Zbateri și dezbateri
Numărul 21-22, 2-15 iunie 2020 » La început a fost cuvântul...
Constatăm, cu toții, cu satisfacție, creșterea numărului și calității dezbaterilor din mass-media pe cele mai importante teme ale actualității. Din păcate, asemenea preocupări (care presupun și eforturi deosebite în materie de documentare și argumentare) nu sunt însoțite totdeauna și în toate cazurile de respectarea regulilor lingvistice și logice. Ne vom referi, mai pe larg, la o dezbatere televizată în care unul dintre participanți afirma: „Experiența trăită ca autodevenire ne permite să punem accentul principal pe automobilizarea forțelor proprii”. Fiind vorba, printre altele, despre un „accent” se impune a constata că avem de-a face, în fraza citată, cu o serie de pleonasme și tautologii asupra cărora merită să punem „punctul pe i”. Astfel, una dintre cele mai frecvente formulări în scris și verbal este „a pune accentul...”. Reamintim că noțiunea indică exact ceea ce este „principal” (mai important, esențial, fundamental etc.). Prin urmare, este incorect să spui „accentul principal”. Nu există „accent” secundar. Apoi, tot în fraza citată, expresii precum „experiența trăită” (s-ar putea acumula „experiență” în afara „trăirii”?), „experiența ca autodevenire” („devenirea” este, în cele mai multe cazuri, sinonimă cu „experiența”), „automobilizarea forțelor proprii” (ce ar putea să fie o „automobilizare”, dacă nu acțiunea „forțelor proprii”?) sunt pleonasme sadea.
Deseori întâlnim și formule care își propun să califice asemenea erori, așa cum s-a întâmplat într-o emisiune radiofonică pe teme economice. După menționarea unor puncte de vedere, moderatorul a spus: „Acum, la sfârșit, concluzia care decurge firesc și normal din tot ce s-a spus până acum ne permite să emitem ideea finală, potrivit căreia...”. Ar fi fost „firesc și normal” să se evite alăturarea sintagmelor „la sfârșit”, „în concluzie”, „în final”. Nu numai din pricina faptului că nu este posibil să se ajungă la concluzii decât „la sfârșit”, „la final”, ci și pentru că „firescul” nu este ceva diferit de „normal”. E ca în cazul raportului dintre exprimarea corectă și gândirea corectă. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național