MyWIZ - Business în cloud
Valoarea adăugată și performanța

Valoarea adăugată și performanța

Numărul 4, 5-11 febr. 2019  »  La început a fost cuvântul...

Utilizarea metaforelor în scris sau în vorbirea curentă, atunci când ne referim la procese economico-sociale, exprimă, neîndoios, nevoia noastră, a tuturor, de a da comunicării cu semenii un plus de atractivitate, de expresivitate. Dar, ne este dat, din păcate, să constatăm, mai ales în media audiovizuală, și formulări „metaforice” prin care se denaturează conținutul științific al unor noțiuni importante.

Un exemplu îl constituie punerea egalității între „valoarea adăugată” și „plusvaloare”. Primul termen definește, cum se știe, la nivelul entităților economice și sociale, diferența dintre încasările totale și consumul de factori (salarii, impozite și taxe, amortizări, profit etc.). La nivel național, de asemenea, cum bine se știe, „valoarea adăugată” este exprimată prin indicatorul „produs intern brut” (PIB).

În ceea ce privește „plusvaloarea”, indiferent de doctrinele, de concepțiile pe baza cărora este definită, noțiunea se referă la diferitele forme ale „supramuncii”, respectiv ceea ce se regăsește în diferite forme de „profit”. Există și accepțiunea fiscală a „plusvalorii”, adică identificarea unui câștig rezultat din operațiuni de cesiune sau de reevaluare a unui element patrimonial. Sunt aspecte binecunoscute de profesioniștii contabili. Ceea ce dorim, însă, să relevăm îi vizează pe acei nespecialiști care lansează în spațiul public formulări incorecte privind unele noțiuni, procese și fenomene economice. Așa că, atunci când se dorește să se folosească alt termen în loc de „valoare adăugată”, se poate scrie, eventual, „valoare în plus”, în nici un caz „plusvaloare”.

Întrucât, până la urmă, este vorba despre „rezultate”, mai semnalăm o temă de reflecție legată de cuvântul „performanță”. Adesea, am întâlnit următoarea sintagmă: „performanță de top”. Or, „topul” nu înseamnă altceva decât un clasament întocmit, de cele mai multe ori, pe bază de „rezultate”, ceea ce implică, de regulă, „performanțele”. Așadar, dacă dorim să fim „performanți” este obligatoriu ca o asemenea aspirație să nu neglijeze locul și rolul unei exprimări corecte în materie de comunicare, ceea ce poate să însemne și „valoare adăugată”. (T.B.)

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.