MyWIZ, secretul contabililor de succes
Vânzarea mărfurilor sub preţul de achiziţie

Vânzarea mărfurilor sub preţul de achiziţie

Numărul 37, 25 sept. - 1 oct. 2018  »  Expertiza și auditul afacerilor

CECCAR

REZUMAT
Obiectul acestui articol îl constituie prezentarea unor aspecte legate de vânzarea mărfurilor sub preţul de achiziţie. Astfel, vom avea în vedere prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care reglementează activităţile din sectorul comercial şi al serviciilor de piaţă în ceea ce priveşte cerinţele necesare desfăşurării activităţilor respective, structurile de vânzare, practicile comerciale şi regulile generale de comercializare, precum şi Normele metodologice de aplicare a acesteia.

Termeni-cheie: vânzare de lichidare, vânzare de soldare, vânzare promoţională, preţ redus

Clasificare JEL: F13, O24, M41


Conform Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 şi Legii nr. 650/2002 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, îi este interzis oricărui comerciant să ofere sau să vândă produse în pierdere, cu excepţia vânzărilor:

  • de lichidare;
  • de soldare;
  • efectuate în structuri de vânzare denumite magazin de fabrică sau depozit de fabrică;
  • promoţionale;
  • de produse destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, după ce evenimentul a trecut şi este evident că bunurile respective nu mai pot fi vândute în condiţii comerciale normale;
  • de produse care într-o perioadă de trei luni de la aprovizionare nu au fost vândute;
  • accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapidă sau a căror conservare nu mai poate fi asigurată până la limita termenului de valabilitate;
  • de produse la un preţ aliniat la cel legal practicat de ceilalți comercianți din aceeaşi zonă comercială, pentru acelaşi produs, determinat de mediul concurenţial;
  • de produse cu caracteristici identice ale căror preţuri de reaprovizionare s-au diminuat.

De asemenea, excepţie este şi cazul produselor aflate în pachete de servicii.

OG nr. 99/2000 reglementează activităţile din sectorul comercial şi al serviciilor de piaţă în ceea ce priveşte cerinţele necesare desfăşurării acestor activităţi, structurile de vânzare, practicile comerciale şi regulile generale de comercializare, precum şi sancţiunile în caz de nerespectare a prevederilor acesteia. Actul normativ menţionat vizează activităţile comerciale desfăşurate şi serviciile prestate pe teritoriul României.

Important!
Nu este permisă vânzarea în pierdere pentru vânzările promoționale.
Vânzarea în pierdere înseamnă orice vânzare la un preţ egal sau inferior costului de achiziţie, aşa cum este definit acesta în reglementările legale în vigoare.
Vânzările de lichidare

Prin vânzare de lichidare se înţelege orice vânzare precedată sau însoţită de publicitate şi anunțată sub denumirea de lichidare şi care, printr-o reducere de preţuri, are ca efect vânzarea accelerată a totalității stocului de produse sau numai a unei părţi a acestuia dintr-o structură de vânzare cu amănuntul.

Vânzările de lichidare se pot realiza în următoarele situaţii:

  • încetarea definitivă a activităţii comerciantului, inclusiv în cazul schimbării proprietarului, chiriașului, locatarului sau mandatarului, după caz, care exploatează structura de vânzare, cu excepţia situaţiilor în care aceasta este vândută, cedată sau închiriată unei persoane juridice administrate de vechiul proprietar (utilizator) sau în care acesta este acţionar;
  • încetarea din proprie iniţiativă a activităţii comerciantului în structura de vânzare respectivă sau ca urmare a anulării contractului de închiriere, locaţie ori mandat, în baza unei hotărâri judecătorești rămase definitive sau a uneia de evacuare silită;
  • întreruperea activităţii comerciale sezoniere pentru o perioadă de cel puţin cinci luni după terminarea operaţiunilor de lichidare;
  • schimbarea profilului structurii de vânzare, suspendarea sau înlocuirea unei activităţi comerciale desfăşurate în acea structură;
  • modificarea condiţiilor de exploatare a suprafeței de vânzare, dacă lucrările de transformare şi amenajare depăşesc 30 de zile şi sunt efectuate în interiorul ei, structura de vânzare fiind închisă în toată această perioadă, sau modificarea condiţiilor de exercitare a activităţii în cazul încheierii ori anulării unui contract de distribuţie având o clauză de aprovizionare exclusivă;
  • vânzarea stocului de produse de către moștenitorii legali ai comerciantului defunct;
  • deteriorarea gravă, din cauza unor calamităţi ori acte de vandalism, a unei părţi sau, după caz, a întregului stoc de produse, exclusiv cele alimentare.

Poate fi dat ca exemplu cazul unei societăţi care are ca activitate comerţul cu amănuntul şi decide să îşi schimbe profilul de activitate, devenind prestatoare de servicii.

Lichidarea stocului de marfă existent
Orice anunț sau altă formă de publicitate privind vânzarea de lichidare trebuie să specifice în mod obligatoriu data de debut a vânzării şi durata acesteia, precum şi sortimentul de mărfuri supus vânzării de lichidare, în cazul în care operaţiunea nu se referă la totalitatea produselor din structura de vânzare.

Pe durata vânzărilor de acest tip se pot lichida numai produsele înscrise în lista de inventar aferentă notificării şi aflate în stocul unităţii comerciale la data depunerii/transmiterii notificării. Stocul este format din produsele expuse în spațiile destinate vânzării şi cele aflate în depozitele structurii de vânzare. Mărfurile deţinute în antrepozite şi/sau în depozite situate în afara structurii de vânzare pentru care a fost făcută notificarea nu intră în componenţa stocului de lichidat.

Pot face obiectul vânzărilor de lichidare numai produsele care fac parte din stocul structurii de vânzare şi a căror contravaloare a fost achitată de comerciant la data depunerii/transmiterii notificării sau a emiterii hotărârii judecătorești ori la data deteriorării grave din cauza unor calamităţi sau acte de vandalism.

În cazul vânzărilor de lichidare este necesară o notificare la primăria localității în a cărei rază teritorială este amplasată structura de vânzare sau, după caz, la primăriile sectoarelor municipiului Bucureşti, în baza unui inventar detaliat al mărfurilor de lichidat întocmit de comerciant, care este obligat să justifice cu documente legale provenienţa produselor respective.

La cererea organelor de control abilitate, comerciantul trebuie să justifice cu documente legale situaţia care a motivat vânzarea de lichidare.

Vânzările de soldare

Vânzarea de soldare este orice vânzare însoţită sau precedată de publicitate şi anunțată sub denumirea soldare/soldări/solduri şi care, printr-o reducere de preţuri, are ca efect vânzarea accelerată a stocului de mărfuri sezoniere dintr-o structură de vânzare cu amănuntul.

Vânzările de soldare se pot efectua numai în cursul a două perioade pe an, cu o durată maximă de câte 45 de zile fiecare, cu condiţia ca produsele propuse pentru soldare să fie achitate furnizorului de către comerciant cu cel puţin 30 de zile înaintea datei de debut a perioadei de soldare şi oferite spre vânzare în mod obişnuit înaintea acestei date.

Stocul de produse propus pentru soldare trebuie să fie constituit în prealabil în acea structură de vânzare, în spațiile de vânzare şi depozitele acesteia, precum şi, după caz, în unul sau mai multe depozite ale comerciantului, cu cel puţin 15 zile înainte de data de debut a vânzărilor respective, şi nu va fi reînnoit după constituire sau în cursul acestora.

Perioadele de soldări se stabilesc de comerciant între următoarele limite:

  • 15 ianuarie – 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamnă-iarnă;
  • 1 august – 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primăvară-vară.

Comercianţii au obligaţia să notifice la primăria în a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea perioada în care efectuează aceste vânzări cu cel puţin 15 zile înainte de începerea operaţiunilor.

Orice anunț sau altă formă de publicitate trebuie să specifice data de debut a vânzării de soldare şi durata acesteia, precum şi sortimentul de mărfuri supus soldării, în cazul în care operaţiunea nu se referă la totalitatea produselor din structura de vânzare.

Vânzările efectuate în structuri denumite magazin de fabrică sau depozit de fabrică

Vânzările în cadrul structurilor denumite magazin de fabrică sau depozit de fabrică sunt vânzările din producţia proprie, efectuate direct spre consumatori de către producători, aceştia îndeplinind obligaţiile ce îi revin oricărui comerciant care desfăşoară comerţ cu amănuntul. Vânzările cu preţ redus prin magazin sau depozit de fabrică nu sunt supuse notificării.

În cazul acestora, producătorii pot practica vânzări cu preţ redus pentru acea parte din producţia lor care îndeplinește următoarele condiţii asupra cărora consumatorii au fost informați:

  • nu a fost anterior oferită spre vânzare din cauza defectelor de fabricaţie;
  • face obiectul retururilor din rețeaua comercială;
  • reprezintă stocul din producţia sezonului anterior rămas nevândut.

Excepţie fac produsele alimentare.

Orice producător care vinde cu preţ redus o parte a producţiei sale este obligat să pună la dispoziţie organelor de control abilitate toate documentele legale care justifică originea şi data de fabricaţie a mărfurilor ce fac obiectul acestor vânzări.

Vânzările promoţionale

Vânzările promoţionale sunt vânzările cu amănuntul/vânzările cash and carry/prestările de servicii de piaţă care pot avea loc în orice perioadă a anului, fără să facă obiectul notificării, în următoarele condiţii:

  • să nu fie efectuate în pierdere;
  • să se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile, precum şi la servicii vândute ori, după caz, prestate în mod curent;
  • produsele şi serviciile promovate să existe la vânzare pe durata întregii perioade anunțate a acestor vânzări sau comerciantul să informeze consumatorii că oferta este valabilă numai în limita stocului disponibil.

Nu sunt considerate vânzări promoţionale acţiunile de promovare efectuate de producători şi cele de lansare de produse/servicii noi pe piaţă.

Vânzările cu preţ redus care presupun anunţarea consumatorilor despre o reducere de preţuri ce comportă o comparaţie exprimată în cifre sunt supuse următoarelor reguli de fixare şi publicitate a preţurilor:

✔ Orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spațiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Preţul redus trebuie să fie inferior celui de referinţă, acesta din urmă reprezentând cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.

✔ Orice anunţ de reducere de preţuri, indiferent de forma, modul de publicitate şi motivația reducerii, trebuie să se adreseze ansamblului consumatorilor şi să indice în cifre o reducere în raport cu preţurile de referinţă, excepţie făcând:

  • publicităţile comparative de preţ;
  • anunţurile publicitare exclusiv literare, care nu conțin cifre;
  • anunţurile de preţ de lansare a unui nou produs pe piaţă;
  • anunţurile publicitare orale efectuate exclusiv în interiorul magazinului pentru reduceri de preţuri la un anumit raion, pentru o foarte scurtă perioadă a unei zile de vânzare.

✔ Publicitatea prin catalog şi ofertele de reducere de preţuri, lansate de comercianţii care practică vânzarea prin corespondenţă, pot fi valabile numai până la epuizarea stocurilor, cu condiţia ca această menţiune să figureze vizibil şi lizibil în catalog.

✔ Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:

  • fie prin menționarea noului preţ lângă cel anterior, barat;
  • fie prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare;
  • fie prin specificarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă cel anterior, barat.

✔ Se interzice ca o reducere de preţ pentru un produs şi/sau serviciu să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părţi din produs şi/sau serviciu.

✔ Toate documentele justificative legale care atestă veridicitatea preţului de referinţă trebuie păstrate pentru a putea fi prezentate ori de câte ori este nevoie organelor de control abilitate.

✔ Orice anunţ de reducere de preţuri care nu corespunde reducerii practicate efectiv în raport cu preţul de referinţă este considerat o formă de publicitate înșelătoare şi este sancționat conform reglementărilor legale în vigoare.

Important!
Regulile enumerate anterior nu se aplică atunci când reducerea de preţ pe produs rezultă din creşterea cantității de produs conținută în ambalajul utilizat în mod uzual în comercializarea acestuia sau din creşterea numărului de produse identice oferite spre vânzare într-un ambalaj colectiv.
Abordarea fiscală

Din cele prezentate mai sus se desprinde concluzia că în cazul vânzărilor de lichidare şi de soldare, atunci când acestea se efectuează în pierdere, diferenţa negativă dintre preţul de vânzare şi costul de achiziţie este deductibilă din punct de vedere fiscal.

Atenţie!
Este foarte important motivul pentru care se vinde în pierdere. De asemenea, pentru ca pierderea să fie deductibilă din punct de vedere fiscal trebuie să se dovedească că preţul de vânzare este stabilit în mod obiectiv.

Exemplu

O societate importă un utilaj în scopul de a-l revinde unui client român. Vânzarea nu are loc la data convenită. Ulterior, activul este vândut unui client extern la un preţ inferior celui de import.

În cazul în care se poate justifica faptul că nu a fost posibilă vânzarea la un preţ superior costului de achiziţie, depăşindu-se perioada de trei luni de la aprovizionare, pierderea din vânzare (diferenţa dintre conturile 607 „Cheltuieli privind mărfurile” şi 707 „Venituri din vânzarea mărfurilor”) este considerată deductibilă şi nu trebuie făcută ajustarea TVA deduse inițial.

În contabilitate se fac următoarele înregistrări:

–  Înregistrarea importului:

Cost de achiziţie = 10.000 euro x 4,60 lei/euro                                                            46.000 lei
Taxă vamală = 46.000 lei x 10%                                                                                        4.600 lei
TVA deductibilă = (46.000 lei + 4.600 lei) x 19%                                                             9.614 lei
50.600 lei 371
„Mărfuri”
= %
401
„Furnizori”
446
„Alte impozite, taxe
şi vărsăminte asimilate”
50.600 lei
46.000 lei

4.600 lei
–  Plata datoriilor în vamă:
14.214 lei
  9.614 lei

  4.600 lei
%
4426
„TVA deductibilă”
446
„Alte impozite, taxe
şi vărsăminte asimilate”
= 5121
„Conturi la bănci
în lei”
14.214 lei

Valoarea contabilă a activului = 50.600 lei

–  Exportul utilajului (preţ de vânzare – 45.500 lei):
45.500 lei 4111
„Clienţi”
= 707
„Venituri din
vânzarea mărfurilor”
45.500 lei
–  Scăderea din gestiune:
50.600 lei 607
„Cheltuieli
privind mărfurile”
= 371
„Mărfuri”
50.600 lei

Diferenţa dintre costul de achiziţie şi preţul de vânzare, în sumă de 5.100 lei (50.600 lei – 45.500 lei), este deductibilă la calculul impozitului pe profit dacă se justifică faptul că vânzarea nu s-a putut realiza în termen de trei luni de la data achiziţiei la un preţ superior valorii contabile.

Excepţie
În cazul unei vânzări promoţionale, deoarece legea nu permite vânzarea în pierdere, diferenţa dintre preţul de vânzare şi costul de achiziţie este nedeductibilă. TVA aferentă acestei diferenţe se înregistrează ca o cheltuială nedeductibilă, astfel:
  635
„Cheltuieli cu alte impozite,
taxe şi vărsăminte asimilate”
= 4426
„TVA deductibilă”
 


BIBLIOGRAFIE

  1. Hotărârea Guvernului nr. 333/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, publicată în Monitorul Oficial nr. 235/07.04.2003.
  2. Legea nr. 650/2002 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, publicată în Monitorul Oficial nr. 914/16.12.2002.
  3. Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 688/10.09.2015, cu modificările și completările ulterioare.
  4. Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, republicată în Monitorul Oficial nr. 603/31.08.2007, cu modificările şi completările ulterioare. 



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.