Vechi și nou
Numărul 33, 8-14 sept. 2021 » La început a fost cuvântul...
În aceste zile, toate mijloacele de comunicare în masă se ocupă – cum este, de altfel, firesc – de noul an de învățământ, temă de cel mai larg interes public. În aceste circumstanțe, citim și auzim frecvent sintagme precum „începerea noului an școlar”, „deschiderea noului an școlar”; „debut în noul an școlar” ș.a.m.d. În asemenea cazuri apare, de asemenea, cât se poate de firească următoarea întrebare: oare este posibilă „începerea” (ori „deschiderea”) unui „vechi” an școlar? Noțiunile care se referă la „începutul” oricărui tip de activitate includ organic termenul de „nou”. Prin urmare, avem de-a face, în sintagmele citate, cu o formulare clar pleonastică.
Ne-a atras atenția, în context, o frază dintr-un reportaj TV: „Noua inițiativă inedită și-a arătat roadele în premieră pe țară”. Citind-o și recitind-o apare, inevitabil, încă o întrebare: putem să vorbim despre „o premieră” dacă nu consemnăm o situație „inedită”, iar „o inițiativă”, în înțelesul propriu al cuvântului, poate să nu fie „nouă”?
Dacă anumite fapte s-au petrecut fie în trecutul apropiat, fie în cel îndepărtat, ele nu mai sunt, evident, „noi”. Este bine să ne reamintim toate acestea pentru a nu repeta erori „vechi” care diminuează expresivitatea, forța de comunicare până și a ideilor, a acțiunilor, cu adevărat „noi”. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial