Text și context
Numărul 20, 22-28 mai 2024 » La început a fost cuvântul...
Temele abordate în mass-media, mai ales cele din sfera activităților economico-sociale, ar avea mult de câștigat sub aspect calitativ dacă, în toate cazurile, s-ar respecta și regulile elementare lingvistico-logice. Bunăoară, reporterul unui post de radio a afirmat că „numai prin relevarea împrejurărilor este posibilă cunoașterea contextului în care s-au obținut efectele și rezultatele evocate”. Care ar fi deosebirea dintre „context” și „împrejurări”, dar și dintre „efecte” și „rezultate”? Cum se vede din exemplul citat, emiterea unor pleonasme este o cale sigură pentru distorsionarea „rezultatelor” oricărui demers publicistic.
Pe o asemenea cale a pășit și editorialistul unui cotidian central când a subliniat că „textul de față a putut fi scris doar cu o serie de cuvinte și fraze inspirate din stările de fapt existente”. Cum ar putea arăta un „text” fără „cuvinte și fraze”, dar și „stările de fapt”... inexistente?
Încă un exemplu, de data aceasta, dintr-o dezbatere televizată. Unul dintre participanți a spus, între altele: „Scoaterea din context a unei anumite idei confirmă deseori că se nesocotesc complexitățile întregului, format din părțile lui componente într-o structură complicată”. În fața acestei fraze suntem îndreptățiți să ne întrebăm: un „context” format din mai multe părți nu implică el însuși „complexitate”? Tocmai din existența mai multor „componente” rezultă „complexitatea” și, prin urmare, respectivele noțiuni indică o serie de echivalente. Este, de asemenea, evident că s-a mai comis o eroare prin punerea semnului egalității între conceptele de „complex” și „complicat”. De aici și frecvența în spațiul public a întrebării ironice potrivit căreia „de ce să fie simplu, când poate fi... complicat?”. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale
O expoziție inedită despre măiestrie și fantezie în arhitectura interbelică
Cu dronele, la „înălțimea” unui spectacol multimedia: Simfonia Campionilor
Revitalizarea și valorizarea unui tezaur inestimabil: monumentele istorice
Litoralul, o imensă scenă a artei de calitate