Subvenţiile aferente veniturilor din agricultură – un drum cu sens dublu
Numărul 9, 14-20 martie 2017 » Expertiza și auditul afacerilor
Termeni-cheie: subvenţii aferente veniturilor din agricultură, venituri, cheltuieli, contul
de profit şi pierdere
Clasificare JEL: M41
➔ Introducere
În acest articol dorim să dezbatem problematica subvenţiilor aferente veniturilor obţinute de entităţile care desfăşoară activităţi agricole.
În principiu, recunoaşterea subvenţiilor pe seama veniturilor are loc concomitent cu recunoaşterea cheltuielilor efectuate şi care urmează să fie acoperite din subvenţiile respective. Această metodă este întâlnită în practica contabilă şi în doctrina contabilă sub denumirea de conectarea cheltuielilor la venituri şi reiese atât din dispozițiile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, cu modificările şi completările ulterioare (pct. 399 alin. (2)), cât şi din textul IAS 20 Contabilitatea subvenţiilor guvernamentale şi prezentarea informaţiilor legate de asistenţa guvernamentală (pct. 12 şi 16). Cu toate acestea, în practica contabilă se pot întâmpina adesea dificultăţi legate de recunoaşterea în contul de profit şi pierdere a subvenţiilor acordate entităţilor care operează în agricultură. Dificultatea în sine nu este legată de identificarea perioadei în care sunt realizate cheltuielile ce urmează să fie acoperite din subvenţii, ci de momentul recunoaşterii veniturilor din subvenţii.
Pentru o bună înțelegere a problematicii este necesar, pe de o parte, să realizăm o scurtă descriere a activităţii agricole şi, pe de altă parte, să redăm natura subvenţiilor şi condiţiile de acordare a acestora. Prezentarea nu este una exhaustivă, având menirea să asigure doar o înțelegere minimă a fenomenului, dar suficientă pentru a oferi informaţiile necesare în vederea contabilizării.
➔ Particularităţi privind sectorul agricol
Entităţile care operează în domeniul agricol obțin în general venituri din sectorul vegetal şi din cel zootehnic. În ambele sectoare de activitate se angajează cheltuieli de producţie care se întind fie pe parcursul unui an financiar, fie pe parcursul mai multor ani financiari (de exemplu, cheltuielile de producţie pentru cultura de grâu se întind pe durata a două exerciţii financiare: pregătirea terenului şi însămânțarea se realizează în anul N, iar alte lucrări agricole şi recoltarea au loc în anul N+1).
De cele mai multe ori, costul de producţie nu acoperă integral preţul de vânzare al produselor agricole sau marja brută din vânzări este insuficientă pentru a acoperi cheltuielile de exploatare. Din acest motiv, Comisia Europeană a instituit un sistem de plăţi directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune (a se vedea Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor norme privind plăţile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăţi care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 şi pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, cu modificările şi completările ulterioare). Din punctul de vedere al tratamentului contabil, aceste plăţi directe corespund definiţiei subvenţiilor aferente veniturilor.
➔ Natura subvenţiilor
- schema de plată unică pe suprafață;
- ajutorul naţional tranzitoriu (ANT);
- plata redistributivă;
- plata pentru practici agricole benefice pentru climă şi mediu;
- plata pentru tinerii fermieri;
- schema de sprijin cuplat;
- schema simplificată pentru micii fermieri.
Faţă de schemele de plăţi enumerate mai sus, producătorii agricoli beneficiază şi de o schemă de plată sub forma unui ajutor de stat care constă în rambursarea unei sume egale cu diferenţa dintre rata accizei standard prevăzută de Codul fiscal şi rata accizei reduse pentru motorina utilizată la efectuarea lucrărilor mecanizate în agricultură prevăzută de Directiva 2003/96/CE a Consiliului din 27 octombrie 2003 privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice şi a electricității (a se vedea Hotărârea Guvernului nr. 1.174/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură, cu modificările şi completările ulterioare).
În continuare vom aborda tratamentul contabil al subvenţiilor pentru două scheme de plăţi: schema de plată sub forma ajutorului de stat pentru motorina utilizată la efectuarea lucrărilor mecanizate în sectorul vegetal şi în cel zootehnic şi schema de plată unică pe suprafață.
Mai jos sunt sintetizate condiţiile de acordare a subvenţiilor şi modalitatea de calcul al acestora:
Natura subvenţiei | Condiţiile de acordare | Modalitatea de calcul |
Ajutorul de stat pentru motorină | Entitatea trebuie: ● să exploateze suprafețe agricole (sectorul vegetal)/să exploateze/ dețină/crească animale (sectorul zootehnic); ● să dețină ID fermier; ● să îndeplinească alte condiţii prevăzute de lege. | Se acordă sub formă de rambursare, ca diferenţă între rata accizei standard prevăzută de Codul fiscal şi rata accizei reduse prevăzută de Directiva 2003/96/CE. |
Schema de plată unică pe suprafaţă | Entitatea trebuie: ● să exploateze teren agricol în calitate de proprietar sau de arendaș. Suprafaţa de teren exploatată este denumită hectar eligibil; ● să fie înscrisă în Registrul unic de identificare administrat de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA); ● să depună o cerere de plată în termenul stipulat de lege; ● să îndeplinească alte condiţii prevăzute de lege. | Se acordă o plată unică pe hectarul eligibil declarat de entitate. Plata unică pe suprafaţă se calculează prin împărțirea plafonului anual alocat schemei la numărul total de hectare eligibile declarate la nivel naţional în anul respectiv. |
După cum se poate observa din tabelul de mai sus, acordarea celor două scheme de plăţi este legată de activitatea de producţie agricolă (sectorul vegetal şi/sau zootehnic) şi acestea au drept scop compensarea cheltuielilor efectuate de fermieri. Din punct de vedere contabil, după natura lor, ambele scheme de plăţi reprezintă subvenţii aferente veniturilor.
În mod curent, contabilizarea schemelor de plăţi nu ar trebui să ridice dificultăţi, acestea urmând să fie recunoscute pe seama veniturilor concomitent cu recunoaşterea cheltuielilor a căror contravaloare va fi acoperită din subvenţiile respective (pct. 399 alin. (2) din OMFP nr. 1.802/2014). Dacă în cazul ajutorului de stat privind motorina utilizată în agricultură cheltuielile care urmează să fie acoperite, perioada în care sunt efectuate acestea şi valoarea subvenţiei de primit se pot identifica relativ ușor, în cazul schemei de plată unică pe suprafaţă sunt identificabile cheltuielile efectuate pentru exploataţia agricolă (hectarul eligibil) şi perioada în care sunt făcute acestea, dar nu este cunoscută valoarea subvenţiei în momentul efectuării cheltuielilor (recunoaşterii acestora), ea urmând să fie determinată numai după centralizarea tuturor suprafețelor eligibile, care, ca moment în timp, ar putea fi după încheierea exerciţiului financiar şi depunerea situaţiilor financiare anuale. Astfel, în cazul schemei de plată unică pe suprafaţă, conectarea veniturilor din subvenţii la cheltuielile efectuate nu este posibilă în situaţia în care valoarea subvenţiei ce urmează să fie primită nu este cunoscută la data recunoaşterii cheltuielilor.
În continuare vom analiza tratamentul contabil pentru cele două scheme de plăţi prin raportarea la reglementările contabile naţionale şi principiile contabile general acceptate.
➔ Ajutorul de stat pentru motorina utilizată în agricultură
Aşa cum am observat mai sus, acest ajutor de stat îmbracă forma unei subvenţii aferente veniturilor şi se determină ca diferenţă între acciza standard prevăzută de Codul fiscal (potrivit art. 342 şi anexei nr. 1 la titlul VIII – „Accize şi alte taxe speciale” din acest act normativ, acciza pentru motorină este de 1.897,08 lei/1.000 litri) şi acciza redusă prevăzută de Directiva 2003/96/CE (potrivit art. 8 alin. (1) şi tabelului B din acest act normativ, nivelul accizei la motorina utilizată în agricultură este de 21 euro/1.000 litri).
Pornind de la principiul general acceptat de conectare a cheltuielilor la venituri şi în conformitate cu reglementările contabile naţionale (pct. 398 şi 399 alin. (2) din OMFP nr. 1.802/2014), ajutorul de stat pentru motorină trebuie recunoscut pe seama veniturilor concomitent cu recunoaşterea cheltuielilor cu combustibilul. Procesul de recunoaştere a subvenţiilor pe seama veniturilor trebuie să răspundă totodată şi criteriilor de recunoaştere a veniturilor în contabilitate.
Potrivit reglementărilor contabile naţionale (pct. 19 alin. (3) din OMFP nr. 1.802/2014), veniturile sunt recunoscute în contul de profit şi pierdere atunci când se poate evalua în mod credibil o majorare a beneficiilor economice viitoare legate de creşterea valorii unui activ sau de scăderea valorii unei datorii. După cum se poate observa, pe lângă obligaţia de creştere a beneficiilor economice viitoare, una dintre condiţiile care trebuie îndeplinite pentru recunoaşterea veniturilor se referă la evaluarea lor credibilă. Valoarea subvenţiei care trebuie înregistrată la venituri din subvenţii de exploatare se determină prin înmulțirea cantității de motorină recunoscute pe cheltuieli în perioada de referinţă cu diferenţa dintre acciza standard şi acciza redusă aferente respectivei cantități de motorină. În ceea ce priveşte momentul recunoaşterii veniturilor din subvenţii în contul de profit şi pierdere, aceasta se realizează concomitent cu recunoaşterea cheltuielii cu combustibilul (data la care se realizează consumul de motorină).
Pentru exemplificare, redăm mai jos înregistrările contabile:
✔ Consumul de motorină realizat în agricultură (sectorul vegetal şi/sau cel zootehnic): 6022 „Cheltuieli privind combustibilii” = 3022 „Combustibili”– cu valoarea motorinei consumate.
✔ Şi concomitent, recunoaşterea pe seama veniturilor a ajutorului de stat privind motorina utilizată în agricultură: 4458 „Alte sume primite cu caracter de subvenţii” = 7412 „Venituri din subvenţii de exploatare pentru materii prime şi materiale”– cu valoarea determinată prin înmulțirea cantității de motorină înregistrate pe cheltuieli cu diferenţa dintre acciza standard şi acciza redusă corespunzătoare cantității de motorină recunoscute pe seama cheltuielilor.
În ceea ce priveşte modul de prezentare în contul de profit şi pierdere a ajutorului de stat pentru motorina utilizată în agricultură, dat fiind faptul că acordarea acestuia vizează impozitarea redusă a produselor energetice folosite în agricultură şi implicit reducerea costului de achiziţie (acciza fiind o componentă a costului de achiziţie), veniturile din subvenţii sunt recunoscute ca o corecţie a cheltuielilor pentru care au fost acordate (pct. 402 alin. (3) din OMFP nr. 1.802/2014). Cu toate acestea, formularul contului de profit şi pierdere elaborat de Ministerul Finanţelor Publice nu prevede corectarea cheltuielilor acoperite din subvenţii. Aritmetica formularului însumează toate veniturile din subvenţii de exploatare pe un singur rând şi nu lasă posibilitatea ajustării cheltuielilor de exploatare cu valoarea subvenţiilor care au acoperit sau urmează să acopere aceste cheltuieli.
➔ Schema de plată unică pe suprafaţă
Aceasta reprezintă o subvenţie acordată fermierilor pentru suprafețele agricole utilizate pentru activitatea agricolă şi se determină prin împărțirea plafonului anual alocat schemei la numărul total de hectare eligibile declarate la nivel naţional în anul respectiv (art. 11 din OUG nr. 3/2015).
Astfel, pentru determinarea valorii subvenţiei este necesar să se efectueze o centralizare a hectarelor eligibile la nivel naţional şi ulterior, prin hotărâre a Guvernului, se comunică valoarea subvenţiei corespunzătoare unui hectar de teren aflat în exploataţia agricolă. În felul acesta, valoarea subvenţiei nu este cunoscută la momentul realizării cheltuielilor care vor fi acoperite parţial din aceasta, fapt care face imposibilă recunoaşterea veniturilor din subvenţii, deoarece nu este îndeplinit un criteriu privind recunoaşterea, şi anume evaluarea credibilă. Se poate observa că în acest caz, deși principiul general acceptat de conectare a cheltuielilor la venituri solicită în mod imperativ ca veniturile din subvenţii să fie recunoscute concomitent cu cheltuielile care urmează să fie acoperite din acestea, nu este posibilă recunoaşterea veniturilor în contul de profit şi pierdere din cauza faptului că la momentul recunoaşterii cheltuielilor nu se pot evalua veniturile.
În astfel de situaţii, reglementările contabile naţionale stipulează că subvenţia trebuie recunoscută în contul de profit şi pierdere în perioada în care sunt întrunite condiţiile pentru a recunoaşte în activele entităţii creanţa aferentă acesteia (în cazul nostru, momentul recunoaşterii creanţei este la data comunicării prin hotărâre a Guvernului a cuantumului subvenţiei, iar documentul în baza căruia se recunoaşte creanţa este cererea entităţii înregistrată la APIA). Această prevedere conduce la amânarea înregistrării subvenţiei pe seama veniturilor până la data îndeplinirii criteriilor de recunoaştere în situaţia poziţiei financiare (bilanţ) a creanţei privind subvenţia de primit.
În practica contabilă se pot distinge trei situaţii. Prima se caracterizează prin faptul că valoarea subvenţiei aferente unui hectar eligibil este cunoscută pe parcursul exerciţiului financiar în care sunt realizate cheltuielile ce urmează să fie compensate parţial din aceasta. Contabilizarea ei nu ridică probleme, recunoaşterea la venituri realizându-se la data la care sunt întrunite condiţiile pentru recunoaşterea creanţei.
Atunci când data publicării cuantumului subvenţiei este ulterioară exerciţiului financiar, dar anterioară datei autorizării situaţiilor financiare (al doilea caz), acest fapt constituie un eveniment ulterior datei situaţiilor financiare anuale şi face posibilă recunoaşterea creanţei privind subvenţia şi implicit a veniturilor la data bilanţului.
De cele mai multe ori, data publicării valorii subvenţiei este ulterioară celei la care situaţiile financiare anuale sunt disponibile pentru autorizare (al treilea caz), ceea ce conduce la o altă abatere de la principiile contabile (prima abatere, care a fost relatată anterior, se referă la neaplicarea principiului conectării cheltuielilor efectuate la venituri), şi anume de la principiul prudenţei, care prevede că în contul de profit şi pierdere poate fi inclus numai profitul realizat la data bilanţului. Or în cazul nostru sunt recunoscute în contul de profit şi pierdere cheltuielile aferente activităţii agricole, dar nu şi veniturile din subvenţiile care trebuie primite pentru a compensa parţial aceste cheltuieli.
Raportat la ultima situaţie, se desprind următoarele concluzii:
✔ Din cauza faptului că valoarea subvenţiei nu este cunoscută la data recunoaşterii cheltuielilor care urmează să fie compensate parţial din aceasta, nu sunt întrunite condiţiile de recunoaştere a creanţei, respectiv a veniturilor din subvenţii.
✔ Recunoaşterea veniturilor din subvenţii se realizează în exerciţiul financiar următor celui în care au fost recunoscute cheltuielile, fapt care conduce la prezentarea contului de profit şi pierdere în dezacord cu principiul prudenţei şi cu cel al conectării cheltuielilor la venituri (principiul nu este reglementat expres în OMFP nr. 1.802/2014, dar aplicarea lui rezultă atât din reglementările contabile naţionale, cât şi din doctrina contabilă).
✔ Ca urmare a faptului că nu se poate stabili în mod rezonabil ce categorii de cheltuieli sunt acoperite din subvenţia respectivă, veniturile din subvenţii vor fi prezentate în contul de profit şi pierdere ca elemente de venituri, şi nu ca o ajustare a cheltuielilor pentru care a fost acordată această subvenţie.
Pornind de la dezideratul că raportarea contabilă trebuie să fie relevantă pentru utilizatorii informaţiei financiare şi să reprezinte exact fenomenele economice, nu putem afirma că metoda de recunoaştere a veniturilor din subvenţii în exerciţiul financiar ulterior exerciţiului în care au fost recunoscute cheltuielile ar răspunde acestui deziderat. Pe de altă parte, recunoaşterea veniturilor din subvenţii nu poate avea loc concomitent cu recunoaşterea cheltuielilor deoarece nu sunt îndeplinite criteriile de recunoaştere a veniturilor (evaluarea credibilă).
➔ Concluzii
În situaţia în care este cunoscută valoarea subvenţiei, ea trebuie recunoscută pe seama veniturilor concomitent cu recunoaşterea cheltuielilor care urmează să fie acoperite din aceasta.
În cazul în care nu este cunoscută valoarea subvenţiei la momentul recunoaşterii cheltuielilor sau cel târziu la data la care situaţiile financiare sunt autorizate pentru publicare, recunoaşterea ei pe seama veniturilor se realizează în perioada în care aceasta devine creanţă (în cazul prezentat mai sus, la data la care a fost publicată valoarea subvenţiei). Sintagma în perioada în care subvenţia devine creanţă a fost preluată din IAS 20 şi din OMFP nr. 1.802/2014. Pentru a nu se crea confuzie între nașterea dreptului de creanţă şi momentul recunoaşterii creanţei, se impun câteva lămuriri: dreptul de creanţă privind încasarea subvenţiei apare la data depunerii de către entitate a cererii la organismele în drept, iar recunoaşterea creanţei aferente subvenţiei are loc la data la care sunt întrunite condiţiile de recunoaştere a activelor.
De asemenea, pentru a se asigura informaţii relevante pentru utilizatori, o reprezentare exactă a fenomenului economic, dar mai ales o comparabilitate a informaţiilor financiare cu cele din anul precedent se impune prezentarea în notele explicative la situaţiile financiare a politicii de recunoaştere a subvenţiilor aferente veniturilor, împreună cu o situaţie comparativă a rezultatului din exploatare care să cuprindă pe de o parte rezultatul din exploatare determinat conform politicii contabile aplicate, iar pe de altă parte, rezultatul din exploatare determinat cu respectarea principiilor prudenţei şi conectării cheltuielilor la venituri.
BIBLIOGRAFIE
- IASB (2015), Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS). Norme oficiale emise la 1 ianuarie 2015, traducere, Editura CECCAR, București.
- Directiva 2003/96/CE a Consiliului din 27 octombrie 2003 privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice şi a electricității, publicată în Jurnalul Oficial nr. L 283/31.10.2003.
- Hotărârea Guvernului nr. 1.174/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură, publicată în Monitorul Oficial nr. 965/30.12.2014, cu modificările și completările ulterioare.
- Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 688/10.09.2015, cu modificările și completările ulterioare.
- Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale și situaţiile financiare anuale consolidate, publicat în Monitorul Oficial nr. 963/30.12.2014, cu modificările și completările ulterioare.
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăţi care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 şi pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, publicată în Monitorul Oficial nr. 191/23.03.2015, cu modificările și completările ulterioare.
- Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor norme privind plăţile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial nr. L 347/20.12.2013.
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național