Cum să compensați pierderile salariale după noile schimbări fiscale cu tichele de masă Edenred
Vinurile roșii franțuzești se confruntă cu un declin „existențial” din cauza modificării gusturilor în rândul tinerilor

Vinurile roșii franțuzești se confruntă cu un declin „existențial” din cauza modificării gusturilor în rândul tinerilor

Numărul 1, 15-21 ian. 2025  »  Roza vânturilor

Vinurile roșii franțuzești se confruntă cu un declin „existențial” dacă nu se adaptează, pentru că generațiile tinere optează din ce în ce mai mult spre alte băuturi sau resping complet băuturile care conțin alcool, susțin experții din industrie consultați de Financial Times, relatează Agerpres. Consumul de vin roșu în Franța a scăzut cu aproape 90% începând din 1970 și până în prezent, potrivit organismului profesional CIVB (Conseil Interprofessionnel du vin de Bordeaux).

În paralel, consumul total de vin, atât roșu, cât și alb și rose, s-a redus cu mai mult de 80% în Franța începând din 1945, potrivit datelor firmei de cercetare de piață Nielsen, iar declinul se accelerează, în condițiile în care cantitățile de vin cumpărate de Generația Z sunt la jumătate față de cele ale milenialilor.

„Problemele pentru vin, în special pentru vinul roșu, devin existențiale acum și există probleme care au început în urmă cu mai mult de un deceniu”, susține Spiros Malandrakis, analist la Euromonitor International. Potrivit acestuia, sectorul suferă de pe urma „lipsei de conexiune cu generațiile mai tinere” și a devenit victima unei „automulțumiri” din cauza popularității vinului în rândul membrilor generației baby boomer.

Modificarea obiceiurilor de consum în Franța agravează tendințele mondiale care afectează sectorul vinului, precum faptul că oamenii beau mai puțin. Vinurile roșii au pierdut din popularitate în rândul tinerilor care preferă rose-ul, berea, băuturile spirtoase și opțiunile fără alcool.

„Cu fiecare generație din Franța vedem o schimbare. Dacă bunicul consuma 300 de litri de vin roșu pe an, tatăl consuma 180 de litri, fiul consumă 30 de litri”, spune Jean-Pierre Durand, membru în consiliul director al CIVB.

Sectorul se confruntă și cu o scădere semnificativă a cererii din China, una dintre principalele piețe de export, precum și de pe urma impactului schimbărilor climatice.

Aceste provocări nu afectează la fel toate categoriile de vin. „Vinurile roșii cu un conținut mare de tanin sunt în declin puternic, iar declinul accelerează odată cu schimbul de generații”, spune Thomas Castet, cumpărător de vin.

O parte dintre liderii din industria vinului se așteaptă ca producătorii să răspundă prin concentrarea pe vinurile de calitate ridicată sau prin extinderea ofertei prin adăugarea altor produse, precum vinuri albe sau vinuri cu un conținut scăzut de alcool, chiar dacă această a doua opțiune necesită investiții în noi vinuri și echipamente.

Majoritatea viticultorilor au rezistat la ideea de a veni cu noi produse precum vinuri la cutie, care ar putea fi utilizate pentru a recruta o nouă categorie de consumatori, spune Spiros Malandrakis. De asemenea, mulți viticultori au fost reticenți la ideea turismului oenologic și a marketingului personalizat, care îi pot atrage pe tinerii consumatori care vor o experiență și o poveste atunci când fac o achiziție.

Presiunile i-au făcut pe viticultorii din regiunea Bordeaux să defrișeze până la 9.500 de hectare de vie pentru a răspunde la supra-producție și a opri răspândirea dăunătorilor. Conform unui plan pe doi ani, demarat în 2023, viticultorii primesc 6.000 de euro pentru fiecare hectar de vie defrișat, iar bugetul total al programului, 57 milioane de euro, este finanțat de Guvernul francez și CIVB. „Nu putem continua să producem vinuri care nu sunt băute. Atunci când modelul nu funcționează, ne adaptăm”, spune Jean-Pierre Durand.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.