Târgurile de Crăciun, între nevoia de normalitate și oferta „pe viu” a întreprinzătorilor
Numărul 46, 8-14 dec. 2021 » Eveniment
Dacă operăm cu numai câteva criterii economice, nu este dificil de constatat că Târgurile de Crăciun organizate în zeci și zeci de localități din întreaga țară sunt, înainte de toate, expresii ale dorinței irepresibile a milioane de oameni de a reveni – și prin intermediul tradițiilor – la normalitatea din perioada pre-criză. Obișnuințele cărora nu prea acordam multă importanță au devenit, după declanșarea pandemiei, deziderate de-a dreptul esențiale ale vieții de zi cu zi. Aceasta este una dintre explicațiile afluxului, aproape fără precedent, la amenajările stradale sărbătorești, marcate de inițiative locale diverse și atractive.
Desigur, o componentă principală este cea comercială. Numeroși întreprinzători, în special cei mici, au considerat, cu temei, că există oportunități reale pentru afaceri profitabile. Oferta este bogată, diversificată și – în general – accesibilă, cum se spune, „pentru toate buzunarele”. Faptul că artizanatul are, în continuare, o zonă largă de desfacere atestă și o semnificativă capacitate de adaptare a micilor producători la cerințele în schimbare ale pieței. Există – în acest sens – și o doză relativ mare de kitsch-uri, de produse de un gust îndoielnic, însă dominant se dovedește a fi un raport atractiv între calitate și preț, ceea ce reprezintă un beneficiu cert pentru ofertanți și cumpărători.
O analiză ceva mai detaliată a aspectelor de ordin comercial atestă interesul deosebit pentru componentele culinare. Aici nu este vorba numai despre specificul sărbătorilor populare, ci și despre tendințe de durată în materie de consum curent. Un cumul de motive, de la cele legate de sănătatea individuală determinată de tipul de alimentație până la reînvierea și afirmarea, mai puternică, a tradițiilor, confirmă o evidentă mutare a centrului de greutate al preferințelor populației spre „produsele românești”, fie și numai ca reacție justificată la importuri contestabile din multe puncte de vedere, mai ales în ceea ce privește pericolele pentru sănătatea publică.
Nu pot fi eludate nici aspectele de ordin cultural-estetic. La târgurile de Crăciun din acest an este mai evidentă, comparativ cu edițiile precedente, stimularea puternică a creativității, fie că este vorba despre opere colective în ateliere specializate, fie că sunt prezentate „produse” individuale din foarte multe domenii – de la cele culinare și de uz casnic până la lucrări din sfera artelor vizuale –, impresia generală fiind aceea de largă desfășurare a talentelor. Avem de-a face cu o reală competiție în materie de inovare pe o impresionantă gamă de produse, cu un design remarcabil care nu alterează valoarea de întrebuințare. Acest caracter creativ este întregit de organizarea unor manifestări complementare, multe dintre ele destinate, cu precădere, copiilor, precum spectacole de marionete și concursuri de desene. Bunăoară, în Capitală, alături de târgurile din Piața Universității și din Parcul din Drumul Taberei, s-au amenajat la ARCUB – Gabroveni expoziții și ateliere cu obiecte decorative, mic mobilier, corpuri de iluminat, bijuterii, cosmetice etc. Nu lipsește nici secțiunea Food & Dink, în așa fel încât să se „acopere” cât mai multe preocupări și preferințe.
Este de remarcat că, în condițiile impuse de situația pandemică, numărul relativ mare de vizitatori ai târgurilor de Crăciun marchează o tendință evidentă de revenire la normalitate, ceea ce înseamnă posibilitatea de a te bucura de viață și de tot ceea ce oferă tradițiile valoroase, cu mesajul lor umanist la cote dintre cele mai înalte.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice