MyWIZ - Business în cloud
„Succesul în profesie este generat de tot ceea ce definește avantajul competitiv”

„Succesul în profesie este generat de tot ceea ce definește avantajul competitiv”

Numărul 1, 14-20 ian. 2020  »  Cariere. Drumul spre performanță

Interviu cu Mariana Mihăescu, expert contabil, membră a Filialei CECCAR Ialomița 

Alexandra Rizea: Întrucât fiecare carieră are, deopotrivă, caracteristici proprii și elemente cu valoare de generalizare, vă rugăm să vă referiți, pentru început, la evoluția dvs. profesională, în contextul exercitării calității de membru al CECCAR

Mariana Mihăescu: Absolventă a unui liceu pedagogic și atrasă de disciplina Economie, m-am hotărât să urmez cursurile ASE București, pentru a deveni cadru didactic în domeniul în care aveam vocație. Din anul absolvirii, 1988, și până în prezent sunt profesor de discipline economice la Liceul Tehnologic „Alexandru Ioan Cuza” din Slobozia – județul Ialomița. Încă de pe băncile facultății, interesul meu s-a îndreptat spre domeniile contabilitate, analiză și statistică economică, legislație fiscală. Adițional activității desfășurate la catedră, am întocmit evidența contabilă a unor agenți economici, am urmat cursuri, am dat examene și, în 1996, am devenit expert contabil membru al CECCAR. Pentru a fi, tot timpul, la curent cu tot ceea ce se schimbă în contabilitate, în legislație, m-am perfecționat continuu punând accentul pe documentarea individuală, în mod deosebit pe reglementările de natură fiscală, și am urmat cursurile și seminarele organizate de Filiala CECCAR Ialomița.

Cum se completează și se potențează reciproc cele două preocupări principale la care v-ați referit?

Paralel cu activitatea desfășurată în cabinetul individual de expertiză contabilă, îndrum elevii și le inspir interesul pentru profesia contabilă, inclusiv prin împărtășirea experienței personale, îndemnându-i să-și îmbogățească permanent cunoștințele, cu scopul de a înțelege cât mai bine realitatea profesională a unui contabil și de a face față schimbărilor și provocărilor de pe piața de profil. Promovarea educației contabile am realizat-o și în cadrul activităților desfășurate potrivit parteneriatului încheiat între liceu și CECCAR la nivelul filialei Ialomița, activități care s-au bucurat și se bucură de un real succes. De curând, la 19 noiembrie 2019, s-a desfășurat cea de-a patra ediție a Simpozionului Autonomia financiară a comunităților locale, organizat de Filiala CECCAR Ialomița în parteneriat cu Inspectoratul Școlar, Consiliul Județean și Liceul „Alexandru Ioan Cuza” din Slobozia, simpozion care a avut drept temă corelarea obiectivelor educației economice cu cele ale educației pentru carieră.

Ce anume din experiența la care v-ați referit poate fi considerat punctul nodal al ambelor activități – didactică și profesională propriu-zisă?

Formarea continuă deține cel mai important rol, întrucât fără a fi mereu la curent cu noile progrese în profesie și în consonanță cu evoluția realităților economico-sociale este imposibil să te impui și să te menții pe piața de profil. Mă pregătesc permanent ca să le pot oferi partenerilor servicii de calitate – de contabilitate și de expertiză contabilă. Răspund acestui deziderat prin participarea la cursuri de pregătire universitară, traininguri pe probleme punctuale, cursuri și întâlniri organizate de Filiala CECCAR Ialomița cu reprezentanți ai Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Inspectoratului Teritorial de Muncă, IMM-urilor etc., care pun în discuție diverse teme de actualitate și care ne ajută să fim la curent cu modificările legislative, să ne adaptăm activitatea la realitățile în continuă schimbare. În procesul de formare profesională continuă, în rândul priorităților se află, cum am mai subliniat, cunoașterea și aplicarea legislației, a modificărilor și completărilor care intervin în actele normative de interes pentru experții contabili și contabilii autorizați. Acestea sunt instrumentele noastre de lucru cu caracter permanent și, tocmai de aceea, trebuie să le stăpânim într-o manieră ireproșabilă. Așa cum des le menționez și elevilor, în ziua de astăzi (sau în „era vitezei”), când informația este disponibilă oricui într-un mod rapid și printr-o simplă căutare pe Google, singurele variante în materie profesională sunt să crești, să te perfecționezi continuu sau să regresezi.

Pornind de la experiența acumulată în contextul pe care l-ați evocat, vă rugăm să relevați importanța implicării civice în activitatea Filialei CECCAR Ialomița, atât pentru consolidarea pozițiilor pe piața serviciilor contabile, cât și pentru sporirea contribuțiilor individuale și de echipă la accelerarea procesului de dezvoltare economico-socială a județului dvs.

Filiala CECCAR Ialomița asigură o bună mediatizare a rolului și locului nostru în viața economico-socială a județului. Popularizarea modului în care noi furnizăm beneficiarilor informații relevante și ajutăm nemijlocit la fundamentarea deciziilor lor contribuie la consolidarea pozițiilor noastre pe piața serviciilor contabile. Prin acțiunile pe care le desfășoară la nivel județean, filiala ne conferă autoritate și prestigiu, ne asigură un status social recunoscut și apreciat în comunitatea din care facem parte, în relațiile cu alte grupuri și organizații din structurile societății civile. Misiunea Filialei CECCAR Ialomița este de a servi interesul public, ceea ce determină consolidarea și afirmarea profesiei noastre la nivelul județului, mai ales prin contribuțiile noastre directe la dezvoltarea economico-socială a zonei. Acestea sunt determinate de capacitatea fiecăruia și a tuturor colegilor din filială de a ne adapta, de a evolua conform cerințelor economiei reale, iar succesul este generat de tot ceea ce definește avantajul competitiv.

În acest context, care sunt, în opinia dvs., modalitățile de acțiune cele mai eficiente pentru câștigarea încrederii și respectului clienților, astfel încât întreprinzătorii și managerii să-i considere pe profesioniștii contabili consultanți de neînlocuit în desfășurarea, cu succes, a afacerilor lor?

Pentru câștigarea încrederii și respectului clienților apelăm la un complex de modalități. Acționăm în interesul clienților. Acordăm consultanță în domeniul financiar-contabil. Îi ajutăm pe întreprinzători să-și stabilească obiectivele strategice și operaționale, organizaționale, de personal și în alte domenii prin promovarea unui sistem informațional în care gestiunea afacerii să se plieze pe cele mai moderne metode de analiză și decizie. Organizăm întâlniri periodice cu clienții, consacrate dezbaterii situațiilor concrete cu care aceștia se confruntă și, prin împărtășirea experiențelor acumulate, ne ajutăm reciproc în depășirea a numeroase dificultăți economice. De asemenea, oferim servicii integrate în concordanță cu realitățile economico-sociale din județ. Realizăm pentru agenții economici prestații de calitate menite să ofere o imagine sintetică a activității lor, transpusă în cifre, ca sursă a deciziilor manageriale eficiente. În același scop organizăm acțiuni la nivel teritorial care au în vedere îmbunătățirea relațiilor cu mediul economic, de afaceri, cu organele administrației locale și care contribuie la consolidarea prestigiului nostru pe piața serviciilor contabile.

Legat de obiectivele pentru perioada următoare, ce vă propuneți dvs. și ce are în vedere întreaga filială să întreprindă pentru promovarea mai largă a serviciilor integrate, mai ales prin folosirea noilor tehnologii și a altor instrumente specifice erei digitale?

Cum bine se știe, societatea modernă se bazează, într-o tot mai mare măsură, pe folosirea tehnologiilor informației și comunicațiilor, iar competențele digitale sunt cerute pe scară tot mai largă. Dezvoltarea, perfecționarea competențelor, a abilităților profesionale în ceea ce privește utilizarea tehnologiei informatice reprezintă principalul mod de comunicare și de prezentare în întreaga noastră activitate. Tocmai de aceea suntem conștienți, cu toții, că nu ne putem consolida pozițiile pe piața serviciilor contabile fără adaptarea la procesele și fenomenele specifice erei digitale. În acest scop, în programele filialei, dezvoltarea profesională continuă a pus și pune accentul pe dezvoltarea cunoștințelor și competențelor informatice, astfel încât să fim în măsură să oferim servicii mai eficiente, să automatizăm o mare parte din procesele manuale, încă aplicate în activitatea desfășurată de profesionistul contabil. Totodată, prin acțiunile desfășurate în cadrul parteneriatelor încheiate la nivelul Filialei CECCAR Ialomița și liceele din județ, ne propunem să acționăm în vederea fructificării avantajelor oferite de progresele științifico-tehnice, să ne consolidăm rolul de factor de echilibru, de formator în domeniile economic și social, de vector de imagine al întregii noastre comunități profesionale.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.