ele, potrivit unui studiu publicat de Raiffeisen Bank, citat de Agerpres. Studiul „Provocările financiare ale românilor” este realizat ca parte a programului de educație financiară Money Bistro pentru al treilea an consecutiv.
În această perioadă, marcată de lipsa de predictibilitate economică, principala îngrijorare a românilor o reprezintă prețurile tot mai mari la produse și servicii, generate de creșterea ratei inflației, relevă studiul.
„Numărul românilor care au spus că își pot acoperi toate cheltuielile zilnice și reușesc să economisească a crescut în ultimul an de la 24% la 34%. Această creștere se observă în principal în rândul tinerilor profesioniști și al familiilor moderne. Aproape 4 din 10 respondenți au declarat că fac față cheltuielilor zilnice, dar nu mai reușesc să pună nimic deoparte, în timp ce 25% dintre ei au dificultăți în a-și gestiona cheltuielile sau chiar nu reușesc să facă față și atunci renunță la unele dintre ele”, arată cercetarea.
Totodată, pentru aproximativ jumătate din populație, creșterea ratei inflației și a prețurilor pentru produse și servicii, alături de cheltuielile neprevăzute, pun în dificultate bugetul personal, inclusiv planurile de economisire. Prin urmare, lipsa de predictibilitate economică îi face pe români să fie tot mai atenți la modul în care își gestionează banii. Cei mai mulți dintre ei aleg să-și analizeze mult mai atent opțiunile înainte să facă o mare achiziție, evită risipa alimentară sau și-au redus cheltuielile pentru anumite categorii cum sunt călătoriile sau ieșirile în oraș.
În 2022 se evidențiază o creștere de 8 procente în ceea ce privește interesul românilor de a urma programe online de educație financiară, pentru a-și gestiona mai bine finanțele.
Conform studiului, adulții fără partener (între 35 și 55 de ani) arată un interes mai mare față de aceste programe (27%), comparativ cu restul eșantionului de respondenți.
Studiul despre provocările și obiceiurile financiare ale familiilor din România a fost realizat de compania Reveal Marketing Research la solicitarea Raiffeisen Bank, în al treilea an consecutiv, în perioada 15 ianuarie-15 februarie 2022, și conține un element calitativ (interviuri în profunzime, cu persoane din mai multe segmente de vârstă), cât și unul cantitativ (sondaj în rândul românilor din mediul urban).
Sondajul a fost aplicat pe un eșantion de 1.000 de persoane, bărbați și femei cu vârsta între 18-60 de ani, utilizatori de internet, din mediul urban. Studiul este reprezentativ la nivel național. „Trebuie să ținem cont că, în acest moment, îngrijorarea și incertitudinea au crescut clar față de momentul în care am făcut studiul, din cauza invadării Ucrainei de către Rusia”, susțin autorii cercetării.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice