Traficul pe Aeroportul Henri Coandă ar putea ajunge la 33 de milioane de pasageri pe an până în 2050
Numărul 50-51, 20 dec. 2023 - 9 ian. 2024 » Roza vânturilor
Traficul pe Aeroportul „Henri Coandă” ar putea ajunge la 33 de milioane de pasageri pe an până în 2050, a declarat Rene Hopstaken, consultant aeroportuar la NACO, în cadrul unei conferințe realizate de Fondul Proprietatea, relatează Agerpres. "În ultimii 20 de ani vedeți că a fost o creștere destul de semnificativă odată cu adeziunea în Uniunea Europeană pe ambele aeroporturi, ambele aeroporturi erau încă deschise în acest moment, până în 2009, când a izbucnit criza financiară globală. Ați văzut că traficul a scăzut, dar în continuare ambele aeroporturi au continuat să opereze. Băneasa a avut vârful de trafic în 2011, de 2,4 milioane de pasageri. Iar pe urmă, după criză, a început extinderea low cost pe Otopeni, cu Ryanair, Wizz Air și Blue Air, iar în acea perioadă acestea au dezvoltat traficul și am văzut din nou o creștere enormă a traficului. Iar în 2019, criza COVID a cauzat o scădere foarte importantă a traficului, care credem că și-a revenit. Cred că în acest an suntem din nou la același nivel de dinainte de COVID. Așadar, dacă ne uităm la prevederea fără niciun fel de limitare, că nu există nicio limitare precum o criză gen COVID, am prevăzut că în 2050 vor fi în jur de 33 de milioane de pasageri anual. Dacă ne uităm la capacitate, am studiat capacitatea Aeroportului Otopeni, capacitatea unui terminal are legături, de asemenea și cu nivelul de servicii pe care le puteți furniza. Am făcut o măsurătoare pentru acest lucru. Există diferite niveluri de servicii pe care le puteți oferi și am verificat nivelurile de servicii în partea de jos a nivelului optim. Dacă mergeți dincolo de asta aveți aeroporturi foarte aglomerate cu o calitate slabă, experiență proastă pentru clienți. Am văzut că există între 16 și 18 milioane de pasageri anual pe Otopeni. Cam aceasta este limita. Dacă mergeți dincolo de această cifră, experiența pasagerilor va fi atât de proastă încât liniile aeriene nu vor mai putea să accepte și vor începe să își piardă pasagerii", a spus Rene Hopstaken.
Potrivit unui comunicat de presă, Franklin Templeton, în calitate de administrator al fondului de investiții alternative și administrator unic al Fondului Proprietatea, a prezentat principalele concluzii ale studiului de piață și ale analizei de capacitate, comandate de Fond și realizate de NACO, firmă de consultanță și inginerie aeroportuară. Studiul oferă o perspectivă asupra capacității actuale și a potențialului de creștere a Aeroportului Băneasa (BBU) și o imagine de ansamblu a infrastructurii și a cererii de transport aerian pentru întreaga zonă metropolitană a Bucureștiului.
"Deoarece traficul aerian prognozat al Aeroportului Băneasa este unul dintre elementele cheie în determinarea valorii acestuia, am comandat un raport independent de la un expert în aviație de renume mondial pentru a oferi o perspectivă asupra potențialului aeroportului. Raportul subliniază în mod clar limitele de capacitate și de cerere ale Aeroportului Băneasa, evidențiind, în același timp, necesitatea urgentă de a extinde infrastructura Aeroportului Henri Coandă (OTP), pentru a facilita creșterea traficului și pentru a îmbunătăți experiența de călătorie", a spus Johan Meyer, CEO al Franklin Templeton București și Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea.
Fondul Proprietatea contestă în prezent o majorare de capital social la Aeroporturi București cu valoarea terenurilor de la aeroportul Băneasa. Cifrele de trafic previzionate la Aeroportul Băneasa au fost un element cheie în raportul de evaluare care a prezentat o valoare mult supraestimată. Raportul NACO indică un trafic potențial maxim la Aeroportul Băneasa care reprezintă aproximativ jumătate din cel prognozat în raportul de evaluare contestat, ceea ce indică încă o dată un proces de majorare a capitalului social cu deficiențe fundamentale.
"Abordarea noastră bazată pe date, ghidată de cifrele reale de trafic și de tendințele din industrie, evidențiază nevoia critică de extindere a capacității în zona Bucureștiului pentru a deservi în mod eficient cererea tot mai mare de transport aerian din regiune. Considerăm că Aeroportul Băneasa ar putea funcționa ca un aeroport complementar la Aeroportul Otopeni, dar mai mulți factori limitează capacitatea lui de procesare. Astfel, soluția principală pentru limitările induse de capacitatea aeroportului o constituie construcția unui nou terminal în următorii ani", a declarat Rene Hopstaken.
Ca urmare a unei creșteri economice solide și a expansiunii companiilor aeriene low-cost, se așteaptă ca cererea fără restricții (fără a lua în considerare limitările de infrastructură) să continue tendințele de dinainte de pandemia COVID, ajungând la aproximativ 21 de milioane de pasageri pe an în zona Bucureștiului până în 2030. Până în 2050, se anticipează că cererea fără restricții va fi de aproximativ 33 de milioane de pasageri pe an.
După ce au evaluat infrastructura existentă în Aeroportul Otopeni, experții NACO au concluzionat că acesta ar putea procesa între 16 și 18 milioane de pasageri pe an. În funcție de evoluția reală a traficului, de limitele de capacitate și de nivelurile de servicii considerate acceptabile, Aeroportul Otopeni ar putea atinge acest volum de pasageri între 2025 și 2030.
A fost identificată o potențială oportunitate pentru Aeroportul Băneasa de a atrage traficul suplimentar care nu poate fi preluat de Aeroportul Otopeni din cauza limitărilor de capacitate. Cele mai potrivite companii aeriene candidate pentru a deservi Aeroportul Băneasa vor fi companiile aeriene independente mai mici care operează în prezent la orele de vârf de pe Aeroportul Otopeni, ceea ce înseamnă aproximativ 300.000 - 500.000 de pasageri anual. Restricția impusă pe timp de noapte pentru zborurile comerciale (între orele 22:00 - 6:00) reprezintă un obstacol major pentru marii transportatori low-cost.
Terminalul existent al Aeroportului Băneasa are o capacitate de aproximativ 175 de pasageri pe oră sau 2 mișcări de aeronave pe oră. În scenariul actual pentru Aeroportul Băneasa, adică fără nicio extindere de capacitate, volumele de trafic până în 2035 vor varia între 340.000 și 840.000, în cazul în care Aeroportul Băneasa reușește să ofere condiții avantajoase pentru companiile aeriene. Dacă sunt luate în considerare restricțiile de zbor pe timp de noapte, limita superioară ar putea fi limitată la aproximativ 700.000 de pasageri pe an.
Studiul explorează mai multe oportunități de extindere a capacității pentru Aeroportul Băneasa, cu posibile soluții pentru creșterea numărului de mișcări de aeronave și de pasageri procesați pe oră. Indiferent de soluțiile tehnice și de cheltuielile de investiții, toate scenariile potențiale de creștere a capacității ar putea crește capacitatea doar până la un maxim de 4 mișcări de aeronave pe oră. Acest lucru ar putea crește traficul anual maxim de la 0,7 la 1,3 milioane de pasageri, ținând cont de interdicția de zbor pe timp de noapte.
În concluzie, raportul NACO oferă informații cu privire la potențialul Aeroportului Băneasa și subliniază în mod clar limitele de capacitate ale aeroportului. Potrivit FP, constatările contrazic mai multe dintre ipotezele raportului de evaluare a terenurilor Aeroportului Băneasa, care este utilizat pentru majorarea de capital social de la Aeroporturi București, contestată de Fondul Proprietatea. Evaluatorul a folosit un trafic anual de aproximativ 3 milioane de pasageri începând cu anul 2022, mai mult decât dublu față de ceea ce ar putea fi realizat pe Aeroportul Băneasa cu infrastructura actuală, în toate scenariile de investiții analizate.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice