Tratamentul operațiunilor de sponsorizare și mecenat
Numărul 24-25, 27 iunie - 10 iulie 2017 » Expertiza și auditul afacerilor
Termeni-cheie: sponsorizare, mecenat, contract de sponsorizare, sponsor, beneficiar al sponsorizării, contract de mecenat, mecena, beneficiar al contractului de mecenat
Clasificare JEL: M41, K34
Operațiunile de sponsorizare și mecenat sunt reglementate în Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificările și completările ulterioare, iar tratamentul fiscal al acestora sub aspectul deductibilității și al taxei pe valoarea adăugată pentru acordarea de bunuri, executarea de lucrări sau prestarea de servicii este prevăzut în Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
1. Sponsorizarea
Potrivit art. 1 alin. (1) din Legea nr. 32/1994, sponsorizarea este actul juridic prin care două persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru susținerea unor activități fără scop lucrativ desfășurate de una dintre părți, denumită beneficiarul sponsorizării.
- obiectul sponsorizării;
- valoarea care i se atribuie contractului;
- durata sponsorizării;
- drepturile și obligațiile părților implicate în actul de sponsorizare ca sponsor și ca beneficiar al acesteia.
Calitatea de sponsor poate fi deținută de orice persoană fizică sau juridică din România sau din străinătate care efectuează o sponsorizare în condițiile legii.
- orice persoană juridică fără scop lucrativ care desfășoară în România sau urmează să desfășoare o activitate în domeniile: cultural, artistic, educativ, învățământ, științific – cercetare fundamentală și aplicată, umanitar, religios, filantropic, sportiv, protecția drepturilor omului, medico-sanitar, asistență și servicii sociale, protecția mediului, social și comunitar, reprezentarea asociațiilor profesionale, precum și întreținere, restaurare, conservare și punere în valoare a monumentelor istorice;
- instituțiile și autoritățile publice, inclusiv organele de specialitate ale administrației publice, pentru activitățile menționate mai sus;
- emisiuni ori programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, precum și cărți ori publicații din domeniile prezentate anterior;
- orice persoană fizică cu domiciliul în România a cărei activitate în unul dintre domeniile de mai sus este recunoscută de o persoană juridică fără scop lucrativ sau de o instituție publică ce activează în domeniul pentru care se solicită sponsorizarea.
O condiție care trebuie îndeplinită în cazul unui contract de sponsorizare este ca sursa de proveniență a bunurilor materiale sau a mijloacelor financiare să nu fie de la buget. În acest sens, art. 3 alin. (1) din Legea nr. 32/1994 prevede că persoanele fizice sau juridice din România nu pot efectua activități de sponsorizare sau de mecenat din surse obținute de la buget.
- sponsorizarea reciprocă între persoane fizice sau juridice;
- sponsorizarea efectuată de rude ori afini până la gradul al patrulea inclusiv;
- sponsorizarea unei persoane juridice fără scop lucrativ de către o altă persoană juridică ce o conduce sau o controlează direct.
Sponsorizarea în bani și/sau în bunuri materiale se consemnează în evidența contabilă a sponsorului și a beneficiarului sponsorizării, dacă prin lege aceștia au obligația organizării și conducerii contabilității proprii, pe baza documentelor care atestă efectuarea plății sau predarea, respectiv primirea bunurilor materiale.
2. Mecenatul
Potrivit art. 1 alin. (3) din Legea nr. 32/1994, mecenatul este un act de liberalitate prin care o persoană fizică sau juridică, numită mecena, transferă, fără obligație de contrapartidă directă sau indirectă, dreptul său de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare către o persoană fizică, ca activitate filantropică cu caracter umanitar, pentru desfășurarea unor activități în domeniile: cultural, artistic, medico-sanitar sau științific – cercetare fundamentală și aplicată.
- obiectul contractului;
- durata acestuia;
- valoarea aferentă bunurilor materiale sau mijloacelor financiare care fac obiectul contractului.
Calitatea de mecena poate fi deținută de orice persoană fizică sau juridică, iar calitatea de beneficiar al mecenatului o poate avea orice persoană fizică cu domiciliul în România, fără obligativitatea de a fi recunoscută de o persoană juridică fără scop lucrativ sau de o instituție publică, ce necesită un sprijin în domeniile cultural, artistic, medico-sanitar sau științific – cercetare fundamentală și aplicată.
3. Reflectarea în contabilitate a operațiunilor de sponsorizare și mecenat
- acordarea de resurse financiare în numerar sau prin virament bancar;
- executarea de lucrări sau prestarea de servicii;
- oferirea de bunuri de natura mijloacelor fixe sau a stocurilor.
Reflectarea în contabilitate a sponsorizării/mecenatului se face în funcție de forma sub care se realizează operațiunea respectivă.
➔ Acordarea de resurse financiare în numerar sau prin virament bancar
În practică, acordarea de resurse financiare în numerar sau prin virament bancar este cea mai întâlnită formă de sponsorizare și de mecenat. Reflectarea în contabilitate a operațiunii economice se realizează în funcție de modul în care s-a efectuat aceasta, astfel:
Suma acordată | 6582 „Donații acordate” | = | 5311 „Casa în lei” | Suma acordată |
Suma acordată | 6582 „Donații acordate” | = | 5121 „Conturi la bănci în lei” | Suma acordată |
➔ Executarea de lucrări sau prestarea de servicii
În cazul în care obiectul sponsorizării/mecenatului îl constituie executarea de lucrări sau prestarea de servicii, în evidența contabilă se înregistrează drept cheltuială de sponsorizare/mecenat valoarea efectivă a lucrării executate sau a serviciului prestat, fără a lua în considerare o cotă de profit. Pentru astfel de operațiuni, consumul de materiale, manopera etc. care au legătură directă cu obiectul sponsorizării/mecenatului se reflectă la cheltuieli după natura lor.
➔ Oferirea de bunuri de natura mijloacelor fixe sau a stocurilor
- prețul de vânzare, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, atunci când bunurile sunt produse de sponsor;
- prețul de cumpărare de pe piață, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, dacă bunurile sunt achiziționate în scopul sponsorizării. Intenția de cumpărare în vederea sponsorizării se poate dovedi prin factură sau chitanță fiscală, după caz, alături de contractul de sponsorizare încheiat între părți;
- valoarea în vamă a bunurilor materiale primite din străinătate cu titlu de sponsorizare, stabilită conform prevederilor legale.
Înregistrarea în contabilitate a sponsorizării constând în oferirea de bunuri de natura mijloacelor fixe sau a stocurilor se realizează prin trecerea la costuri a valorii acestora și, concomitent, descărcarea lor din gestiune.
Exemplul 1
Valoarea bunurilor oferite | 6582 „Donații acordate” | = | 3xx Cont de stocuri | Valoarea bunurilor oferite* |
* Valoarea bunurilor oferite se determină potrivit precizărilor de mai sus, în funcție de proveniență. În cazul nostru, dacă produsele au fost achiziționate, valoarea lor este egală cu prețul de cumpărare de pe piață, iar dacă provin din producție proprie, cu prețul de vânzare.
Exemplul 2
Valoarea de inventar Valoarea amortizată Valoarea rămasă de amortizat | % 28x Amortizări privind imobilizările 6582 „Donații acordate” | = | 21x Imobilizări corporale | Valoarea de inventar |
Există păreri conform cărora sponsorizarea constând în bunuri reprezintă de fapt o sponsorizare cu bani, cu ajutorul cărora ar putea fi cumpărate aceste bunuri. Potrivit acestei ipoteze, se înregistrează întâi o operațiune de vânzare, printr-un cont debitor (de exemplu, 461 „Debitori diverși”), care ar urma să se stingă prin intermediul cheltuielilor cu sponsorizarea. Nu suntem de acord cu o astfel de ipoteză, deoarece susținerea unei operațiuni de livrare ar atrage după sine, în condiții normale, colectarea de TVA.
4. Implicațiile acțiunilor de sponsorizare și mecenat asupra taxei pe valoarea adăugată
În cadrul acțiunilor de sponsorizare/mecenat, plătitorii de TVA au dreptul la deducerea taxei aferente bunurilor și serviciilor achiziționate care fac obiectul contractelor de sponsorizare/mecenat, cu respectarea nivelului și destinațiilor prevăzute de lege.
Conform art. 270 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal, nu constituie livrare de bunuri acordarea de bunuri de mică valoare, în mod gratuit, în cadrul acțiunilor de sponsorizare, de mecenat, de protocol/reprezentare, în condițiile stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare. Prin urmare, nu se colectează TVA pentru bunurile oferite ca sponsorizare cât timp se respectă condițiile din norme potrivit cărora acordarea de bunuri în cadrul acțiunilor de sponsorizare sau de mecenat nu este considerată livrare de bunuri dacă valoarea totală în cursul unui an calendaristic se încadrează în limita a 3‰ din cifra de afaceri.
- operațiuni taxabile;
- operațiuni scutite cu drept de deducere;
- operațiuni scutite fără drept de deducere;
- operațiuni pentru care locul livrării/prestării este considerat a fi în străinătate.
Încadrarea în acest plafon se determină pe baza datelor raportate prin deconturile de taxă depuse pentru un an calendaristic, fără a se lua în calcul sponsorizările și acțiunile de mecenat acordate în numerar sau bunurile pentru care taxa nu a fost dedusă.
Depășirea pragului maxim constituie livrare de bunuri cu plată, pentru care se colectează TVA, dacă s-a exercitat dreptul de deducere a taxei corespunzătoare depășirii. TVA colectată aferentă depășirii se calculează și se include la rubrica de regularizări din decontul de taxă întocmit pentru ultima perioadă fiscală a anului respectiv.
Exemplu
O entitate a realizat în cursul anului 2016 o cifră de afaceri de 10.000.000 lei. În cadrul unor acțiuni de sponsorizare, aceasta a acordat bunuri de natura stocurilor cu o valoare de achiziție de 50.000 lei, pentru care a dedus TVA la achiziție.
La sfârșitul anului 2016, având în vedere cifra de afaceri de 10.000.000 lei, din punctul de vedere al TVA societatea putea să acorde sub formă de sponsorizare bunuri în valoare de 30.000 lei (3‰ din cifra de afaceri), care nu erau considerate livrare de bunuri, deci nu se impunea colectarea de taxă aferentă valorii lor. Cum însă societatea a oferit bunuri în valoare de 50.000 lei, pentru diferența de 20.000 lei (suma cu care a fost depășită limita de 3‰) aceasta trebuie să recunoască TVA colectată în sumă de 4.000 lei.
Taxa pe valoarea adăugată aferentă valorii de 20.000 lei, care reprezintă depășirea plafonului, se înregistrează în contabilitate astfel:
4.000 lei | 635 „Cheltuieli cu alte impozite, taxe și vărsăminte asimilate” | = | 4427 „TVA colectată” | 4.000 lei |
5. Obligații specifice
Potrivit normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, în cazul depășirii plafonului pentru operațiunile de sponsorizare constând în bunuri, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de taxă au obligația să întocmească o autofactură, numai în scopuri de TVA. Aceasta se emite doar pentru a se crea un document justificativ de înregistrare a taxei pe valoarea adăugată colectate atât în evidența fiscală (jurnalul pentru vânzări), cât și în cea contabilă.
- numărul facturii, care este un număr secvențial acordat în baza uneia sau mai multor serii, ce identifică în mod unic o factură;
- data emiterii;
- numele, adresa și codul de înregistrare în scopuri de TVA ale persoanei impozabile (care se trec și la rubrica „Furnizor”);
- mențiunea „depășire plafon sponsorizare sau mecenat” în loc de denumirea și descrierea bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate;
- valoarea bunurilor sau serviciilor, exclusiv TVA;
- cota de taxă aplicabilă;
- valoarea taxei colectate.
6. Implicațiile acțiunilor de sponsorizare și mecenat asupra calculului impozitului pe profit
- 0,5% din cifra de afaceri;
- 20% din impozitul pe profit datorat.
În continuare prezentăm un exemplu de calcul privind scăderea din impozitul pe profit datorat a cheltuielilor reprezentând sponsorizarea.
Exemplu
Un contribuabil plătitor de impozit pe profit care a realizat o cifră de afaceri de 1.002.000 lei și cheltuieli în sumă de 860.000 lei încheie la data de 12 februarie 2017 un contract de sponsorizare în valoare de 15.000 lei, conform legii privind sponsorizarea, în calitate de sponsor.
Presupunem că nu există alte cheltuieli nedeductibile sau venituri neimpozabile în afară de operațiunea de sponsorizare.
- 0,5% din cifra de afaceri = 0,5% x 1.002.000 lei = 5.010 lei;
- 20% din impozitul pe profit înainte de deducerea cheltuielilor de sponsorizare = 20% x 25.120 lei = 5.024 lei.
Suma de scăzut din impozitul pe profit este de 5.010 lei. Astfel, pentru trimestrul I din 2017, impozitul pe profit datorat este de 20.110 lei (25.120 lei – 5.010 lei).
- Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea, publicată în Monitorul Oficial nr. 129/25.05.1994, cu modificările și completările ulterioare.
- Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 688/10.09.2015, cu modificările și completările ulterioare.
- Hotărârea Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 22/13.01.201
(Copyright foto: utah778 / 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național