Card Cadou Edenred - oferă un cadou personalizat la ocazii speciale
Vicepreședintele ANRE: Patru categorii de consumatori trebuie să depună declarația pe proprie răspundere, pentru a beneficia de plafonarea prețului la energie

Vicepreședintele ANRE: Patru categorii de consumatori trebuie să depună declarația pe proprie răspundere, pentru a beneficia de plafonarea prețului la energie

Telex » Știri 16 decembrie 2022  

Patru categorii de consumatori ar putea fi vizate de obligația de a depune cerere și declarație pe propria răspundere pentru a beneficia de un preț plafonat la energie, respectiv cei care folosesc aparate medicale, familiile cu minimum trei copii, familiile monoparentale cu cel puțin un copil și consumatorii care au mai mult de un loc de consum, a declarat Zoltan Nagy-Bege, vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), citat de Agerpres. "Cele 4 categorii care ar putea să fie vizate, deci nu neapărat în toate cazurile, de obligația de a depune cererea și declarație sunt cei care folosesc aparate medicale, familiile cu minimum trei copii și familiile monoparentale cu cel puțin un copil. Ei categoric trebuie să depună cerere și declarație dacă vor să beneficieze de plafonul de 68 de bani. Ei au dreptul la plafonul de 68 de bani kilowatt/oră, fără nicio limită de consum, dar cu condiția să depună cerere și declarație. Și pentru aceste situații, cererea și declarația s-au postat pe site-ul autorității încă de miercuri. Foarte mulți dintre furnizori au preluat, chiar au îmbunătățit aceste modele și sunt postate pe site-urile lor. Legea spune că aceste trei categorii vor beneficia de plafon începând cu prima zi a lunii următoare după ce au depus cererea. Deci, cei care reușesc să depună cererea în decembrie vor beneficia de la 1 ianuarie de plafonul de 68 de bani. A patra categorie este categoria acelor consumatori care au mai mult de un loc de consum. Nici în cazul lor nu toată lumea trebuie să depună neapărat o declarație și o cerere, pentru că legea prevede că ei au dreptul sau furnizorii sunt obligați să aplice plafonul dacă se încadrează cu consumul la valorile prevăzute în lege pentru adresa de domiciliu sau de reședință. În cazul în care furnizorul poate să identifice adresa de domiciliu sau adresa de reședință în cazul mai multor locuri de consum, automat aplică pentru locul de consum respectiv", a explicat Zoltan Nagy-Bege.

El a subliniat că, în situația în care clientul vrea să i se aplice plafonul sau unul dintre plafoane pentru alt loc de consum decât cel de domiciliu sau de reședință, de abia atunci trebuie să depună o cerere și o declarație și să indice foarte clar furnizorului pentru care dintre locurile de consum dorește să primească preț plafonat.

"Teoretic și modelul pe care l-am postat noi se poate folosi, pentru că prima parte a cererii, a declarației are un spațiu unde se poate completa exact adresa pentru care dorește clientul să beneficieze de plafonare. Dar exact asta am discutat cu furnizorii. Ei au această libertate, să îmbunătățească modelele noastre de cerere și declarații pe care le-am postat, să le diversifice, să le personalizeze pentru fiecare caz în parte, dacă simt că asta ușurează sarcinile clienților. Ceea ce aș dori să specific pentru că, după ce am postat noi aceste cereri și declarații, foarte mulți clienți au completat aceste cereri și declarații și ne-au trimis nouă: cererile și declarațiile nu se trimit la ANRE. Noi nu avem ce să facem cu aceste cereri și declarații, ele se depun la furnizorii cu care acești clienți, acești consumatori de energie electrică au contracte", a subliniat Nagy-Bege în declarația făcută presei și transmisă de un post de televiziune.

Pe de altă parte, el a menționat că pot fi situații în care un client să aibă mai multe locuri de consum și pentru fiecare loc de consum contractul să fie cu alt furnizor. "Evident, furnizorul nu are de unde să știe că acel client are și alte locuri de consum, pentru că el, în sistemul lui, vede un client și un loc de consum. În acest caz, am convenit cu furnizorii, până când nu primesc nicio informație de la clienți, să aplice plafonul, cu condiția, bineînțeles, să se încadreze cu consumul la valorile prevăzute din lege și ne vom implica noi, autoritatea, pentru că, în urmă cu câteva săptămâni, am anunțat că am finalizat platforma online de schimbare a furnizorului, care este o bază de date cu toate locurile de consum și toate contractele de energie electrică și gaze naturale din România, unde noi exact putem identifica aceste cazuri, (...) putem să verificăm dacă un client are contract cu unul sau mai mulți furnizori și vom identifica aceste cazuri. Eu personal nu cred că sunt foarte multe, poate câteva sute. Vom comunica furnizorilor care sunt vizați de aceste situații exact lista clienților care sunt în această situație și furnizorii vor comunica cu clientul, vor prezenta situația, că, uite, știm că ai mai multe locuri de consum și contracte cu alți furnizori, legea prevede că poți să beneficiezi doar pentru un singur loc de consum, te rog, într-un termen, nu știu, de două săptămâni, o lună, să ne comunici pentru care dintre cele 2, 3, 4, 5 locuri de consum optezi și pentru care dintre furnizori. Și după ce se face prima etapă, vom strânge iarăși informațiile, vom verifica iarăși dacă s-a întâmplat ceva și au optat clienții și dacă au mai rămas în listă clienți cu mai multe locuri de consum la același furnizor și nu au optat, atunci vom derula până când eliminăm absolut toate cazurile", a mai spus vicepreședintele ANRE.

Eventual, a adăugat el, dacă furnizorul îi scrie în adresă că lipsa răspunsului reprezintă acord pentru neaplicarea plafonului sau aplicarea plafonului de 1,3 lei și asta este o soluție.

Reamintim că ANRE a anunțat miercuri, printr-un comunicat, că toți clienții casnici cu un singur loc de consum beneficiază automat de prețul plafonat la care se încadrează conform consumului lunar, în timp ce același tip de client care are atât adresă de reședință, cât și adresă de domiciliu, poate beneficia de prețul plafonat, la una dintre cele două adrese, pe baza unei declarații depuse la furnizorul de energie electrică.

Autoritatea menționa că, în urma noilor modificări legislative instituite prin Legea nr. 357/2022 privind aprobarea OUG nr. 119/2022 pentru modificarea și completarea OUG nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, pentru circa 5 milioane de clienți casnici, prețul final facturat plafonat este de maximum 0,68 lei/kWh (inclus TVA) și se aplică următoarelor categorii de clienți: al căror consum lunar este cuprins între 0 și 100 kWh inclusiv; care utilizează dispozitive, aparate sau echipamente medicale necesare efectuării tratamentelor, în baza unei cereri și a unei declarații pe propria răspundere (prețul final facturat plafonat se aplică de la data de întâi a lunii următoare celei în care s-au depus documentele menționate); care au în întreținere cel puțin 3 copii cu vârsta de până în 18 ani, respectiv 26 de ani în cazul în care urmează o formă de învățământ, în baza unei cereri și a unei declarații pe propria răspundere (prețul final facturat plafonat se aplică de la data de întâi a lunii următoare celei în care s-au depus documentele menționate); familii monoparentale, care au în întreținere cel puțin un copil cu vârsta de până la 18 ani, respectiv 26 de ani în cazul în care urmează o formă de învățământ, în baza unei cereri și a unei declarații pe propria răspundere (prețul final facturat plafonat se aplică de la data de întâi a lunii următoare celei în care s-au depus documentele menționate).

De asemenea, pentru aproximativ 2,8 milioane de clienți casnici, prețul final facturat plafonat este de maximum 0,80 lei/kWh, cu TVA inclusă, în cazul consumului lunar cuprins între 100,01 și 255 kWh, iar consumul de energie electrică cuprins între 255 și 300 kWh/lună se facturează la prețul de maximum 1,3 lei/kWh (cu TVA inclusă).

Potrivit sursei citate, în cazul în care consumul depășește 300 kWh/lună, întregul consum se facturează la maximum 1,3 lei/kWh, cu TVA inclus, de acest plafon beneficiind circa 800.000 de clienți casnici.

"Menționăm că, în cazul clienților finali casnici, prețul final plafonat se aplică doar la locurile de consum de domiciliu/reședință, astfel: clientul final casnic cu un singur loc de consum, beneficiază automat de prețul plafonat la care se încadrează conform consumului lunar, clientul final casnic care are atât adresă de reședință, cât și adresă de domiciliu, poate beneficia de prețul plafonat la care se încadrează conform consumului lunar, fie la adresa de domiciliu, fie la adresa de reședință, pe baza unei declarații depuse la furnizorul de energie electrică, privind faptul că nu beneficiază de preț plafonat pentru un alt loc de consum", notează ANRE.

Autoritatea susține, totodată, că, având în vedere noile categorii de clienți finali introduse care pot beneficia de prețul plafonat în urma depunerii unei cereri și declarații la furnizorul de energie electrică, și pentru a ușura procedura, a elaborat un model de Cerere și un model de Declarație pe proprie răspundere pentru a fi folosite în relația cu furnizorul.

Atât cererile, cât și declarațiile pe proprie răspundere se pot depune la furnizorii de energie electrică, atât în format fizic, cât și în format electronic, iar modelele pot fi descărcate de pe pagina oficială de internet a ANRE, la adresa www.anre.ro.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.