Unul din patru consumatori casnici și-a schimbat sau intenționează să schimbe furnizorul de energie electrică

Unul din patru consumatori casnici și-a schimbat sau intenționează să schimbe furnizorul de energie electrică

Telex » Știri 8 noiembrie 2021  

O analiză a companiei globale de consultanță Kearney arată că, în contextul liberalizării prețului energiei electrice pentru clienții casnici, furnizorii tradiționali încep să resimtă fluctuații ale cotei de piață, cu un potențial ridicat de accelerare a trendului în următorii ani, relatează Mediafax. În ultimii ani, consumul de energie electrică în Romania a fost relativ constant, in jurul valorii de 50 TWh. Nici pentru anii următori nu se estimează o creștere mai mare de 1% pe an.

Odată cu liberalizarea prețurilor pentru consumatorii casnici de la începutul lui 2021, în jur de 80% din totalul de energie electrică consumată în România este vândută pe piața liberă.

Cei patru furnizori tradiționali, Electrica, Enel, E.ON și Cez, au înregistrat cumulat la jumătatea anului 2021 o cotă de piață de 52%, cu 8 puncte procentuale mai mică față de anul 2011, când piața era încă reglementată, atât pentru clienții casnici, cât și pentru cei industriali, și cu 3 puncte procentuale mai puțin față de sfârșitul anului trecut, înainte de finalizarea calendarului de liberalizare a prețului la energia electrică pentru consumatorii casnici.

Acest trend este așteptat să se intensifice pe termen scurt și mediu pe măsură ce pe piață încep să se evidențieze noi jucători, iar clienții casnici din România devin mai deschiși la posibilitatea schimbării furnizorului, mai ales sub influența creșterii abrupte a prețurilor la utilități din ultima perioadă. În plus, experiența altor piețe europene indică faptul că accelerarea schimbării de furnizor se întâmplă la câțiva ani de la momentul liberalizării pieței.

Kearney a realizat cu sprijinul Mercury Research un sondaj cu participarea a peste 600 de consumatori casnici de energie electrică din România. Studiul a avut ca scop evaluarea gradului de informare și a preferințelor de consum la nivel de gospodărie în contextul liberalizării prețului energiei electrice. Studiul reflectă eforturile de informare continue ale ANRE și ale furnizorilor – 97% dintre respondenți știu despre posibilitatea de a-și schimba și alege furnizorul de electricitate. 7% dintre aceștia au parcurs deja procesul de trecere la un alt furnizor; alți 17% iau în considerare o schimbare în următoarele 6-12 luni. În jur de 15% dintre cei care încă nu au optat pentru o schimbare a furnizorului spun că nu le este foarte clar procesul prin care pot face acest lucru.

În ceea ce privește motivația din spatele alegerilor consumatorilor, aproximativ 9 din 10 dintre cei care și-au schimbat furnizorul au fost interesați de un preț mai mic. Cu toate acestea însă doar 1 din 3 chiar a observat o reducere a costurilor. Jumătate au declarat ca nu au observat o schimbare. Prețul este motivul principal și pentru cei care iau în considerare o schimbare în viitorul apropiat.

Căutarea unui serviciu de relații cu clienții mai bun a fost unul dintre principalele motive pentru aproximativ 25% dintre cei care au schimbat sau intenționează să schimbe furnizorul.

Pe termen scurt, 30% dintre respondenți ar putea fi convinși să își schimbe furnizorul și prin prisma serviciilor adiționale oferite (spre exemplu, intervenții pentru situații de urgență, instalare de panouri fotovoltaice, centrale termice etc.).

De altfel, apetitul consumatorilor români pentru servicii cu valoare adăugată este considerabil. 60%-70% dintre respondenți declară că sunt interesați de asistență tehnică, produse de asigurare pentru electrocasnice, precum și proiectare și instalare de panouri fotovoltaice, acestea fiind în special dorite de consumatorii cu vârste sub 45 de ani. Clienții cu venituri medii sunt mai interesați de servicii financiare (asigurări sau credite pentru electrocasnice / echipamente energetice), iar cei cu venituri mai ridicate de panouri fotovoltaice și smart devices.

Dat fiind nivelul relativ constant al consumului anual de energie electrică, furnizorilor le rămân două opțiuni de creștere: revizuirea ofertei și a procesului comercial pentru serviciile tradiționale de furnizare astfel încât acestea să fie atractive pentru consumatori, și continuarea dezvoltării de noi servicii adiacente furnizării de energie.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.