Card Cadou Edenred - oferă un cadou personalizat la ocazii speciale
„Valențele profesiei se dezvăluie în timp, în practică”

„Valențele profesiei se dezvăluie în timp, în practică”

Numărul 36, 18-24 sept. 2018  »  Cariere. Drumul spre performanță

Interviu cu Valentina Veronica Mitran-Piticu, expert contabil, președintele Comisiei de disciplină de pe lângă Consiliul Filialei CECCAR Teleorman

Alexandra Rizea: Cum vă este, desigur, cunoscut, interviurile pe care le publicăm în fiecare număr din CECCAR Business Magazine au confirmat și reconfirmat rolul esențial al experiențelor personale, atât în afirmarea profesională, cât și în cea civică, a experților contabili și contabililor autorizați. În acest context, vă propunem să vă referiți la elementele cele mai importante care v-au marcat cariera.

Valentina Veronica Mitran-Piticu: În copilărie, undeva pe la 12 ani, mi-am dorit să mă fac medic. Așa se explică de ce am absolvit un liceu cu profilul biologie-chimie. Însă, viața avea să-mi rezerve un alt parcurs profesional. Din cauza problemelor financiare, am fost nevoită să mă angajez și să mă îndrept spre o facultate cu frecvență redusă. Astfel, m-am angajat ca ajutor de analist programator. În acest fel, am luat cunoștință cu un domeniu de activitate care m-a atras, care mi-a oferit deschiderea spre o profesie ale cărei valențe mi s-au dezvăluit în timp, în practică. Acest fapt a stat la baza opțiunii esențiale în ceea ce privește formarea mea profesională. Am urmat cursurile Facultății de  Contabilitate și Informatică de Gestiune IFR. Experiența de la locul de muncă m-a ajutat să înțeleg mult mai ușor cursurile din facultate. La locul de muncă am trecut la serviciul de contabilitate, iar din anul II de facultate am devenit referent de specialitate contabilitate. Am absolvit cursurile universitare și am devenit economist, „doctor de cifre”, așa cum îmi place să le spun copiilor mei. Au fost ani grei, întrucât, în paralel cu studiile la Facultatea de Contabilitate și Informatică de Gestiune, am urmat și cursurile la Facultatea de Drept.

Consemnând aceste elemente de ordin biografic, vă rugăm să vă referiți la componentele unui proces de formare profesională care permit să se facă față unor exigențe superioare.

Desigur, am luat decizia de a-mi însuși și cunoștințe juridice deoarece am dorit să confer serviciilor oferite clienților mai multă substanță, dat fiind și faptul că legislația impune și competențe din sfera Dreptului. Dar, mai este un aspect pe care doresc să-l subliniez, și anume faptul că îmi aduc aminte cu plăcere de acele vremuri. Eforturile au fost și sunt răsplătite din plin. Încă din facultate țineam evidențe contabile. La serviciu, am urcat treaptă cu treaptă – de la ajutor de analist programator la referent de contabilitate, apoi economist și șef de serviciu contabilitate. În anul 2006, am promovat examenul de expert contabil, iar în 2007 mi-am autorizat societatea și, de atunci, fac parte din echipa CECCAR Teleorman. În prezent, am ajuns să conduc, prin cele trei firme pe care le administrez, peste 100 de oameni. Mă mândresc cu tot ceea ce am realizat și, când mă uit înapoi, la sacrificiile pe care le-am făcut, sunt convinsă ca a meritat tot efortul.

Tocmai pornind de la ceea ce ați comunicat cititorilor, avem elementele necesare pentru a consemna – în viziunea dvs. – modalitățile concrete de identificare și de valorificare a opțiunii profesionale nu numai în faza inițială, ci și pe parcurs. Din acest unghi de vedere, cum se îmbină aspirațiile personale cu interesul public? Ce presupune, ca priorități, funcția pe care o dețineți în Filiala CECCAR Teleorman, cea de președinte al Comisiei de disciplină?

Am descoperit tainele meseriei de contabil etapă cu etapă, îmbinând teoria cu practica, așa cum se influențează ele reciproc; mă bucur și azi să descopăr noi lucruri, noi provocări. Este ca și cum aș spune „pofta vine mâncând”. Chemarea, înclinația spre analize și sinteze de natură profesională le-am dobândit, tot treptat, descoperindu-le singură și/sau cu ajutorul oamenilor cu care am interacționat. Și am avut prilejul, oportunitatea să am lângă mine adevarați profesioniști, la care am găsit mereu un sfat, un sprijin. Profit de această ocazie să le mulțumesc, tuturor! În ceea ce privește funcția de președinte al Comisiei de disciplină a Filialei CECCAR Teleorman, trebuie să remarc că a fost și este o nouă provocare pentru mine. Până la această dată am avut posibilitatea să-mi cunosc colegii și să știu că litigii majore nu sunt. Profit de ocazie și vă spun că această funcție o privesc cu responsabilitate, dar, totodată, sper – cunoscându-mi colegii, care sunt profesioniști în adevăratul înțeles al cuvântului – că nu vor fi probleme în materie de comportament etic.

Pentru că ați implicat, în răspunsul dvs., principiile deontologice promovate de CECCAR, vă propunem să dezvoltați această temă de incontestabil interes, atât individual, cât și la scara întregii comunități profesionale.

Pentru a identifica, pentru a evalua și pentru a aplica măsuri de protecție, de prevenire, prin care să reducem și să tindem spre eliminarea amenințărilor la adresa conformității, trebuie să ai o determinare specială, ceea ce nu este la îndemâna oricui. Aplicarea principiilor fundamentale de etică este esențială în practica noastră, deoarece constituie însăși temelia prestigiului, încrederii și aprecierii pozitive din partea clienților. Este vorba aici și despre forța exemplului personal. A fi drept, integru, onest în relațiile profesionale și de afaceri este primul pas – un pas decisiv – spre o carieră respectabilă. Toți avem prejudecăți, dar influența acestora nu are ce căuta în raționamentele profesionale și de afaceri, adică trebuie să fim în permanență obiectivi, deoarece subiectivismul, ca și partizanatele de orice fel, pot să dăuneze grav calității serviciilor pe care le prestăm. Sunt categoric împotriva comportamentului definit prin formula „merge și așa”. Abilitatea, grija față de cerințele clienților reprezintă o obligație de prim ordin deoarece elementele care țin strict de domeniul contabilității se îmbină în practică, în activitatea de zi cu zi, cu preocuparea de a le asigura compatibilitatea cu cerințele de integritate, de obiectivitate și de independență.

În continuare, referindu-ne la stadiul actual al dezvoltării economico-sociale a județului Teleorman, vă rugăm să prezentați și acțiunile întreprinse la nivelul filialei pentru întărirea colaborării cu alte organizații profesionale, cu autoritățile publice locale, în vederea unirii eforturilor îndreptate spre diminuarea decalajelor față de zonele mai avansate din țară.

Suntem în permanență preocupați de faptul că Filiala CECCAR Teleorman își desfășoară activitatea într-o zonă mai puțin dezvoltată economic; din păcate, suntem pe ultimele locuri în mai toate statisticile economico-sociale. Teleormanul nu și-a valorificat în suficientă măsură apropierea de București, principalul pol de dezvoltare al țării. Dunărea, „artera Europei”, și faptul că Teleormanul deține unul dintre cele mai fertile terenuri agricole din țară, reprezintă, la rândul lor, premise dintre cele mai favorabile pentru un progres economico-social mult mai accelerat. Aceasta este și ideea centrală care orientează acțiunile filialei în vederea întăririi colaborării cu organiusmele și instituțiile la care v-ați referit. Astfel, prin întâlnirile profesionale cu  reprezentanții ANAF, ai IPJ Teleorman – Biroul de Investigare a Fraudelor, ai Oficiului Registrului Comerțului, cu Biroul de Expertiză Contabilă de pe lângă Tribunalul Teleorman, examinăm sistematic stările de fapt, procesele și fenomenele care definesc viața economico-socială a județului și fiecare, în domeniile specifice de activitate, punem în aplicare concluziile comune. Bunăoară, cu reprezentanții ANAF avem regulat întâlniri care ne permit să aprofundăm noutățile din domeniul fiscal, respectiv modificări legislative, declarații, bilanțuri etc., ceea ce are un efect pozitiv în economia reală, în demersurile întreprinzătorilor, ale managerilor îndreptate tocmai spre consolidarea afacerilor lor ca parte componentă a ceea ce am numit viața economico-socială a județului. Pe reprezentanții IPJ Teleorman îi sprijinim în aplicarea corectă a legii, răspundem solicitărilor lor de a le oferi soluții competente, care contribuie la diminuarea gradului de infracționalitate economică, fapt deosebit de important în contextul preocupărilor pentru respectarea legalității, ca factor esențial în procesul de fructificare a potențialului de care dispunem. De asemenea, ținem legătura permanent cu reprezentanții  Biroului de Expertiză Contabilă de pe lânga Tribunalul Teleorman, punând la dispoziția instanțelor de judecată expertize contabile, financiare, fiscale, salariale, la timp și conforme cu prevederile legale, ceea ce reprezintă tot contribuții notabile la desfășurarea activităților economico-sociale sub semnul preocupărilor generale de diminuare a decalajelor față de zonele mai dezvoltate ale țării.

Întrucât ați scos în evidență elemente specifice ale exercitării profesiei în funcție de condițiile de loc și de timp, vă rugăm să vă referiți – atât la nivel individual, cât și la nivelul filialei – la măsurile, inițiativele și acțiunile care au conferit și conferă activităților profesionale atributele specifice erei digitale.

Pe baza experienței acumulate, s-a format și s-a sedimentat convingerea că actualele progrese în tehnologia informației stimulează inovarea în toate domeniile și, aș cuteza să spun, în mod special în profesia noastră, deoarece funcțiile contabilității vizează nemijlocit influențarea pozitivă a proceselor și fenomenelor din economie, din întreaga societate. Prin urmare, adaptarea la cerințele erei digitale nu mai reprezintă o opțiune, ci o necesitate pentru un business eficient, pentru exercitarea profesiei contabile la nivel de performanță. În scopul asigurării eficienței activității pe care o desfășurăm, a calității serviciilor oferite clienților, acționăm pentru a pune cât mai bine în valoare toate avantajele pe care le oferă IT-ul: acuratețe, securitate, capacitatea de a lucra cu volume mari de date și de a le procesa în mod adecvat. Cum bine se știe, pentru CECCAR această temă este de foarte mare actualitate. Astfel, și filiala noastră transmite informații utile membrilor prin conferințe de prezentare a noutăților, inclusiv a celor de ordin tehnologic, prin programe de formare și stagii de pregătire, în strânsă colaborare cu universități și asociații de profil. În acest fel, filiala facilitează îmbogățirea permanentă a cunoștințelor membrilor în domeniul IT, ceea ce ne permite să eficientizăm activitatea noastră, să răspundem noilor cerințe, transformând provocările erei digitale în oportunități.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.