Tratamentul fiscal și contabil al vânzărilor sub cost
Numărul 10, 21-27 martie 2017 » Expertiza și auditul afacerilor
Termeni-cheie: vânzări sub cost, vânzări cu preț redus, cost de achiziție, cost de producție
Clasificare JEL: K34
1. Vânzările cu preț redus, definite conform OG nr. 99/2000
- produsele medicamentoase și dispozitivele medicale;
- produsele agricole și agroalimentare vândute de producătorii agricoli individuali în baza certificatului de producător;
- combustibilii pentru uzul mijloacelor de transport, inclusiv cei comercializați prin stații de distribuție;
- bunurile din producția proprie a meșteșugarilor individuali vândute la locurile de producție;
- lucrările, brevetele și invențiile, precum și publicațiile de natură științifică sau informativă realizate de titularii acestora;
- tipăriturile, pliantele, broșurile și albumele realizate în scopul prezentării patrimoniului cultural deținut de muzee, centre de cultură, teatre sau alte instituții similare acestora, ori bunurile culturale sau cu caracter promoțional specifice activității instituțiilor culturale, și comercializate prin fondul propriu al fiecărei instituții culturale sau cu prilejul unor manifestări cultural-artistice organizate de acestea;
- mărfurile vândute vizitatorilor în cadrul festivalurilor, târgurilor, saloanelor sau al altor manifestări expoziționale, cu condiția ca acestea să facă obiectul manifestărilor respective;
- produsele confiscate și valorificate conform dispozițiilor legale în vigoare.
- vânzări de lichidare;
- vânzări de soldare;
- vânzări efectuate în structuri de vânzare denumite magazin de fabrică sau depozit de fabrică;
- vânzări promoționale;
- vânzări ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, după ce evenimentul a trecut și este evident că produsele respective nu mai pot fi vândute în condiții comerciale normale;
- vânzări ale produselor care într-o perioadă de trei luni de la aprovizionare nu au fost vândute;
- vânzări accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapidă sau a căror conservare nu mai poate fi asigurată până la limita termenului de valabilitate;
- vânzarea unui produs la un preț aliniat la cel legal practicat de ceilalți comercianți din aceeași zonă comercială, pentru același produs, determinat de mediul concurențial;
- vânzarea produselor cu caracteristici identice, ale căror prețuri de reaprovizionare s-au diminuat.
Conform art. 17 din OG nr. 99/2000, este interzisă vânzarea de produse în pierdere, cu excepția vânzărilor cu preț redus, menționate mai sus. Nerespectarea acestor prevederi se sancționează cu amendă contravențională de la 2.000 lei la 10.000 lei, conform art. 73 pct. 5 din același act normativ.
Din punctul de vedere al impozitului pe profit, potrivit art. 80 din OG nr. 99/2000, în cazul vânzărilor de lichidare și de soldare, atunci când acestea se efectuează în pierdere, conform prevederilor art. 17, costul de achiziție este deductibil din punct de vedere fiscal. Totuși, trebuie avută în vedere posibilitatea de a reconsidera o tranzacție în funcție de prețul ei de piață. Această procedură este aplicabilă în special tranzacțiilor care au loc între persoane afiliate. În plus, în Codul fiscal această situație nu este prevăzută în mod direct.
2. Tratamentul fiscal al vânzărilor sub cost
În toate cazurile, fie că vorbim despre vânzări cu preț redus, definite conform OG nr. 99/2000, fie că vorbim despre alte categorii de vânzări sub costul de achiziție, care nu sunt definite în acest act normativ, sau sub costul de producție, în ceea ce privește tratamentul fiscal trebuie să ne raportăm la prevederile Codului fiscal.
2.1. Tratamentul fiscal din punctul de vedere al impozitului pe profit
În ceea ce privește impozitul pe profit, trebuie precizat că nu există nicio interdicție de natură fiscală care să limiteze deductibilitatea costurilor aferente vânzărilor, chiar în situația în care bunurile sunt vândute sub costul de achiziție/producție. Potrivit art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, pentru determinarea rezultatului fiscal sunt considerate deductibile cheltuielile efectuate în scopul desfășurării activității economice, inclusiv cele reglementate prin acte normative în vigoare.
Cheltuielile cu mărfurile/bunurile vândute sub costul de achiziție/producție pot fi considerate ca fiind efectuate în vederea realizării de venituri, pentru că acesta a fost scopul lor, motiv pentru care ele sunt deductibile la calculul impozitului pe profit.
Deși nu există nicio prevedere în Codul fiscal care să limiteze deductibilitatea cheltuielilor cu vânzarea mărfurilor sub costul de achiziție, în opinia noastră trebuie avut în vedere art. 11 alin. (1) din acest act normativ, potrivit căruia, la stabilirea valorii unui impozit, a unei taxe sau a unei contribuții sociale obligatorii, autoritățile fiscale pot să nu ia în considerare o tranzacție care nu are un scop economic, ajustând efectele fiscale ale acesteia, sau pot reîncadra forma unei tranzacții/activități pentru a reflecta conținutul economic al tranzacției/activității respective.
Organul fiscal este obligat să motiveze în fapt decizia de impunere emisă ca urmare a neluării în considerare a unei tranzacții sau, după caz, ca urmare a reîncadrării formei unei tranzacții, prin indicarea elementelor relevante în legătură cu scopul și conținutul tranzacției ce face obiectul neluării în considerare/reîncadrării, precum și a tuturor mijloacelor de probă avute în vedere pentru aceasta.
Conform pct. 4 din Normele metodologice date în aplicarea art. 11 alin. (1) din Codul fiscal, prin tranzacție fără scop economic se înțelege orice tranzacție/activitate care nu este destinată să producă avantaje economice, beneficii, profituri și care determină, în mod artificial ori conjunctural, o situație fiscală mai favorabilă. În situația reîncadrării formei unei tranzacții/activități pentru ajustarea efectelor fiscale se aplică regulile de determinare specifice impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale obligatorii reglementate de Codul fiscal.
2.2. Tratamentul fiscal din punctul de vedere al TVA
În ceea ce privește taxa pe valoarea adăugată, trebuie să avem în vedere următoarele aspecte:
1. Se poate deduce integral taxa aferentă achiziției de mărfuri în situația în care acestea vor fi utilizate în folosul unor operațiuni taxabile, conform art. 297 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.
Prin urmare, dacă mărfurile achiziționate vor fi utilizate în folosul unor operațiuni pentru care se va colecta TVA, taxa aferentă achiziției se va deduce integral. Însă, în condițiile în care mărfurile achiziționate nu vor fi utilizate în folosul unor operațiuni taxabile, spre exemplu, dacă vor fi acordate gratuit în cadrul unor acțiuni de protocol, se va aplica regimul de TVA pentru cheltuielile de protocol.
2. Ajustarea TVA se realizează doar în condițiile prevăzute la art. 304 și 305 din Codul fiscal, și anume:
- deducerea este mai mare sau mai mică decât cea pe care persoana impozabilă avea dreptul să o opereze;
- există modificări ale elementelor luate în considerare pentru determinarea sumei deductibile, intervenite după depunerea decontului de taxă;
- persoana impozabilă pierde sau câștigă dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate și serviciile neutilizate.
Observație. Nu se ajustează deducerea inițială a taxei în cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, în condițiile în care aceste situații sunt demonstrate sau confirmate în mod corespunzător de persoana impozabilă. În cazul bunurilor furate, aceasta demonstrează furtul pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare.
b) în cazul bunurilor de capital (art. 305).
3. Nu există obligația de a colecta taxă pentru diferența negativă dintre costul de achiziție/producție și prețul de vânzare, întrucât această diferență nu poate fi considerată o operațiune asimilată unei livrări de bunuri și nu intră în baza de impozitare pentru livrări de bunuri și prestări de servicii efectuate în interiorul țării conform art. 286 din Codul fiscal.
2.3. Tratamentul fiscal în condițiile în care vânzarea se realizează între persoane afiliate
O atenție deosebită trebuie acordată în cazul în care vânzarea sub costul de achiziție/producție a unor produse se realizează între persoane afiliate. În acest sens trebuie avute în vedere prevederile pct. 5 din Normele metodologice date în aplicarea art. 11 alin. (4) din Codul fiscal.
Atunci când vânzarea unor produse sub costul de achiziție/producție se realizează între persoane afiliate trebuie respectat principiul valorii de piață. Organele fiscale pot ajusta, în cazul în care acest principiu nu este respectat, sau pot estima, în situația în care contribuabilul nu pune la dispoziția organului fiscal competent datele necesare pentru a stabili dacă prețurile de transfer practicate în situația analizată respectă principiul valorii de piață, suma venitului sau a cheltuielii aferent(e) rezultatului fiscal al oricăreia dintre părțile afiliate pe baza nivelului tendinței centrale a pieței.
Procedura de ajustare/estimare și modalitatea de determinare a nivelului tendinței centrale a pieței, precum și situațiile în care autoritatea fiscală poate considera că un contribuabil nu a furnizat datele necesare stabilirii respectării principiului pentru tranzacțiile analizate se stabilesc potrivit Codului de procedură fiscală. La determinarea valorii de piață a tranzacțiilor desfășurate între persoane afiliate se folosește metoda cea mai adecvată dintre următoarele:
✔ Metoda comparării prețurilor. Se bazează pe compararea prețului tranzacției analizate cu prețurile practicate de alte entități independente de aceasta, atunci când sunt vândute produse sau servicii comparabile. Pentru transferul de bunuri, mărfuri sau servicii între persoane afiliate, prețul de piață este acel preț pe care l-ar fi convenit persoane independente, în condițiile existente pe piețe, comparabile din punct de vedere comercial, pentru transferul de bunuri sau de mărfuri identice ori similare, în cantități comparabile, în același punct din lanțul de producție și de distribuție și în condiții comparabile de livrare și de plată. În acest sens, pentru stabilirea valorii de piață se poate recurge la compararea internă a prețurilor utilizate de persoana juridică vizată în tranzacțiile cu persoane independente sau la compararea externă a prețurilor utilizate în tranzacții convenite între persoane independente. În cazul în care cantitățile nu sunt comparabile, se utilizează prețul de vânzare pentru mărfurile și serviciile identice sau similare, vândute în cantități diferite. Pentru aceasta, prețul de vânzare se corectează cu diferențele în plus sau în minus care ar putea fi determinate de diferența de cantitate.
✔ Metoda cost plus. Se bazează pe majorarea costurilor principale cu o marjă de profit corespunzătoare domeniului de activitate al contribuabilului. Punctul de plecare pentru această metodă, în cazul transferului de produse, mărfuri sau servicii între persoane afiliate, este reprezentat de costurile producătorului sau ale furnizorului de servicii. Aceste costuri sunt determinate folosindu-se aceeași metodă de calcul pe care persoana care face transferul își bazează și politica de stabilire a prețurilor față de persoane independente. Suma care se adaugă la costul astfel determinat va avea în vedere o marjă de profit care este corespunzătoare domeniului de activitate al contribuabilului. În acest caz, prețul de piață al tranzacției controlate reprezintă rezultatul adăugării profitului la costuri. În cazul în care produsele, mărfurile sau serviciile sunt transferate printr-un număr de persoane afiliate, această metodă urmează să fie aplicată separat pentru fiecare stadiu, luându-se în considerare rolul și activitățile concrete ale fiecărei persoane afiliate. Profitul care majorează costurile furnizorului într-o tranzacție controlată va fi stabilit în mod corespunzător prin referință la marja de profit utilizată de un furnizor independent în tranzacții comparabile.
✔ Metoda prețului de revânzare. Prețul pieței este determinat pe baza prețului de revânzare al produselor și serviciilor către entități independente, diminuat cu cheltuielile de distribuție, alte cheltuieli ale contribuabilului și o marjă de profit. Această metodă se aplică pornindu-se de la prețul la care un produs cumpărat de la o persoană afiliată este revândut unei persoane independente. Acest preț este redus cu o marjă brută corespunzătoare, denumită marja prețului de revânzare, reprezentând valoarea din care ultimul vânzător din cadrul grupului își acoperă cheltuielile de vânzare și alte cheltuieli de operare în funcție de operațiunile efectuate, luând în considerare activele utilizate și riscul asumat, și să realizeze un profit corespunzător. În acest caz, prețul de piață pentru transferul bunului între persoane afiliate este prețul care rămâne după scăderea marjei și după ajustarea cu alte costuri asociate achiziționării produsului. Marja prețului de revânzare a ultimului vânzător într-o tranzacție controlată poate fi determinată prin referință la marja profitului de revânzare pe care același ultim vânzător o câștigă pentru bunurile procurate și vândute în cadrul tranzacțiilor necontrolate comparabile. De asemenea, se poate utiliza și marja profitului ultimei vânzări realizate de o persoană independentă în cadrul unor tranzacții necontrolate comparabile.
- factorii referitori la intervalul de timp dintre cumpărarea inițială și revânzare, inclusiv cei legați de schimbările survenite pe piață în ceea ce privește cheltuielile, ratele de schimb valutar și inflația;
- modificările survenite în starea și gradul de uzură ale bunurilor ce fac obiectul tranzacției, inclusiv modificările survenite prin progresul tehnologic dintr-un anumit domeniu;
- dreptul exclusiv al revânzătorului de a vinde anumite bunuri sau drepturi, care ar putea influența decizia asupra unei schimbări a marjei de preț.
Metoda prețului de revânzare este utilizată în cazul în care persoana care revinde nu majorează substanțial valoarea produsului. Metoda poate fi folosită și atunci când înainte de revânzare bunurile sunt nesemnificativ prelucrate și, în aceste circumstanțe, se poate stabili marja adecvată.
✔ Metoda marjei nete. Presupune calcularea marjei nete a profitului, obținută de o persoană în urma uneia sau mai multor tranzacții cu persoane afiliate, și estimarea acestei marje pe baza nivelului obținut de aceeași persoană în tranzacții cu persoane independente sau pe baza marjei obținute în tranzacții comparabile efectuate de persoane independente. Metoda marjei nete presupune realizarea unei comparații între anumiți indicatori financiari ai persoanelor afiliate și aceiași indicatori ai persoanelor independente care activează în cadrul aceluiași domeniu de activitate. În efectuarea comparației este necesar să se ia în considerare diferențele dintre persoanele ale căror marje sunt comparabile, avându-se în vedere factori cum sunt: competitivitatea persoanelor și a bunurilor echivalente pe piață, eficiența și strategia de management, poziția pe piață, diferența în structura costurilor, precum și nivelul experienței în afaceri.
✔ Metoda împărțirii profitului. Implică estimarea profitului obținut de persoanele afiliate în urma uneia sau mai multor tranzacții și împărțirea acestor profituri între persoanele afiliate, proporțional cu profitul care ar fi fost obținut de persoane independente. Aceasta se folosește atunci când tranzacțiile efectuate între persoane afiliate sunt interdependente, astfel încât nu este posibilă identificarea unor tranzacții comparabile. Împărțirea profiturilor trebuie să se realizeze printr-o estimare adecvată a veniturilor realizate și a costurilor suportate în urma uneia sau mai multor tranzacții de către fiecare persoană. Profiturile trebuie împărțite astfel încât să reflecte funcțiile efectuate, riscurile asumate și activele folosite de fiecare dintre părți.
✔ Orice altă metodă recunoscută în Liniile directoare privind prețurile de transfer emise de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) pentru societățile multinaționale și administrațiile fiscale, cu amendamentele, modificările și completările ulterioare.
- diferențele determinate de particularitățile bunurilor materiale, nemateriale sau ale serviciilor ce fac obiectul tranzacțiilor comparabile, în măsura în care aceste particularități influențează prețul de piață al obiectului respectivei tranzacții;
- funcțiile îndeplinite de persoane în tranzacțiile respective. La analiza funcțiilor persoanelor participante într-o tranzacție vor fi avute în vedere: importanța economică a funcțiilor îndeplinite de fiecare participant, împărțirea riscurilor și a responsabilităților între părțile care participă la tranzacție, volumul resurselor angajate, al utilajelor și al echipamentelor, valoarea activelor necorporale folosite.
- metoda care se apropie cel mai mult de împrejurările în care sunt stabilite prețurile supuse liberei concurențe pe piețe comparabile din punct de vedere comercial;
- metoda pentru care sunt disponibile date rezultate din funcționarea efectivă a persoanelor afiliate implicate în tranzacții supuse liberei concurențe;
- gradul de precizie cu care se pot face ajustări în vederea obținerii comparabilității;
- circumstanțele cazului individual;
- activitățile desfășurate efectiv de diferitele persoane afiliate;
- metoda folosită trebuie să corespundă împrejurărilor date ale pieței și ale activității contribuabilului;
- documentația care poate fi pusă la dispoziție de contribuabil.
- tipul, starea, calitatea, precum și gradul de noutate ale bunurilor, mărfurilor și serviciilor transferate;
- condițiile pieței pe care bunurile, mărfurile sau serviciile sunt folosite, consumate, tratate, prelucrate sau vândute unor persoane independente;
- activitățile desfășurate și stadiile din lanțul producției și distribuției ale entităților implicate;
- clauzele cuprinse în contractele de transfer privind obligațiile, termenele de plată, rabaturile, reducerile, garanțiile acordate, asumarea riscului;
- în cazul unor relații de transfer pe termen lung, avantajele și riscurile legate de acestea;
- condițiile speciale de concurență.
În aplicarea metodelor se iau în considerare datele și documentele înregistrate în momentul în care a fost încheiat contractul. În cazul contractelor pe termen lung este necesar să se aibă în vedere dacă părți terțe independente țin seama de riscurile asociate, încheind contractele corespunzătoare.
Totodată, se ține cont de aranjamentele financiare speciale, cum sunt condiții de plată sau facilități de credit pentru client diferite de practica comercială obișnuită. De asemenea, în cazul furnizării de către client de materiale sau de servicii auxiliare, la determinarea prețului de piață trebuie să se aibă în vedere și acești factori.
- prețuri practicate pe piețe speciale închise, unde aceste prețuri sunt stabilite diferit de condițiile de pe piața din care se face transferul;
- prețuri care sunt supuse reducerilor speciale legate de introducerea de produse noi pe piață;
- prețuri care sunt influențate de reglementările autorităților publice.
3. Procedura de aplicare a reducerilor în baza OG nr. 99/2000
În ceea ce privește vânzările la preț redus conform OG nr. 99/2000, reducerile de preț se fac după parcurgerea următoarelor etape:
371 „Mărfuri” | = | % 378 „Diferențe de preț la mărfuri” 4428 „TVA neexigibilă” | diferența de preț (în roșu) adaosul (în roșu) taxa neexigibilă (în roșu) |
5311 „Casa în lei” | = | % 707 „Venituri din vânzarea mărfurilor” 4427 „TVA colectată” | valoarea încasată valoarea de vânzare taxa aferentă |
% 607 „Cheltuieli privind mărfurile” 4428 „TVA neexigibilă” 378 „Diferențe de preț la mărfuri” | = | 371 „Mărfuri” | valoarea mărfurilor descărcate din gestiune costul de achiziție taxa neexigibilă diferența dintre venitul obținut și costul de achiziție |
Exemplu
- 800 lei – cost de achiziție;
- 200 lei – adaos comercial;
- 190 lei – TVA neexigibilă.
-297,5 lei | 371 „Mărfuri” | = | % 378 „Diferențe de preț la mărfuri” 4428 „TVA neexigibilă” | -297,5 lei -250,0 lei -47,5 lei |
892,5 lei | 5311 „Casa în lei” | = | % 707 „Venituri din vânzarea mărfurilor” 4427 „TVA colectată” | 892,5 lei 750,0 lei 142,5 lei |
902 lei 800 lei 152 lei -50 lei | % 607 „Cheltuieli privind mărfurile” 4428 „TVA neexigibilă” 378 „Diferențe de preț la mărfuri” | = | 371 „Mărfuri” | 902 lei |
Prin reducerea de 297,5 lei acordată, firma a vândut produsul sub costul de achiziție. Se observă că venitul obținut, de 750 lei (cont 707), este mai mic decât costul de achiziție al costumului, de 800 lei (cont 607).
BIBLIOGRAFIE
- Hotărârea Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 22/13.01.2016, cu modificările și completările ulterioare.
- Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 688/10.09.2015, cu modificările și completările ulterioare.
- Ordonanța Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, republicată în Monitorul Oficial nr. 603/31.08.2007, cu modificările și completările ulterioare.
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice