Termene.ro: Cifra de afaceri din industria HoReCa a scăzut cu 35% în 2020, iar numărul de angajați, cu 19%
Numărul 23-24, 16-29 iun. 2021 » Analize și sinteze
Cifra de afaceri din industria HoReCa a scăzut în anul 2020 cu 35% față de 2019, la 17,9 miliarde lei, în comparație cu 27,5 miliarde lei în 2019, ca urmare a pandemiei, relevă o analiză realizată de platforma Termene.ro pe baza situațiilor financiare raportate de companiile din România, relatează Agerpres. Numărul de angajați din industria hotelurilor și a restaurantelor s-a redus pe parcursul anului 2020 de la 186.000 la 150.000, o scădere de 19% în raport cu anul anterior. Nivelul cumulat al pierderilor nete din HoReCa a crescut cu 220% în 2020, până la 2,3 miliarde de lei, față de 710 milioane de lei în 2019.
Potrivit analizei, profitul net înregistrat de firmele din industria HoReCa aflate pe plus a scăzut cu 46,5%, la 2,49 miliarde de lei în 2020, în raport cu 4,65 miliarde lei în 2019.
Industria ospitalității este sectorul care a înregistrat cea mai mare creștere a pierderilor nete în anul 2020, de 220%, fiind urmată de industria de evenimente (creștere a pierderilor nete cu 169% în 2020 față de 2019) și de sectorul informațiilor și al comunicațiilor, cu un avans de 81% al pierderilor nete, potrivit analizei.
În ceea ce privește evoluția cifrei de afaceri, doar industria de evenimente, grav afectată de pandemie, a înregistrat o scădere mai mare decât operatorii din HoReCa, cu un declin total de 38% în 2020 față de 2019.
„Am procesat datele disponibile în platforma Termene.ro, pe baza bilanțurilor depuse de companii, și avem deja primele concluzii relevante statistic despre impactul pandemiei asupra mediului de business românesc. Vestea proastă este că avem domenii de activitate și companii care au fost lovite puternic de pandemie. Spre exemplu, după un an în care s-a vorbit despre scăderi cuprinse între 20% și 70% în HoReCa, acum vedem cu adevărat că hotelurile și restaurantele au avut în 2020 încasări mai mici cu 35% față de 2019”, a declarat Adrian Dragomir, co-fondator al Termene.ro.
În ceea ce privește adaptarea industriei HoReCa în contextul pandemiei, analiza arată că în ultimul an, inovația, adaptarea companiilor și sectorul delivery au menținut pe linia de plutire multe business-uri din industrie. Concret, în timpul pandemiei, 47% din piața restaurantelor a fost generată de servicii de delivery.
Rezultatele analizei Termene.ro sunt confirmate și de studiul National Foodservice Research, realizat de Hospitality Culture Institute. Valoarea totală anuală a pieței de mâncare gătită și băuturi out of home (restaurante standard, fast-food, cantine, pub-uri și supermarket-uri) în cinci dintre cele mai mari orașe din țară (București, Timișoara, Iași, Cluj și Brașov) s-a ridicat, în 2020, la 10,2 miliarde de lei - o scădere de 29% față de nivelul înregistrat în 2019. Potrivit studiului, cele cinci orașe reprezintă 60% din totalul pieței, ceea ce duce industria ospitalității la o valoare de 17 miliarde de lei în anul 2020.
De asemenea, industria HoReCa are o contribuție semnificativă la evoluția unor companii ce dezvoltă afaceri în domenii conexe, precum agricultură, furnizori locali de ingrediente, producători și distribuitori de materie primă în bucătărie, importatori și distribuitori de produse alimentare, prestatori de servicii dedicate industriei, precum și sisteme de gestiune, curățenie, transport, logistică, ambalaje.
Astfel, conform organizației patronale HORA și membrilor Alianței Pentru Turism (APT), aportul HoReCa la PIB este de aproximativ 5,07% astfel: impact financiar direct (valoare adăugată) - 3,42%; impact social (salarii angajați și aport consum) - 0,91%; impact financiar indirect (furnizori și investiții) - 0,74%.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice