Texte și contexte
Numărul 47, 15-21 dec. 2021 » La început a fost cuvântul...
Preocupările actuale reflectate de presă prezintă, desigur, un interes major, însă mesajele transmise ar căpăta mai multă forță de convingere dacă s-ar asigura, în toate cazurile, o minimă acuratețe gramaticală și logică. Bunăoară, în editorialul unei publicații economice se afirma că „numai soluțiile corecte și adecvate momentului pot să ajute la depășirea dificultăților din prezent”. Citind această frază, avem îndreptățirea să ne întrebăm care ar fi deosebirea dintre „corect” și „adecvat”? Dar, firește, întreaga frază confirmă că tautologiile și banalitățile sunt „inadecvate” în toate împrejurările.
Remarca este valabilă și în cazul unui reportaj radiofonic în care autorul aprecia că „timpurile și vremurile au capacitatea de a valida evidențele fără să mai fie nevoie de alte confirmări”. În afară de faptul că „timpurile” reprezintă exact echivalentul „vremurilor” și, deci, nu sunt termeni diferiți, se observă, în fraza citată, încă o eroare de același tip: „confirmările” sunt sinonime cu „validările”.
De asemenea, într-o dezbatere televizată, un participant a declarat că „se înțelege de la sine ceea ce este de domeniul evidenței, adică faptele probate de documentul în discuție”. Care ar fi – și în acest caz – diferența dintre „evidență” și faptele „înțelese de la sine”? Apoi, dacă se află „în discuție” ceva anume înseamnă că nu totul „se înțelege de la sine”. Ceea ce apare, însă, ca o certitudine din toate exemplele prezentate este necesitatea însușirii proprietății termenilor, ca premisă obligatorie pentru o comunicare publică... „validată” lingvistic și logic. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național