MyWIZ - Business în cloud
Text și subtext

Text și subtext

Numărul 32-33, 21 aug. - 3 sept. 2018  »  La început a fost cuvântul...

Pe fond, pledoaria pe care rubrica de față o face în favoarea exprimării corecte nu-și propune decât să fie o modestă contribuție la asigurarea unei mai bune comunicări, inclusiv în demersurile de ordin profesional. Or, chiar în studii consacrate artei și științei comunicării găsim formulări, cel puțin, neinspirate.

Astfel, se arată, între altele, că anumite lucruri „se focalizează doar pe…”. Acel „doar” nu numai că este de prisos, ci se află chiar în conținutul (sensul) noțiunii de „focalizare”, respectiv concentrarea atenției pe un anumit punct, pe o anumită temă, pe un anumit aspect. În continuitatea aceleiași erori, se afirmă că este vorba despre „un demers de cercetare”. Aici, pleonasmul este evident: „cercetarea” este exact un… „demers”.

Au fost utilizate, în studiul din care cităm, și formule mai complicate, care, aparent, nu conțin erori. Iată un exemplu: „Metodologia de cercetare se fundamentează pe premisele ideii de bază”. Însăși „metodologia” reprezintă un element de „fundamentare”. Profesioniștii contabili știu prea bine că fără o „metodologie” adecvată nu este posibil să se „fundamenteze” ceva, nici analizele și nici concluziile. Apoi, „premisa” este chiar echivalentul unei „idei de bază”.

Firește, este de preferat să se recurgă la un limbaj cât mai bogat, inclusiv prin apelul la neologisme, însă cu o condiție „fundamentală”: să se respecte proprietatea termenilor. De pildă, noțiunea de „paradigmă” este tot mai des utilizată, ceea ce permite să se definească mai bine o serie de procese și fenomene. Așa că, fraza următoare merită examinată tot prin prisma considerațiilor anterioare: „Identificarea acestui factor singular este, practic, o nouă paradigmă (…)”. Un element „singular” nu poate fi o „paradigmă” deoarece noțiunea implică „un ansamblu” de factori, fie că este vorba despre concepte, reguli, metode, fie despre rezulate. O demonstrează convingător arta și știința comunicării, adică exact „paradigme” ale modalităților scrise și verbale prin care ne putem înțelege mai bine între noi, în cele mai diverse ipostaze, nu în ultimul rând cele profesionale. (T.B.)

(Copyright foto: nexusplexus / 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.