„Suntem pregătiți să urcăm în «racheta» digitalizării serviciilor contabile, cu CECCAR ca suport profesional de neînlocuit”
Numărul 50-51, 21 dec. 2022 - 10 ian. 2023 » Cariere. Drumul spre performanță
Interviu cu Mihaela Bălan, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Brăila
Alexandra Rizea: Vă rugăm să vă referiți la parcursul dvs. profesional, respectiv la modul în care ați răspuns propriei vocații de-a lungul întregii perioade de exercitare a profesiei.
Mihaela Bălan: Vă mulțumesc pentru oportunitatea de a exprima ceea ce am trăit și ceea ce trăiesc în calitate de expert contabil. Este profesia în care am crescut de la începutul carierei și mă bucur pentru ceea ce am ales. E adevărat, nu am ales de la început să fiu profesionist contabil, ci abia după ce am absolvit studiile universitare și post-universitare. Sunt absolventă a Facultății de Management din cadrul Academiei de Studii Economice București. Am intrat la această facultate cu visul de a fi manager, de a conduce afaceri. După ce am finalizat studiile, am realizat că am cunoștințe pentru a conduce oamenii, dar o afacere înseamnă, în egală măsură, oameni și bani. Iar eu, la momentul respectiv, nu înțelegeam aproape nimic din ceea ce înseamnă partea financiară.
Și cum ați depășit această dificultate?
Am dobândit experiență lucrând ca director de vânzări, după cum am dobândit experiență și ca manager într-o multinațională unde am înțeles ce înseamnă procedurile pe care se clădesc afacerile mari. Așa că am decis să investesc în pregătirea mea, angajându-mă în Ministerul Finanțelor Publice. Am dobândit experiență în ceea ce înseamnă Codul fiscal și procedura fiscală. În puzzle-ul pregătirii mele lipsea ceva foarte important: înțelegerea afacerii prin cifrele prezentate în situații financiare. Asa că am decis să devin membru al CECCAR, urmând pașii aferenți, respectiv stagiul și examenul final. În 2005, când am devenit membru, am fost foarte fericită, iar activitatea mi-am desfășurat-o doar prin societatea de contabilitate.
Cu alte cuvinte, ați devenit și om de afaceri…
Exact. Nu am mai avut niciodată „calitatea” de angajat. A fost greu să clădesc o afacere de servicii de contabilitate, dar eu asta știam și îmi doream. Pregătirea de manager și cunoștințele în domeniul financiar-contabil au fost punctele tari în societatea de contabilitate. Efortul și sacrificiul au fost mari, iar rezultatele – frumoase. Serviciile oferite clienților au fost și sunt variate, atât de contabilitate, fiscalitate, precum și consultanță în managementul afacerii. Am învățat să „traduc” cifrele din balanțele contabile, care sunt indicii privind evoluția afacerii. Așa cum fiecare om este unic în felul său, și eu am oferit, de-a lungul anilor, un serviciu de contabilitate adaptat afacerii fiecăruia dintre clienții mei, care îmi sunt prieteni, iar eu le sunt confidentă.
Care sunt, în opinia dumneavoastră, premisele exercitării profesiei contabile?
Experiența și permanenta pregătire în profesie îți creează capacitatea de a aplica, înainte de toate, principiile etice, baza pentru întreaga activitate pe care o desfășurăm. Aplic, în cel mai firesc mod cu putință, principiile etice nu ca o cerință, ci ca o manifestare normală a profesionistului contabil. Integritatea este necesară pentru existența și consolidarea unei relații transparente între mine și client pentru a putea înțelege operațiunile economice și a oferi soluții optime.
Ce alte cerințe decurg din comportamentul etic la care vă referiți?
Aș aminti, în acest sens, obiectivitatea, care se manifestă chiar și atunci când clienții mei îmi sunt prieteni; soluțiile contabile, fiscale și economice pe care le ofer răspund, evident, cerințelor legislative, considerând aceasta și ca o modalitate de împlinire a intereselor personale. Apoi, competența profesională și prudența sunt cele care ne situează în poziția de arhitect al soluțiilor contabile și fiscale menite să asigure aplicarea corectă, eficientă a cerințelor legislative. Respectarea confidențialității este un principiu pe care mi l-am însușit și pe care l-am aplicat de la primul meu client, când am simțit că el îmi oferă toate informațiile pentru că are încredere în mine. Răspunsul meu la această încredere pe care clienții mei mi-o oferă este respectarea necondiționată a secretului profesional. Prin urmare, am învățat că fac parte dintr-o organizație de profesioniști contabili. Eu și fiecare dintre noi reprezentăm CECCAR acolo unde ne manifestăm profesional; încerc să am un comportament exemplar astfel încât, prin mine, să fie văzut fiecare membru al CECCAR ca fiind un profesionist autentic. Așa cum organizația ne oferă cadrul de manifestare, la fel și eu vreau să ofer valoare CECCAR. Contez, deci, în CECCAR, așa cum CECCAR contează pe mine.
Cum ați reușit să contracarați dificultățile profesionale legate de pandemia de COVID-19 și să vă mențineți pozițiile pe piața de specialitate?
Pandemia ne-a forțat, în profesia noastră, să trecem peste niște limite pe care înainte poate nu le-am fi depășit în același ritm. Este vorba despre digitalizarea activității într-un ritm foarte accelerat. Gândesc să aduc în activitatea mea cât mai multă inteligență artificială pentru a reduce timpul operațiunilor manuale, care pot aduce uneori erori. Preluarea bazelor de date din programele de facturare, din extrasele de cont, din pontaje electronice ne permite să ne concentrăm pe calitatea serviciului contabil, care trebuie să aibă și o parte de consiliere economică pentru a sprijini clientul când evoluția activității arată regres. În această perioadă, evoluția companiilor a fost de multe ori spre pierdere sau spre incapacitatea de a acoperi datoriile. Pentru aceste situații am căutat soluții care să permită clientilor mei să reziste pe piață. Cred că mai mult decât în perioada anterioară pandemiei pentru clienți au contat serviciile de contabilitate adaptate situațiilor de criză sau de dificultate.
Vă propunem să prezentați și modul în care Filiala CECCAR Brăila și-a reluat activitatea normală, în special în privința modalităților de sprijin pentru perfecționarea profesională permanentă a membrilor.
Așa cum am spus deja, pandemia prin care am trecut ne-a făcut mai puternici și mai buni, atât profesional, cât și spiritual. Ne-am ridicat la un alt nivel de la care putem vedea și mai bine viitorul serviciilor contabile bazate pe digitalizare. În ceea ce priveste activitatea Filialei Brăila, apreciez că s-au făcut eforturi notabile pentru a se desfășura normal în tot acest timp. Noutatea a constat în faptul că pregătirea profesională s-a asigurat prin intermediul cursurilor online și s-a reluat, treptat, în sala de cursuri, precum și prin întâlniri profesionale. Este un pas în direcția de creștere pentru profesie.
Întrucât, în serviciile prestate de dumneavoastră, expertiza judiciară are o pondere importantă, vă rugăm să ne prezentați perspectiva dumneavoastră asupra acestei activități profesionale.
Expertiza contabilă judiciară este vârful de lance pentru fiecare dintre noi. Este o manifestare profesională de cea mai înaltă calitate. După 17 ani de activitate în calitate de expert contabil judiciar, constat că în ultimul timp această activitate este din ce în ce mai dificilă. Dificultatea nu este cauzată de varietatea sau complexitatea spețelor. De multe ori suntem citați ca martori să dăm declarații cu privire la raportul întocmit, deși aceasta se rezolva în trecut cu adresa de lămuriri la care noi răspundeam. După ani de la depunerea unei expertize, suntem chemați în instanță în calitate de martori doar pentru că am efectuat o expertiză contabilă în faza de cercetare. Această citare înseamnă timp, dar și un stres profesional. Toate aceste schimbări sunt bazate pe prevederea privind audierea expertului, prevedere care a existat întotdeauna în legislația civilă sau penală, dar era utilizată foarte rar, spre deosebire de acum. Poate că, într-un viitor apropiat, CECCAR va înainta, ca propunere legislativă, să se renunțe la citarea ca martor a expertului contabil care poate oferi lămuriri după cum răspunde și la obiecțiile formulate. În opinia mea, activitatea de expertiză contabilă judiciară este, poate, cea mai frumoasă și care aduce atât satisfacții profesionale, cât și civice.
Dată fiind legătura organică între trecut, prezent și viitor, vă rugăm să vă referiți, atât la nivel individual, cât și la nivelul filialei, la măsuri, inițiative, acțiuni care au facilitat și facilitează adaptarea activității profesionale la cerințele erei digitale.
Noi suntem ceea ce am trăit în trecut și vom fi ceea ce trăim în prezent. Am spus deja că digitalizarea serviciilor noastre contabile este necesară și aduce un plus de valoare serviciului oferit. Ne dorim să ne ancorăm în prezent cu o atenție crescută pe includerea automatizărilor în serviciile contabile. Doar așa vom putea fi în viitor profesioniști contabili care oferă soluții la situații economice și nu documentele centralizatoare cu cifre și simboluri fără informație utilă companiei. Este un timp al schimbării, când experții contabili organizați în societăți de profil vor fi cei care oferă acel serviciu de management financiar performant prin utilizarea informației din documente justificative prelucrată cu sisteme informatice. Suntem pregatiți să urcăm în „racheta” digitalizării serviciilor contabile, cu CECCAR ca suport profesional de neînlocuit.
Mihaela Bălan deține și calificările profesionale de practician în insolvență, auditor financiar și consultant fiscal.
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial