UNICEF: 40 de milioane de preșcolari nu beneficiază de educație timpurie, esențială în anul de dinaintea începerii școlii, din cauza COVID-19
Numărul 29-30, 28 iul.-10 aug. 2020 » Lumea în care trăim
Cel puțin 40 de milioane de copii de vârstă preșcolară din întreaga lume nu au beneficiat de educația timpurie esențială în anul de dinaintea începerii școlii din cauza pandemiei de COVID-19, care a determinat închiderea serviciilor de educație timpurie și de îngrijire a copiilor, conform unui studiu publicat de UNICEF. Realizat de Biroul de Cercetare UNICEF – Innocenti, studiul analizează situația îngrijirii copiilor și a educației timpurii la nivel global și include o analiză a impactului pe care restricțiile extinse cauzate de COVID-19 l-au avut asupra acestor servicii vitale pentru familii.
„Perturbările în educație cauzate de pandemia de COVID-19 îi împiedică pe copii să își înceapă educația în cel mai bun mod posibil”, a declarat directorul executiv UNICEF, Henrietta Fore. „Îngrijirea copilului și educația timpurie constituie o fundație care stă la baza tuturor aspectelor ce țin de dezvoltarea copiilor. Pandemia amenință serios această fundație.”
Raportul Îngrijirea copiilor în timpul crizei globale: Impactul COVID-19 asupra vieții profesionale și de familie semnalează faptul că măsurile de izolare au cauzat mari dificultăți părinților care au trebuit să găsească un echilibru între îngrijirea copilului și viața profesională, o povară disproporționată fiind pusă pe umerii femeilor care, în medie, petrec de trei ori mai mult timp decât bărbații cu îngrijirea copiilor și cu munca domestică. Măsurile de izolare au relevat, de asemenea, o criză accentuată pentru familiile cu copii mici, în special în țările cu venituri medii și mici, multe dintre acestea deja având dificultăți în accesarea serviciilor de protecție socială. Serviciile de îngrijire a copiilor sunt esențiale în oferirea de servicii integrate, afecțiune, protecție, stimulare și nutriție și, în același timp, îi ajută pe cei mici să-și dezvolte aptitudini sociale, emoționale și cognitive.
Înainte de pandemia de COVID-19, serviciile de îngrijire a copilului prea scumpe, de proastă calitate sau inaccesibile au forțat mulți părinți să-i lase pe cei mici în medii nesigure și care nu îi încurajau să se dezvolte într-un moment critic din viața lor, mai mult de 35 de milioane de copii sub 5 ani din întreaga lume fiind lăsați uneori fără supravegherea unui adult. Din 166 de țări, mai puțin de jumătate oferă programe preșcolare gratuite timp de cel puțin un an, procentajul fiind de doar 15% în rândul țărilor cu venituri mici.
Mulți copii mici care rămân acasă nu beneficiază de joaca și susținerea de care au nevoie pentru o dezvoltare sănătoasă. În 54 de țări cu venituri medii și mici pentru care sunt disponibile date recente, aproximativ 40% dintre copiii cu vârsta între 3 și 5 ani nu aveau parte de stimulare socio-emoțională și cognitivă de la niciun adult din familie. De asemenea, lipsa opțiunilor de îngrijire și educație timpurie a copiilor determină mulți părinți, în special mame care lucrează fără forme legale, să fie nevoiți să își aducă copiii la locul de muncă. Peste 9 din 10 femei din Africa și aproape 7 din 10 femei din Asia și zona Pacificului lucrează fără forme legale și au acces limitat sau nu au acces la o formă de protecție socială. Raportul indică faptul că mulți părinți devin captivi în locuri de muncă nesigure și prost plătite, lucru care contribuie la cicluri de sărăcie pe mai multe generații.
Raportul oferă un ghid despre cum guvernele și angajatorii pot să îmbunătățească politicile de îngrijire și educație timpurie, inclusiv prin a le oferi copiilor șansa de a beneficia de centre de îngrijire de înaltă calitate, potrivite vârstei lor și accesibile financiar, indiferent de situația familială. De asemenea, ghidul identifică politici favorabile pentru familii, printre care: concediu remunerat pentru creșterea copilului pentru toți părinții, astfel încât să nu existe nicio întrerupere între finalul concediului de creștere a copilului și accesul la servicii necostisitoare de îngrijire a copiilor; condiții de muncă flexibile care să vină în întâmpinarea părinților care lucrează; investiții în pregătirea forței de muncă din serviciile de îngrijire a copiilor, inclusiv cursuri de formare; sisteme de protecție socială care să includă sprijin financiar oferit familiilor care lucrează fără forme legale.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național