Tanczos Barna: Cu siguranță trebuie să evităm creșterile de taxe și impozite; este obiectivul meu primordial
Telex » Știri ieri, 9:13
Noul ministru al Finanțelor, Tanczos Barna, a declarat, luni, că România trebuie să evite creșterile de taxe și impozite, iar acesta este obiectivul său primordial, informează Agerpres.
„Situația bugetului este cea care este, cu un deficit de probabil peste 8% la sfârșitul anului, motiv pentru care Ministerul de Finanțe s-a adresat Comisiei Europene pentru a obține acordul Comisiei pentru un plan fiscal de 7 ani în care redresarea să fie făcută într-un mod în care să nu afecteze negativ nici plățile care au fost asumate de guvern, nici creșterea economică de care avem atâta nevoie și să putem rezolva probabil în timp și una dintre cele mai mari probleme ale României, deficitul balanței de cont curent. Acest dublu deficit, acest deficit geamăn sau twin, cum se spune, pune o povară foarte mare nu doar pe Ministerul de Finanțe, ci și pe toate ministerele, pe unitățile administrativ-teritoriale și pune o povară semnificativă și pe populație, motiv pentru care în momentul în care UDMR a acceptat să facă parte din această coaliție, în momentul în care am acceptat eu personal să coordonez acest sector, am dorit să fim vocea rațiunii în toate deciziile și în gestionarea finanțelor publice, asigurând în primul și în primul rând stabilitate fiscală și financiară pe termen lung. Acest lucru se poate face doar dacă întreaga țară își unește forțele într-un moment deosebit de greu, pentru că în ultimii 15 ani, de două ori am avut o asemenea situație: o dată după criza economică din 2008 și o dată după COVID. Această perioadă tensionată, de alegeri, de an electoral a pus amprenta pe tot ce înseamnă buget de stat și este nevoie de o schimbare de paradigmă astfel încât resursele publice să fie gestionate responsabil, fără a crea poveri suplimentare pentru cetățeni”, a spus Tanczos Barna, la audierile din comisiile de specialitate.
El a afirmat că acest obiectiv nu poate fi atins dacă statul nu-și schimbă mentalitatea și nu va fi alături de cetățeni și mediul de afaceri.
„Această coaliție are misiunea de a aduce echilibru și stabilitate într-o perioadă de provocări economice și sociale. Și cele 16 ministere (…) trebuie să creeze un parteneriat solid pentru o Românie mai echitabilă. Acest parteneriat solid, încă o dată, este cheia succesului pe termen lung. Ca ministru al Finanțelor voi urmări trei principii și obiective generale. Vom avea nevoie pentru predictibilitate și credibilitate, de un stat mai suplu, un stat care privește cetățenii cum privește o companie privată, clienții, un stat care își optimizează instituțiile și costurile, cheltuielile așa cum își fac companiile private. Serviciile publice trebuie să fie mai bune din punct de vedere calitativ. Așa cum companiile își respectă clienții și încearcă să își păstreze clienții prin servicii de calitate sau bunuri de calitate vândute, așa și statul trebuie să ofere servicii de calitate și trebuie să arate mai mult respect pentru cetățeni. Companiile private fac acest lucru. În felul acesta își mențin clienții și își mențin productivitatea, își mențin locul în piață și statul trebuie să se schimbe din acest punct de vedere. Prin administrarea responsabilă și eficientă a resurselor și prin aceste principii, aceste schimbări la nivelul statului român, cu siguranță vom putea asigura un echilibru, predictibilitate și responsabilitate”, a declarat Tanczos Barna.
El a menționat că aderarea la spațiul Schengen este oportunitate uriașă pentru România. Această oportunitate trebuie exploatată pentru că firmele românești vor avea o șansă în plus și avantaje în ceea ce privește exportul, vor reuși să ajungă pe piețe internaționale și europene, în special, mai ușor și este un semnal major, în același timp, de încredere pentru investitorii străini ca ei să vină să investească în România și mai mult.
„Știm cu toții că aderarea la OCDE este proiectul nostru nou de țară. Intrăm în rândul celor mai puternice economii din lume și acest proiect de țară trebuie să aducă încă o dată o creștere a prosperității și a nivelului de trai în România. Prioritățile noastre imediate, ale Ministerului de Finanțe la sfârșitul anului 2024, 2025 începutul anului, fără doar și poate sunt aprobarea bugetului de stat, înainte de aprobarea bugetului de stat, aprobarea ordonanței trenuleț, așa cum se face în fiecare an, pentru că trebuie să asigurăm o predictibilitate în ceea ce privește abordarea provocărilor. Trebuie să avem în 2025 un buget responsabil și realist. Acest buget realist trebuie să se bazeze pe venituri sigure, predictibile și pe cheltuieli cumpătate. Această cumpătare nu poate fi făcută doar prin ordonanță de urgență, prin constrângeri, prin acte normative, emise de Guvern sau de Parlament. Cumpătarea în instituțiile publice trebuie să fie un ordin de la nivelul unității, de la nivelul conducerii fiecărei instituții, către toți colegii care lucrează acolo. Doar prin constrângeri, doar prin acte normative și fără schimbare de mentalitate, această abordare cumpătată nu se poate implementa în nicio instituție publică. Cu siguranță trebuie să evităm creșterile de taxe și impozite. Este obiectivul meu primordial cu toate că cifrele anului 2024 ne pun într-o situație provocatoare. Cifrele cu care vom încheia acest an, încă o dată cu un deficit bugetar de peste 8%, cu siguranță, plus acele cheltuieli care sunt deja antamate și vor fi plătite în 2025, pun o povară semnificativă pe bugetul anului 2025. Dar, repet, trebuie să evităm creșterile de taxe”, a spus Tanczos Barna.
Potrivit acestuia, eficiența, transparența și utilizarea responsabilă a resurselor publice trebuie să fie cuvintele de bază în momentul în care va fi întocmit bugetul pe anul 2025.
„Cu siguranță coaliția de guvernare a stabilit câteva direcții strategice în ceea ce privește perioada următoare de 4 ani, poate și 5 ani, pentru că unele dintre ele chiar se duc pe o perioadă de 5 ani. De exemplu, investițiile din bugetul public în 5 ani ar trebui să ajungă la peste 150 de miliarde de euro, cu investiții de aproximativ de 150 de miliarde de lei pe an. Aceste investiții vor contribui semnificativ atât la creșterea economică, cât și la păstrarea locurilor de muncă și la colectarea taxelor și impozitelor din care practic trăiesc bugetul de stat, bugetele locale. Reașezarea bugetului conform noilor priorități de dezvoltare pe baza unei analize de eficiență a cheltuielilor este principiul de la care plecăm. Consolidarea fiscal-bugetară pe intervalul de 7 ani este deja un document aprobat de Comisie, asumat de Guvern. Ne propunem reducerea deficitului ESA la 7% din PIB în 2025 și menținerea datoriei publice sub 60%. Sunt asumări ale Guvernului, deja, ale României și cuvântul dat trebuie respectat dacă vrem să oferim predictibilitate pe termen mediu și lung. Menținere cotei unice, reducerea taxelor și impozitelor pe muncă pe 4 ani, nu neapărat în primul an și zero contribuție la asigurări de sănătate pentru studenți sau pentru vârstnici care lucrează sunt, de asemenea, elemente din programul de guvernare”, a mai spus Tanczos Barna.
Acesta a declarat că, indiferent de zonă, trebuie să fie asigurată o echitate în dezvoltarea economică, echitate în reducerea decalajelor de dezvoltare economică între diversele de regiuni de dezvoltare sau în interiorul regiunilor de dezvoltare economică și aceste lucruri trebuie să genereze un nivel de trai mai bun la nivelul cetățenilor.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial